فعالیت 240 نیروی عملیاتی در مناطق زلزله‌زده


فعالیت 240 نیروی عملیاتی در مناطق زلزله‌زده

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر:240 نیروی عملیاتی ویژه در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی فعالیت دارند.

فعالیت 240 نیروی عملیاتی در مناطق زلزله‌زدهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرتضی سلیمی افزود: ۲۴۰ امدادگر، نجاتگر و ارزیاب در قالب ۵۷ تیم عملیاتی ویژه برای خدمات رسانی به مردم زلزله زده استان آذربایجان شرقی فعالیت می‌کنند.
وی گفت: ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد جمعه (۱۷ آبان ۹۸) زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵٫۹ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) استان آذربایجان شرقی را لرزاند که از آن زمان تاکنون نیرو‌های عملیاتی هلال احمر با حضور دائم به ارزیابی ۸۷ روستا در زمان وقوع زمین لرزه پرداختند.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر افزود: با تلاش نیرو‌های عملیات ویژه هلال احمر تاکنون به هموطنان ساکن در ۶۲ روستا در شهرستان‌های میانه و سراب امدادرسانی شده و بیشترین آسیب دیدگی‌ها مربوط به روستا‌های ورنکش، حلمسی، ورزقان، بلوکان، چیچکلو، دونیق، تیرشاب، اله حق، ترکمنچای، گاوینه رود، برزلیق، ایورق، بالسین و دستجرد بوده است.
وی درباره اسکان اضطراری هموطنان متاثر از زلزله در آذربایجان شرقی، افزود: ۱۲ هزار و ۳۶۴ نفر از زلزله زدگان در اردوگاه اسکان اضطراری یا به صورت فردی با نصب سه هزار و ۹۱ دستگاه چادر، به صورت اضطراری اسکان داده شده اند.
وی با اشاره به توزیع اقلام امدادی و بسته‌های غذایی میان متاثران از زلزله، اضافه کرد: ۲ هزار و ۶۵۸ بسته غذایی ۷۲ساعته، چهار هزار و ۵۹۵ بطری آب معدنی، سه هزار و ۵۲۱ تخته پتو، هزار و ۶۳۸ شعله والور، ۴۴۰ست ظروف، ۶۷۷ تخته موکت، ۳ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم نایلون پوششی، ۳۸۰ بسته نان و ۴۱۴ بسته غذایی یک ماهه میان زلزله‌زدگان توزیع شده است.
سلیمی گفت: بر اثر وقوع زمین لرزه ۵٫۹ ریشتری ۵۸۴ نفر مصدوم شدند که از این تعداد ۶۶ نفر به علت ماندن زیر آوار و ۵۱۸ نفر به علت ترس و اضطراب (براساس گزارش اورژانس کشور) بوده است، همچنین پنج نفر در روستای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست داده‌اند. متاسفانه ۲ نفر در بخش ترکمنچای در چادر شخصی که در حیاط خانه خود برپا کرده بودند، به علت گاز گرفتگی فوت شدند.
وی افزود: فعال سازی مرکز کنترل و هماهنگی عملیاتی سازمان امداد و نجات، اعلام آماده باش کامل به استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان، تماس با مدیران عامل و معاونین امداد و نجات استان‌های معین، اعزام تیم‌های عملیاتی ارزیاب به شهرستان‌های آذربایجان شرقی، اعزام تیم‌های ارزیاب از استان‌های زنجان و آذربایجان غربی به مناطق مختلف استان و برقراری ارتباط مستمر ویدئو کنفرانس با استان‌های معین و آذربایجان شرقی از جمله اقدامات جمعیت هلال احمر پس از وقوع زمین لرزه در استان آذربایجان شرقی است.
وی ادامه داد: همچنین اعزام ۲ فروند بالگرد برای ارزیابی هوایی پس از طلوع آفتاب، بارگیری و ارسال اقلام زیستی و مواد غذایی به شهر‌های متاثر از حادثه، آغاز مرحله اسکان و تغذیه اضطراری همزمان در روستا‌های شهرستان میانه، ایجاد اردوگاه اسکان اضطراری در مدرسه روستای ورنکش، اعزام سرپرست معاونت عملیات امداد و نجات سازمان به منطقه آسیب دیده، ارتباط مستمر با مرکز هشدار سریع سازمان هواشناسی، مرکز مدیریت راه‌های کشور و مرکز هدایت و عملیات بحران وزارت بهداشت (اورژانس کشور)، حضور رئیس جمعیت هلال احمر در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات در روز جمعه و ارتباط با استان آذربایجان شرقی و استان‌های معین و تقویت انبار‌های امدادی آذربایجان شرقی از طریق ارسال اقلام اضطراری از سازمان امداد و نجات و زنجان از دیگر اقدامات این سازمان در زلزله اخیر این استان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز