تقویم‌هایمان را برای هفته وحدت اصلاح کنیم


تقویم‌هایمان را برای هفته وحدت اصلاح کنیم

مشهد- ایرنا- استادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با انتقاد از شیوه ثبت تاریخ هفته وحدت به تفکیک نقل اهل سنت و شیعه در تقویم های کشور گفت: بزرگانی از هر دو مذهب شیعه و سنی این دو تاریخ را مورد احترام و توجه خود قرار داده‌اند که خودش یک مبنای وحدت است ولی در چاپ تقویم‌ها این دو روز را به روایت اهل سنت و شیعه تقسیم کرده‌اند.

دکتر مهدی مجتهدی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مثلا ثقةالاسلام کلینی که شیعه به کتاب "کافی" او افتخار می‌کند میلاد حضرت رسول را ۱۲ ربیع الاول اعلام می‌کند و بعضی از بزرگان اهل سنت نیز ۱۷ ربیع الاول را تاریخ تولد پیامبراکرم می دانند پس این موضوع نیاز به تصحیح دارد و پیشنهاد می‌شود در هر دو تاریخ "میلاد رسول خدا صلی الله علیه وآله به روایتی" نوشته شود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که سیره ائمه(ع) بر احترام نسبت به افراد جامعه است حضرت علی علیه‌السلام حتی پس از اینکه به خلافت رسیدند تنها عده‌ای کمی او را امام خود می دانستند و بیشتر جامعه ایشان را فقط به عنوان خلیفه می شناختند. با این همه ایشان در رفتار خود بین افراد، برخورد تفکیکی نداشتند و می توان این سیره را در زندگی و رفتار سایر ائمه (ع) نیز مشاهد کرد.
استادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در روایتی دیگر یکی از پیروان امام صادق علیه‌السلام از کمک شبانه ایشان به مستمندان اهل تسنن اظهار تعجب می کند زیرا آنها از پیروان آن امام (ع) نبودند و یا برخورد امام حسن مجتبی علیه‌السلام با دشنام دهنده به خودشان به شکلی بود که موجب تحول آن شخص شد.
مجتهدی افزود: برخورد ما با برادران اهل تسنن نیز باید تابع اهل بیت (ع) باشد ضمن این که امروزه اهل تسنن نسبت به ائمه (ع) توهین نمی‌کنند و آنها را به عنوان فرزندان پیامبر خدا قبول دارند و مورد احترام خود قرار می‌دهند.
وی با اشاره به اختلافات موجود در بین مذاهب اسلامی با ذکر مثالی گفت: در یک خانواده ممکن است بین برادران دعوا و اختلافی رخ دهد ولی باید به گونه ای رفتار کرد که همسایه‌ها متوجه این اختلاف نشوند و سعی کنند اختلاف خود را به گونه‌ای مدیریت کنند تا بهانه ای به دست مغرضان ندهند.
استادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: حقایق و رخدادهایی که در تاریخ نقل شده است را نمی توانیم نادیده بگیریم و به عبارتی یک سری از مشکلاتی که در جهان اسلام به وجود آمده هنوز هم حل نشده است و باید به دنبال ریشه یابی و مدیریت صحیح این اختلاف ها باشیم و این که بگوئیم اگر در این موارد گفت وگویی علمی شکل گیرد موجب اختلاف خواهد بود صحیح نیست.
مجتهدی افزود: رویکردی اشتباه از قرون اولیه بین عده‌ای وجود داشت که معتقد بودند در مورد یک سری مسائل مانند اختلافات بین صحابه در جنگ جمل نباید صحبت شود که این نیز غیر علمی است.
وی ادامه داد: صِرف پاک کردن صورت مساله درست نیست بلکه باید به نوع گفت و گو برای حل مساله دقت شود به عبارتی اول باید موضوع اختلاف را درست شناخت تا در گام بعدی برای پیدا کردن راه حل آن تلاش کرد.
استادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: محققان، تاریخ اسلام را مطالعه می کنند و با نگاه علمی و محترمانه ایرادها را شناسایی و مطرح می کنند و درباره آن مقاله می نویسند و سخنرانی انجام می دهند تا با کمک یکدیگر قدم به قدم، راه حلی برای مشکلات پیدا کنند.
مجتهدی افزود: بعضی افراد به اشتباه تعریفی از وحدت را مطرح می کنند که مطابق آن اهل سنت باید شیعه شوند و یا بر عکس آن روی دهد که این تعریف از وحدت شبیه تمسخر خودمان است.
وی با اشاره به لزوم رعایت ادب و احترام در ارائه مطالب علمی ادامه داد: به عنوان مثال یک نویسنده شیعه در یک دوره تاریخی کتابیدر موصل عراق نوشته و آن قدر از منابع و علمای اهل سنت روایت کرده است که مصّحح این نسخه خطی او را به اشتباه یک عالم اهل تسنن معرفی کرده است.

استادیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: متاسفانه در طول تاریخ، عده ای عالم نما، مردم را نسبت به هم تحریک کرده اند و آشوب هایی را نیز پیش آورده اند اما در مناسبات اهل علم شما برخورد نا مناسب و توهین آمیز نسبت به یکدیگر را شاهد نیستید که نمونه آن کتاب "المراجعات" درباره اثبات حقانیت شیعه و امامت بلافصل امام علی (ع) پس از پیامبر است.

مجتهدی افزود: در این کتاب، نامه‌های مبادله شده میان سید عبدالحسین شرف الدین عاملی که یکی از علمای شیعه لبنان است و شیخ سلیم البشری، عالم اهل سنت مصری منتشر شده است که در آن شرف الدین عاملی به دلایل متعدد امامت حضرت علی (ع) از قرآن و روایات اهل سنت اشاره و استناد می کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در