به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در سال‌های اولیه پس از جنگ، بر اثر فشاری که از ناحیه ۱۸ میلیون دانش آموز بر پیکره آموزش و پرورش وارد شد، مدارس غیردولتی تاسیس شدند. چراکه با وجود تراکم بالای کلاس‌های درس، مدارس دولتی در دو یا حتی سه شیفت برگزار می‌شدند. به این ترتیب این مدارس به عنوانیار کمکی دولت به میدان آمدند تا باری را از دوش مدارس دولتی بردارد.

پس از این اتفاق، اولیای دانش آموزانی که تا حدودی از تمکن مالی بهتری نسبت به سایر مردم برخوردار بودند از چنین مدارسی استقبال کردند و در سال‌های اول تاسیس آنها، موسسان نیز در رقابت با هم صنف‌های خود امکانات مطلوبی را تدارک دیدند، اما به تدریج با گذشت سال‌ها شهریه ها به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کرد و به این ترتیب به نظر رسید که دریافت پول از فراگیری دانش در این مدارس از اولویت بالاتری برخوردار شد.

از سوی دیگر، دریافت وجوه سنگین در مدارس غیر انتفاعی و نرخ های متفاوت در بین مدارس، باعث شده ملاک انتخاب برخی خانواده‌ها برای ثبت نام فرزندشان در مدرسه تغییر کند. با این‌حال مشکل اساسی این است که پولی مدارس غیرانتفاعی از والدین می‌گیرند با آنچه آموزش و پرورش مصوب کرده متفاوت است و عجیب‌تر اینکه این اتفاق با خواست خود اولیا اتفاق می‌افتد و هیچ منع قانونی درکار نیست.

در این رابطه با عباس فرجی، کارشناس و مشاور آموزش، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

معرفی 3 گروه استخدامی در مدارس غیرانتفاعی

فرجی با بیان اینکه به‌طور عمده 3 گروه از افراد به‌عنوان معلم در مدارس غیرانتفاعی یا غیردولتی مشغول به تدریس هستند، گفت: گروه اول به ویژه در مقطع متوسطه اول یا دوم، معلمانی هستند که در مدارس دولتی شاغل بوده و در زمان آزاد و خالی خود برای تدریس در مدارس غیردولتی مشغول به فعالیت هستند.

او ادامه داد: گروه دوم، معلمان بازنشسته آموزش و پرورش هستند که پس از پایان کار دعوت به ادامه همکاری در این مدارس می‌شوند.

این کارشناس گروه سوم را نیروهای آزاد و دانشجویان دانست و افزود: نیروهای آزاد جذب شده در مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی طیف وسیعی از انسان‌ها با حوزه‌های تحصیلی متفاوت هستند که پس از شناسایی از سوی این مدارس و معرفی برای انجام گزینش از سوی آموزش و پرورش به تدریس در این مراکز مشغول می‌شوند.

فرجی عنوان کرد: نیروهای آزاد استخدام شده در این مدارس می‌توانند دانشجویان باشند یا سابقه کار در مدارس دیگر را داشته باشند.

کیفیت آموزشی در مدارس غیرانتفاعی چگونه خواهد بود؟

او به موضوع کیفیت آموزشی در این مدارس اشاره کرد و گفت: در این مرحله و با توجه به استخدام نیروهای آزاد در هر حوزه و زمینه تحصیلی باید دید که کیفیت آموزشی به چه صورت خواهد بود؟. آیا هر کس در زمینه مخصوص و مشخصی موظف به تدریس است؟ در این جا پاسخ خیر است. مدارس غیردولتی برعکس مدارس دولتی که برای هر معلم بسته به رشته تحصیلی درس مشخصی را تعریف می‌کنند، نیست. چراکه در این جا نگاه می‌شود هر معلم در چه زمینه‌ای استعداد و توانایی آموزش دارد به عنوان مثال ممکن است فردی مدرک زبان داشته باشد اما در ریاضی و تدریس آن به دانش‌آموزان حرفی برای گفتن داشته و موفق باشد.

رابطه مستقیم پتانسیل معلمان و حقوق‌های متفاوت

این کارشناس آموزش تصریح کرد: در چنین شرایطی و با توجه به توانایی و پتانسیل هر معلم، مدارس غیردولتی موظف هستند پرداخت‌های کاملا متفاوت و متکثری داشته باشند. چراکه ما نیروی دانشجو، نیروی بازنشسته، نیروی آزاد و نیروی مشغول به کار و باتجربه داریم و طبیعتا هر کدام از این‌ها انتظارات خاصی را از دریافتی حقوق خود دارند و اینجاست که این تنوع مالی و اصطلاحا قیمت هر معلم متغییر می‌شود.

فرجی عنوان کرد: سقف شهریه و بودجه‌ای که مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی می‌توانند دریافت کنند بر اساس قانون مشخص و معین است و بر اساس آن می‌توانند از اولیا شهریه دریافت کنند. به این ترتیب اکثر شهریه‌های مازادی که اولیا به چنین مدارسی پرداخت می‌کنند به دلیل توجیهات و خدمات مازادی است که آن مدارس به دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

رقم های نجومی کلاس‌های فوق برنامه در مدارس غیرانتفاعی

او به کلاس‌های فوق برنامه مدارس غیرانتفاعی اشاره کرد و توضیح داد: به عنوان مثال هنگامی که به خواست خود اولیا و صلاحدید مدیریت مدرسه کلاسی خارج از ساعت کاری معلمان تعریف شود، طبیعتا شهریه مازاد بر شهریه اصلی از اولیا دریافت می‌شود. البته ناگفته نماند در برخی از موارد رقمی که هر معلم در این مدارس برای کلاس‌های فوق برنامه درنظر می‌گیرد نجومی بوده و بین 4 تا 10 میلیون تومان می‌رسد.

مدارس غیردولتی با بی‌انضباطی مالی مواجه هستند

این مشاور آموزش و پرورش با بیان اینکه طبیعتا بار مسئولیت مالی این قضیه به دوش خانواده‌ها می‌افتد، گفت: در بسیاری از مواقع اولیا خواهان برگزاری کلاس‌های فوق برنامه هستند و مسلما هر معلم بسته به تعداد و زمان جلسات کلاس مبلغ مدنظر خود را اعلام می‌کند.

فرجی با تاکید بر اینکه مدارس غیردولتی با بی انضباطی مالی مواجه هستند، عنوان کرد: البته این مشکلات در مدارس دولتی و نمونه دولتی نیز مشهود است کمااینکه در حوزه مسائل مالی مسلما دست مدارس غیرانتفاعی در تامین نیروها و ریخت و پاش‌های مالی بازتر و بیشتر است.