ثبت 11 زلزله بزرگتر از 4 در کشور/رخداد بیشترین زمین‌لرزه‌های مهم در استان‌های فارس و هرمزگان


ثبت 11 زلزله بزرگتر از 4 در کشور/رخداد بیشترین زمین‌لرزه‌های مهم در استان‌های فارس و هرمزگان

در هفته گذشته فوج لرزه‌های ترکمانچای استان آذربایجان شرقی ادامه داشت، ضمن آنکه فارغان استان هرمزگان با زلزله 4.2، خانه زنیان استان فارس زلزله 4.1، محمله استان فارس با زلزله 4.3، تسوج استان آذربایجان شرقی با زلزله 4 و چاه داد خدای استان کرمان با زلزله 4.3 لرزیدند.

به گزارش ایسنا، شبکه‌های لرزه‌نگاری وابسته به مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در روز جمعه ۱۷ آبان ماه زمین لرزه‌ای با بزرگی ۵.۹ را در ترکمانچای حد فاصل شهرهای میانه و سراب واقع دراستان آذربایجان شرقی ثبت و تعیین مکان کرده‌اند. این زمین لرزه تا ساعت ۱۰ روز شنبه ۱۸ آبان با ۲۲۵ پس لرزه همراه بوده و بزرگترین پس‌لرزه‌ها با بزرگی ۴.۸ بوده است.

ثبت 11 زلزله بزرگتر از 4 در کشور/رخداد بیشترین زمین‌لرزه‌های مهم در استان‌های فارس و هرمزگان

از زمین‌لرزه‌های تاریخی شاخص این منطقه می‌توان به این موارد اشاره کرد:

سال رخداد ه.ش بزرگی تقریبی زلزله منطقه
۲۳۶ ۶
۸ دی ماه ۲۷۲ ۶
۸ آبان ماه ۴۲۱ ۷.۶ تبریز
۲۹ دی ماه ۶۰۱ ۶.۵
۱۶ آبان ماه ۶۸۳ ۶.۷
۹۷۱ ۶.۱
۱۷ بهمن ماه ۱۰۱۹ ۶.۸
۶ اردیبهشت ماه ۱۱۰۰ ۷.۷ جنوب شرق تبریز
۱۸ دی ماه ۱۱۵۸ ۷.۷ تبریز
مهرماه ۱۱۶۵ ۶.۳
۲۳ اردیبهشت ماه ۱۲۲۳ ۶.۹
۲ فروردین ماه ۱۲۵۸ ۶.۷
۱۳ اردیبهشت ماه ۱۲۶۲ ۶.۲
ثبت 11 زلزله بزرگتر از 4 در کشور/رخداد بیشترین زمین‌لرزه‌های مهم در استان‌های فارس و هرمزگان

زلزله‌های تاریخی آذربایجان شرقی تا قبل از ۱۹۰۰ میلادی

در خصوص زمین‌لرزه‌های دستگاهی استان آذربایجان شرقی و نواحی مجاور می‌توان به مواردی چون زلزله ۳ اسفند ۱۳۱۲ اردوباد با بزرگی تقریبی ۶.۱، زلزله ۱۰ اسفند ۱۳۷۵ اردبیل با بزرگی تقریبی ۶.۱ و زمین لرزه ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ با بزرگی تقریبی ۶.۵ و ۶.۳ اهر- ورزقان اشاره کرد.

علاوه بر این، در استان هرمزگان زلزله‌های ۴.۲ در فارغان، ۳.۴ و ۳ در گوهران و ۳.۳ در بندر خمیر و در استان فارس زمین لرزه‌های ۴.۱ در خانه زنیان، ۳.۷، ۳.۴ و ۳.۱ در خانه زنیان، ۴.۲ و ۳.۴ در محمله و ۳.۶ در اسیر به ثبت رسید. همچنین چاه داد خدا در استان کرمان با فوج لرزه‌هایی لرزید و تسوج استان آذربایجان شرقی با زلزله‌ای به بزرگای ۴ لرزید.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

یکشنبه ۱۹ آبان

در ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله‌هایی با بزرگای مختلف در روز ۱۹ آبان ماه رخ داده است:

۲.۵، ۲.۵، ۲.۵،
۲.۸ ، ۲.۸، ۲.۸، ۲.۸، ۲.۸،
۲.۶، ۲.۶،
۲.۷، ۲.۷، ۲.۷،
۳.۹ در عمق ۱۰ کیلومتری
۳.۳ در عمق ۱۱ کیلومتری، ۳.۳ در عمق ۶ کیلومتری، ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری،
۳.۲ در عمق ۸ کیلومتری
۳.۵ در عمق ۱۰ کیلومتری،
۴ در عمق ۷ کیلومتری
۴.۷ در عمق ۷ کیلومتری

در بابامنیر استان فارس زلزله ۲.۷، در بروجرد استان لرستان زلزله ۲.۸، در قائمیه استان فارس زلزله ۲.۸ و در گزیک استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

فارغان استان هرمزگان با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۴.۲ در عمق ۹ کیلومتری لرزید و کانون این زلزله در ۱۷ کیلومتری فارغان و ۲۴ کیلومتری سرگز استان هرمزگان و ۴۹ کیلومتری ارزوئیه استان کرمان بوده است.

دوشنبه ۲۰ آبان

هشتبندی استان هرمزگان زلزله‌ای با بزرگای ۴ در عمق ۲۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۴۵ کیلومتری هشتبندی و ۴۷ کیلومتری گوهران استان هرمزگان و ۴۸ کیلومتری چاه داد خدا در استان کرمان گزارش شد.

در تسوج استان آذربایجان شرقی زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۴ رخ داد که عمق آن در ۱۳ کیلومتری و کانون این زلزله در ۱۹ کیلومتری تسوج و ۳۰ کیلومتری کشکسرای استان آذربایجان شرقی و ۲۷ کیلومتری خوی در استان آذربایجان غربی بوده است.

در ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله ۳.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین و زلزله ۲.۵ ریشتری رخ داد.

در سومار استان کرمانشاه زلزله ۲.۶، در بهبهان استان خوزستان زلزله ۲.۹، در دهج استان کرمان زلزله ۲.۹، در رویدر استان هرمزگان زلزله ۲.۹ و در کلاته خیج استان سمنان زلزله ۲.۷ رخ داد.

گوهران استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این زلزله در ۴۱ کیلومتری گوهران و ۵۶ کیلومتری سردشت استان هرمزگان و ۴۶ کیلومتری چاه داد خدا در استان کرمان بوده است.

سه‌شنبه ۲۱ آبان

در ترکمانچای زلزله ۲.۵ و ۲.۹ به ثبت رسید.

در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله ۲.۵، در سنندج استان کردستان زلزله ۲.۸، در انبارالوم استان گلستان زلزله ۲.۷، در پل سفید استان مازندران زلزله ۲.۵، در سپید دشت استان لرستان زلزله ۲.۹، در فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۹، در سراب استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۵، در قلعه گنج استان کرمان زلزله ۲.۷، در سرخه استان سمنان زلزله ۲.۵ و در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

تسوج استان آذربایجان شرقی با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۸ کیلومتری تسوج و ۳۲ کیلومتری کشکسرای استان آذربایجان شرقی و ۲۷ کیلومتری خوی آذربایجان غربی به ثبت رسید. زلزله ۲.۹ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در بندر خمیر استان هرمزگان زلزله ۳.۳ در عمق ۱۵ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۵۱ کیلومتری بندر خمیر، ۵۴ کیلومتری کنگ و ۵۶ کیلومتری رویدر استان هرمزگان بوده است.

کوخرد استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۵۱ کیلومتری کوخرد، ۵۲ کیلومتری رویدر و ۶۲ کیلومتری بستک این استان گزارش شد.

چاه داد خدا در استان کرمان نیز زلزله‌ای به بزرگای ۴.۶ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۹ کیلومتری چاه داد خدا، ۳۲ کیلومتری قلعه گنج و ۵۸ کیلومتری منوجان این استان بوده است. زلزله ۴.۱ در عمق ۵ کیلومتری و ۲.۸ از دیگر رخدادهای این منطقه بوده است.

زلزله ۳.۴ وراوی استان فارس از دیگر رخدادهای لرزه‌ای روز ۲۱ آبان بوده است که در عمق ۱۰ کیلومتری و در ۲۳ کیلومتری وراوی،۲۳ کیلومتری علامرودشت و ۲۶ کیلومتری محمله این استان به ثبت رسید.

