فرهنگ و هنر به عنوان یک هویت اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد


فرهنگ و هنر به عنوان یک هویت اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به زیرساخت‌های متمایزکننده ابرکوه از دیگر نقاط کشور، اظهار کرد: فرهنگ و هنر باید به عنوان یک هویت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و برای آن سرمایه خلق شود.

«سید عباس صالحی» امروز در جریان سفر به شهرستان ابرکوه یزد و در جشن میانه پاییز که به مناسبت میلاد پیامبر (ص) و امام صادق (ع) در اقامتگاه سنتی خانه مستوفی این شهر برگزار شد، اظهار کرد: ابرکوه دارای چند ویژگی از جمله سابقه چند هزارساله تمدنی و فرهنگی، تداوم تاریخی و ظرفیت‌های معاصر است که آن را با سایر مناطق کشور متمایز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر چند رویکرد را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال کردیم که طبیعتاً در فضای این شهرستان مورد توجه بیشتری قرار خواهد گرفت و موضوع اول در این رابطه بحث اقتصاد فرهنگ و هنر است که دور از دسترس هم نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروزه در جهان، صنایع خلاق و خیابان‌ها و گذرهای فرهنگ و هنر، فرصت‌های اقتصادی وسیع‌تر را برای حوزه فرهنگ و هنر فراهم کرده‌اند که می‌توان از این طریق بازارهای فرهنگ و هنر را در فضای کشور فعال و دارای جاذبه کرد.

صالحی ابراز کرد: فرهنگ و هنر باید به عنوان یک هویت اجتماعی مورد توجه قرار گیرد و برای آن سرمایه خلق شود که در همین راستا طرح شبکه شهرهای خلاق راه‌اندازی شد و شهرها در حوزه‌هایی که هم ظرفیت تاریخی و هم ظرفیت معاصر دارند، عنوان شهر خلاق را به خود اختصاص می‌دهند.

وی سومین رویکرد مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی را عدالت جغرافیایی و آمایشی عنوان کرد و گفت: در این راستا تلاش می‌شود که بودجه‌ها بیش از گذشته به استان‌ها و شهرستان‌ها تعلق گیرد بنابراین در سفرهای استانی تفاهم‌نامه‌هایی با استانداران امضا می‌شود که امکان تأثیرگذاری در ترکیب بودجه‌های ملی با استانی برای رویدادهای فرهنگی، هنری و دینی وجود داشته باشد.

وزیر دولت تدبیر و امید اظهار کرد: حمایت از هنرمندان به عنوان چهارمین رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکل جدی موردتوجه بیشتر است به نحوی که بیمه هنرمندان در سال 96 و 97 تقریباً 28 هزار نفر بوده که به 42 هزار نفر ارتقا یافته و ارقام ریالی هم از حدود 28 میلیارد به 52 میلیارد افزایش یافته است.

صالحی در حاشیه بازدید از روستای دوستدار کتاب رئیس‌آباد ابرکوه نیز تأکید کرد: ابرکوه و به‌ویژه روستای رئیس‌آباد جایگاه خاص و قابل‌توجهی در حوزه کتاب دارد و با توجه به این که ابرکوه یکی از نامزدهای پایتخت کتاب ایران است، می‌تواند در سال‌های آتی این عنوان را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: در ابرکوه روستایی است که نبضش با کتاب می‌زند و هیجان، عشق و علاقه به کتاب از تمام زوایای آن نمایان است. در ابرکوه فضای علم و کتاب آن‌چنان قابل‌توجه است که توانسته با پیمودن مسیر سواد آموزی و تحصیلات پایه و عالی در سال‌های مختلف به عنوان یک رکورد ثبت کند به‌ طوری‌ که در روستای رئیس‌آباد هم بی‌سوادی ریشه‌کن شده است.

وزیر ارشاد صبح امروز در بدو ورود به شهرستان ابرکوه از بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین (ع) به عنوان بزرگ‌ترین مجتمع قرآنی کشور بازدید و سپس با حاج محمدکاظم بصیری یکی از فرهنگیان و نویسندگان برجسته شهرستان ابرکوه دیدار کرد و سپس جهت شرکت در برنامه گذر فرهنگی و هنری محله دروازه میدان ابرکوه، وارد بافت تاریخی این شهر شد و در سایر برنامه‌های این سفر شرکت کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل