رنج زعفرانکاران؛ گنج دلالان


رنج زعفرانکاران؛ گنج دلالان

10 درصد کشاورزان خراسان جنوبی زعفران تولیدی خود را به صورت نگین و بقیه به صورت دسته دختر پیچ خشک می کنند؛ این در حالی است که دلالان بدون درنگ زعفران را خریده و دسته را به مدل های نگین و پوشال تبدیل می کنند و در عمل سود به جیب آن ها می رود.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: خراسان جنوبی با وجود برخورداری از رتبه مطلوب کشت زعفران در کشور از قافله فرصت خرید حمایتی عقب ماند و درگیر مشکلاتی مانند به فروش نرسیدن و سودآوری بیشتر این محصول برای دلالان شده است.

دولت در چندسال گذشته برای حمایت زعفرانکاران اقدام به خرید حمایتی این محصول به صورت نگین و پوشال کرده است این درحالی است که کشاورزان خراسان جنوبی زعفران تولید شده را به صورت دختر پیچ (دسته) خشک و به بازار عرضه می کنند.

با توجه به این نکته در چند سال اخیر برخی زعفرانکاران برای فروش محصول خود به دولت‌، اقدام به خشک کردن زعفران به صورت نگین و پوشال کردند.

متاسفانه با توجه به مسائل مطرح شده زعفران خراسان جنوبی در قالب دسته های «دخترپیچ» عرضه می شود و این موضوع مؤید این است که ورود دولت برای خرید توافقی محصول مزیت دار برای خراسان جنوبی عایدی چندانی نداشته و درآمد و سودی را عاید زعفران کاران نمی کند.

مگر نه این که ورود دولت برای خرید تضمینی، توافقی و حمایتی هر محصول با هدف حل مشکلات تعادل بازار و کوتاه شدن دست واسطه ها انجام می شود اما این ورود نتیجه عکسی را در خراسان جنوبی رقم زد.

یکی از زعفران کاران خراسان جنوبی هر چند ورود دولت برای خرید حمایتی زعفران را در درآمدزایی کشاورزان موثر می داند اما به این نکته هم اشاره دارد که زعفران این استان به علت خشک شدن به روش دسته (دخترپیچ) مورد اقبال وزارت جهاد کشاورزی برای خرید حمایتی نیست.

وی این اقدام را زمینه ساز سوء استفاده بیشتر دلالان می داند و می گوید: با توجه به خرید حمایتی وزارت جهاد کشاورزی از زعفران به صورت پوشال و نگین؛ می طلبد که کارشناسان جهاد کشاورزی برای ازبین رفتن دغدغه کشاورزی و ... با برگزاری دوره های آموزشی بیشتر ورود کنند.

رنج زعفرانکاران؛ گنج دلالان

یکی دیگر از زعفران کاران قاین هم در این زمینه می گوید: 10 درصد کشاورزان خراسان جنوبی زعفران تولیدی خود را به صورت نگین و بقیه به صورت دسته دختر پیچ خشک می کنند و این دستورالعمل به ضرر استان است.

به گفته وی تبدیل یک کیلوگرم زعفران دسته به ممتاز حدود ۵۰۰ گرم کسری به همراه دارد به همین دلیل تبدیل دسته دخترپیچ به نگین برای کشاورز با وجود هزینه های انجام شده برای توجیه ندارد.

وی تاکید می کند: این در حالی است که دلالان بدون درنگ زعفران را خریده و دسته را به مدل های نگین و پوشال تبدیل می کنند و در عمل سود به جیب آن ها می رود.

به گفته زعفرانکار سرایانی با این دستورالعمل عده کمی از کشاورزان موفق به فروش حمایتی زعفران به دولت می شوند و برخی هم برای جبران هزینه ها و مخارج روزمره مجبور به فروش زعفران با قیمت بسیار پایین به واسطه ها شده و عده ای هم زعفران خود را به امید آینده بهتر نگه می دارند.

به گفته وی هم اکنون هر مثقال زعفران دسته دختر پیچ بین ۲۶ تا ۲۸ هزار تومان می فروشند که با وجود هزینه های بالای نهاده ها، سم، کود، هزینه کارگر و ... توجیه اقتصادی ندارد.

وی می‌گوید: در خراسان جنوبی، اکثر کشاورزی به صورت خرده مالکی و سنتی است به همین علت کشاورز توان خرید ماشین آلات برای خشک کردن زعفران به صورت نگین را ندارد.

وی هزینه خرید دستگاه برای خشک کردن زعفران را بین ۵ تا ۱۵ میلیون تومان اعلام می کند و می افزاید: با وجود این هزینه ها کشاورزان اقدام به خشک کردن زعفران خود به صورت دخترپیچ می کنند.

وی که ۱۵ هکتاری زیرکشت زعفران دارد، ادامه می دهد: به طورمیانگین از هر هکتار۸۰۰ تا یک تن زعفران برداشت می شود؛ امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد قیمت زعفران نسبت به افزایش ۱۰۰ درصدی هزینه کردها و ... کمتر شده است.

رنج زعفرانکاران؛ گنج دلالان

همچنین «مهدی عصمتی پور» معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان سطح زیر کشت زعفران در استان را ۱۶ هزار و ۷۰۳ هکتار اعلام می کند و می گوید: بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان قاینات، سرایان، فردوس و بیرجند است.

وی با اشاره به تولید ۶۳ تن زعفران در سال گذشته، پیش بینی می کند امسال از این سطح زیر کشت بیش از ۶۷ تن زعفران برداشت شود.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی مهمترین علت افزایش تولید زعفران را افزایش ۴۵۰ هکتاری سطوح زیر کشت عنوان می کند و می گوید: ۳۸هزار خانوار در این زمینه بهره بردار هستند.

وی با اشاره به ورود دولت در زمینه خرید حمایتی زعفران می گوید: متاسفانه در زمان برداشت محصولات کشاورزی عده ای سودجو ورود کرده و قیمت محصول کاهش می یابد و در این گونه مواقع دولت با خرید محصولات به صورت تضمینی، توافقی و حمایتی برای جلوگیری از ضرر کشاورزان و تعادل و کاهش قیمت ها ورود می کند.

عصمتی پور قیمت خرید حمایتی دولت را در زمینه نگین، سرگل را به ترتیب ۱۰.۵و ۹.۵ میلیون تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: قیمت خرید پوشال مرغوب و معمولی هم به ترتیب ۹ میلیون و ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای هرکیلوگرم است.

وی با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی، ترویجی برای کشاورزان منطقه برای خشک کردن زعفران به صورت نگینی، پوشال و سرگل می گوید: با وجود اقدامات انجام شده بیشتر کشاورزان استان اقدام به خشک کردن زعفران به صورت دسته دختر پیچ می کنند.

به گفته وی امکان صادرات زعفران به صورت نگین، پوشال و سرگل بیشتر است و باید کشاورزان برای این که بتوانند از مزایای خرید حمایتی برخوردار شوند زعفران را به صورت نگین، پوشال و سر قلم خشک کنند.

وی تاکید می کند: کشاورزان برای فروش محصول خود به سازمان تعاون روستایی باید تاییده از مدیریت جهاد کشاورزی منطقه خود ارایه دهند.

پایان پیام/70

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...