چهارشنبه ۲۲ آبان

در ترکمانچای دو زلزله ۲.۹ و در چاه داد خدای استان کرمان زلزله ۲.۹ و ۲.۵ گزارش شد.

در بجنورد استان خراسان شمالی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و کانون آن در ۱۰ کیلومتری بجنورد، ۲۵ کیلومتری حصارگرمخان و ۲۹ کیلومتری آشخانه این استان بوده است.

نصرت‌آباد استان سیستان و بلوچستان با زمین‌لرزه‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۹ کیلومتری نصرت‌آباد، ۱۳۱ کیلومتری سفیدآبه و ۱۳۲ کیلومتری زاهدان این استان گزارش شد.

خانه زنیان استان فارس نیز زلزله‌ای به بزرگای ۴.۱ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۶ کیلومتری خانه زنیان، ۳۲ کیلومتری کازرون و ۳۲ کیلومتری نودان این استان بوده است.

علامرودشت استان فارس با زمین لرزه‌ای به بزرگای ۳.۷ در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید. کانون این زلزله در ۱۶ کیلومتری علامرودشت، ۱۷ کیلومتری محمله و ۲۴ کیلومتری وراوی این استان گزارش شد. زلزله ۳.۴ در عمق ۱۰ کیلومتری از دیگر رخدادهای این منطقه بوده است.

در محمله استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۴.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۹ کیلومتری محمله، ۱۲ کیلومتری علامرودشت و ۲۵ کیلومتری مهر این استان به ثبت رسید.

بیرم استان فارس زلزله‌ دیگری با بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۳ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۶ کیلومتری بیرم، ۳۲ کیلومتری خنج و ۳۳ کیلومتری وراوی این استان گزارش شد.

در جیرفت استان فارس زلزله ۳ با بزرگای ۱۰ کیلومتری رخ داد و کانون رومرکز آن در ۴۶ کیلومتری جیرفت، ۴۸ کیلومتری درب بهشت و ۵۸ کیلومتری جبالبارز این استان بوده است.

پنج شنبه ۲۳ آبان

محمله استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۲ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۴ کیلومتری محمله، ۲۱ کیلومتری علامرودشت و ۳۰ کیلومتری وراوی استان فارس گزارش شد.

ترکمانچای استان آذربایجان شرقی زلزله ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری، ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری، ۳ در عمق ۷ کیلومتری، ۳.۶ در عمق ۷ کیلومتری و ۲.۸، همچنین اسیر استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد که کانون آن در ۱۹ کیلومتری اسیر، ۲۶ کیلومتری گله‌دار و ۲۹ کیلومتری محمله استان فارس بوده است.

در قلعه گنج استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد که کانون این رویداد لرزه‌ای در ۱۴ کیلومتری قلعه گنج، ۳۳ کیلومتری چاه داد خدا و ۴۸ کیلومتری منوجان این استان به ثبت رسید.

سومار استان کرمانشاه بعد از یک زلزله به بزرگای ۳.۲ در عمق ۸ کیلومتری، زلزله دیگری به بزرگای ۳.۱ در عمق ۸ کیلومتری را تجربه کرد.

گوهران استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید که کانون آن در ۷۰ کیلومتری گوهران و ۷۱ کیلومتری سردشت و ۸۴ کیلومتری چاه داد خدا در استان کرمان بوده است.

علامرودشت استان فارس زلزله ۳.۱ در عمق ۵ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۱۰ کیلومتری علامرودشت، ۱۲ کیلومتری محمله و ۲۳ کیلومتری وراوی این استان گزارش شد.

در شبانکاره استان بوشهر زلزله ۲.۶، در اوز استان فارس زلزله ۲.۹، در گرمی استان اردبیل زلزله ۲.۹، در نودان استان فارس زلزله ۲.۶ و در کازرون استان فارس زلزله ۲.۶ رخ داد.

جمعه ۲۴ آبان

چاه دادخدا در استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۴.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد که در ۷ کیلومتری چاه داد خدا، ۲۸ کیلومتری قلعه گنج و ۵۱ کیلومتری منوجان استان کرمان بوده است. زلزله‌های ۲.۹ و ۲.۵ از دیگر زلزله‌های این منطقه بوده است.

در قلعه گنج استان کرمان زلزله ۲.۵، در کوزران استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ و در آبادان استان خوزستان زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی