مودت بین زن و شوهر یک اصل الهی و قرآنی است


مودت بین زن و شوهر یک اصل الهی و قرآنی است

امام جمعه بندرانزلی با بیان اینکه محبت و مودت بین زن و شوهر یک اصل الهی و قرآنی است، گفت: رعایت اخلاق حسنه از جمله اموری است که موجب استحکام بنیان خانواده می‌شود و این امر در زندگی مشترک یک تکلیف و مسئولیت است.

حجت‌الاسلام سیدعبدالجواد شمس‌الدین، امام جمعه بندرانزلی، ظهر امروز، ۲۴ آبان‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه مسئولیت پذیری مصداقی از تقوا است، اظهار کرد: انسان در مورد آن چیزهایی که مسئولیت دارد مورد سوال قرار می‌گیرد که یکی از این مصادیق مسئولیت در زندگی مشترک و وظایفی است که زن و شوهر نسبت به یکدیگر دارند.

شمس‌الدین با اشاره به اینکه رعایت اخلاق حسنه از جمله اموری است که موجب استحکام بنیان خانواده می‌شود، افزود: زن و مرد باید خود را به حسنات اخلاقی مزین کنند، این امر در زندگی مشترک یک تکلیف و مسئولیت است.

وی با بیان اینکه محبت و علاقه زن و مرد یک اصل الهی و قرآنی است، افزود: خدای متعال در آیه ۲۱ از سوره مبارکه روم فرموده: "وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ و از نشانه‏‌های او اینکه از [نوع] خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدانها آرام گیرید و میانتان دوستی و رحمت نهاد آری در این [نعمت] برای مردمی که می‌ اندیشند قطعا نشانه‌هایی است".

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به اینکه علاقه و مودت در زندگی زناشویی یکی از نعمت‌های الهی است و زن و مرد باید آن را قدر بدانند، تصریح کرد: این مودت و محبت موجب شادی و شادکامی برای زوجین می‌شود لذا باید در حفظ این نعمت الهی تلاش کرده و مراقب کنند.

وی با تاکید بر اینکه مشخص است این نعمت الهی در هر جا ملاک عقلی و شرعی دارد باید حفظ شود وگرنه مصداق تبدیل نعمت الهی و کفران آن است، گفت: مراقب افراط و تفریط در محبت و حرف شنوی باشیم و رعایت حلال و حرام الهی را در زندگی مشترک به ویژه در رفت و آمدها مورد توجه قرار دهیم.

شمس‌الدین ضمن گرامیداشت سالروز ولادت پر خیر و برکت نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، افزود: در سیره نبی مکرم اسلام و در روایات معصومین حسن خلق با همسر از سوی شوهر مورد تاکید قرار گرفته و پیامبر اکرم(ص) فرمود "شوهر محبت خود را نسبت به همسر بیان کند".

امام جمعه بندر انزلی با اشاره به اینکه در روایتی از امام صادق(ع) بیان شده "هر چقدر محبت مرد برای همسرش بیشتر شود ایمانش افزایش پیدا کرده و موجب فضیلت و برتری در ایمان می‌شود"، تصریح کرد: شاید یکی از دلایل آن این است که در کنار افزایش محبت به همسر میل به گناه و ابتلا به رفتارهای ناهنجار را شاهد نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه اخیرا عده‌ای در برخی رسانه‌ها با تبلیغ چند همسری و مسائلی از این دست می‌خواهند اخلال ایجاد کنند، تصریح کرد: با ابراز محبت و مودت بین زن و شوهر، جایی برای زنان دیگر باقی نمی‌ماند که مرد بخواهد به دنبال چند همسری و یا برخی رفتارهای ناشایست برود.

امام جمعه بندرانزلی با اشاره به آیه ۱۱۹ از سوره مبارکه توبه "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِین؛ ای کسانی که ایمان آورده‏‌اید از خدا پروا کنید و با راستان باشید"، تاکید کرد: خدای متعال در آیاتی که مومنین را امر به رعایت تقوا می‌کند قیدها و صفت‌هایی که بعد از امر به تقوا می‌آید از مصادیق تقوا است.

شمس‌الدین با بیان اینکه همراهی با معصومین مصداق تقوا در زندگی انسان مومن است، گفت: این همراهی همه امور را شامل می‌شود و به معنی اقتدا به عمل معصومین و تبعیت از آنها است. لذا امروز که روز ولادت بسیار فرخنده پیامبر اکرم(ص) و ولادت با سعادت وجود نازنین امام صادق(ع) است از نشانه‌های تقوا این است به سیره این عزیزان توجه و همراهی داشته باشیم.

امام جمعه بندر انزلی همچنین با اشاره به روز کتاب و کتابخوانی، تاکید کرد: یکی از مسائل مهم در ثبات و پیشرفت جامعه ارتباط با کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که علی رغم تلاش‌هایی که در جامعه صورت گرفته، اهتمام جدی به این مساله نمی‌شود در حالی که مطالعه کتاب‌های مفید یکی از راه‌های تعالی فرهنگ جامعه است.

شمس الدین تصریح کرد: خلا این مساله در جامعه موجب می‌شود دشمن از طریق رسانه‌های مختلف از جمله فضای مجازی وارد شده و در راستای شکل دهی به افکار و زندگی مردم اقدام کند که باید با بصیرت مراقب این مساله باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک