راجر استون مشاور ترامپ به علت دروغگویی مجرم شناخته شد


به گزارش سرویس بین الملل

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما, پایگاه اینترنتی سی بی اس نیوز در مطلبی نوشت:راجر استون دوست و مشاور ترامپ به علت دروغگویی به کنگره و اتهامات دیگر مجرم شناخته شد.

به گزارش این پایگاه اینترنتی، راجراستون (Roger Stone) یکی از دوستان قدیمی و قابل اعتماد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز جمعه به علت دروغگویی به کنگره، رشوه به شاهدان و پنهان کاری روابطش با وبسایت ویکیلیکس در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ گناهکار شناخته شد.
استون به خاطر هفت اتهام که ضدوی ایراد شد در دادگاهی در شهر واشنگتن محاکمه شد. از جمله این اتهامات بیان سخنان دروغ، سنگ اندازی در مسیر قانون و رشوه دادن به شاهدان بود.
این اتهامات را رابرت مولر بازپرس ویژه بررسی پرونده دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا ضد راجر استون ۶۷ ساله وارد کرده بود. مولر اعلام کرد که استون کنگره را گمراه کرده است. او اعلام کرد که استون درباره تماس‌های خود با وبسایت ویکیلیکس در زمان برگزاری انتخابات سال ۲۰۱۶ دروغ گفته است. مولر همچنین راندی کردیکو (Randy Credico) مشاور راجر استون را به حمایت از دروغگویی‌های وی متهم کرده است.
وبسایت ویکیلیکس در زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا ایمیل‌هایی از حزب دموکرات و هیلاری کلینتون نامزد این حزب در انتخابات را منتشر کرد. گفته می‌شد که این اطلاعات از ماموران روس به سرقت رفته اند. این ایمیل‌ها به طور قابل توجهی به کلینتون در زمان انتخابات در برابر ترامپ آسیب وارد کرد.
در این حال دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به رای دادگاه اعتراض کرد و گفت::این نشان دهنده برخورد‌های دوگانه‌ای است که تاکنون در تاریخ آمریکا شاهد آن نبوده ایم.
مشورت هیات منصفه دادگاه راجر استون در روز پنج شنبه و در هفتمین روز محاکمه وی در دادگاه واشنگتن آغاز شد. قاضی امی برمان جکسون (Amy Berman Jackson) زمان اعلام حکم استون را به ششم ماه فوریه موکول کرد. رشوه دادن به شاهدان یکی از مهمترین اتهامات ضد استون است که دادگاه میتواند وی را به خاطر این اتهام به حداکثر ۲۰ سال زندان محکوم کند. اما این احتمال هم وجود دارد که استون بر اساس خط مشی قوانین قضایی فدرال به روشی متعادل‌تر محکوم شود.
میمی راچ (Mimi Rocah) تحلیلگر مسائل حقوقی به ان بی سی نیوز گفت:بر اساس خط مشی قوانین فدرال استون احتمالا به ۱۵ تا ۲۱ ماه حبس محکوم خواهد شد.
وی افزود:اما بر اساس قوانین دولتی این خطوط قانونی و حقوقی می‌توانند فراتر عمل کنند و حتی میزان حبس استون بیش از شش ماه دیگر افزایش پیدا کند. اگر دادستان‌ها به این نتیجه برسند که استون فردی را تهدید فیزیکی کرده است و تلاش کرده است که او را مرعوب کند آنگاه خطوط قانونی و حقوقی فراتر عمل می‌کنند و حبس وی به ۴۱ تا ۵۱ ماه می‌رسد. عوامل زیادی وجود دارد که میتوانند در حکم دادگاه اثرگذار باشند.
قاضی دادگاه در روز جمعه استون را تا زمان اعلام حکمش آزاد کرد. اما دادستان‌ها خواهان بازداشت وی شده اند. آن‌ها معتقدند که اتهامات وارده به استون تحت کیفرخواستی که به عنوان بخشی از تحقیقات مولر در مورد مداخله در انتخابات روسیه در سال ۲۰۱۶ توسط یک هیئت منصفه بزرگ ارائه شده است، وارد شده است.
زمانی که سی ان بی سی نظر کاخ سفیدرا درباره دادگاه استون جویا شد مقامات کاخ سفید توئیت‌های ترامپ را بهترین پاسخ به رای دادگاه دانستند. استفانی گریشام (Stephanie Grisham) سخنگوی ترامپ به طور مستقیم اعلام نکرد که آیا ترامپ استون را عفو خواهد کرد یا نه.
مایکل کاپوتو (Michael Caputo) یکی از مشاوران پیشین مبارزات انتخاباتی ترامپ که دادگاه حضور داشت پس از بی احترامی به هیات منصفه دادگاه از آنجا خارج شد.
پس از اعلام نتیجه دادگاه کاپوتو به سی ان بی سی گفت:آمریکایی‌های عادی شانسی درباره یک قاضی دوران اوباما و هیات منصفه آن در واشنگتن ندارند. این تمام مطلبی است که من می‌توانم بگویم.
دادستان‌ها بسیاری از مشاوران پیشین ترامپ را برای ادای شهادت ضد استون به دادگاه فراخوانده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هشدار طغیان رودخانه‌ها در 3 استان