وحدت در زیرسایه منشور جاودانه قرآن


وحدت در زیرسایه منشور جاودانه قرآن

کرمانشاه- ایرنا- آنچه که امروز برای تقویت وحدت شیعه‌ و سنی اهمیت دارد شناخت عوامل تهدیدکننده اتحاد و از سوی دیگر بیان اشتراکاتی همچون اعتقاد به خدای واحد، منشور جاودانه قرآن و وجود پیامبر رحمت است که دل برادران و خواهران شیعه‌ و سنی را بیش از گذشته به هم پیوند می‌زند.

هفته وحدت عرصه ای برای حضور یکپارچه مسلمانان در عرصه های مختلف است، مسلمانانی که مشترکات بسیار دارند همگی پیرو یک اصل و دین هستند، منشور جاودانه ای به نام قرآن دارند و اعتقاد آنان به وجود مقدس پیامبر اسلام (ص) به عاملی برای سردادن شعار وحدت تبدیل شده است.

این پیوند که از نگاه برخی پژوهشگران از آن به عنوان اتحاد یاد می شود به معنای تلاش برای از بین بردن عقاید دیگری نیست بلکه به معنای نادیده گرفتن اختلافات، پیوند برادری و ایستادگی در برابر ترفندها و توطئه های دشمنان است چرا که هر ۲ گروه دارای دشمن واحدی هستند.

استان کرمانشاه که نمونه ای از هم زیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب متعدد است، ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که ۲۲ درصد از این جمعیت را مردمان اهل سنت تشکیل می دهند که تلاش ها برای حفظ و تقویت وحدت به یک همگرایی و اتحاد تبدیل شده است.

اتحاد یعنی مشترک شدن

چنانچه یک استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه به ایرنا، گفت: بین معنای اتحاد و وحدت تفاوت هایی وجود دارد، وحدت به معنای «یکی شدن» است ولی اتحاد به معنای ۲ گروه از افرادی هستند که با یکدیگر مشترک و متحد می شوند که می توان گفت، منظور از وحدت شیعه و سنی به معنای اتحاد است.

حجت الاسلام علی مرتضوی مهر افزود: اتحاد شیعه و سنی بدان معنا است که ۲ گروه از یک دین با عقاید متفاوت و اختلافاتی که دارند، در کنار هم قرار گیرند و در این مقوله از کسی خواسته نخواهد شد تا از عقاید خود دست بردارد.

این استاد الهیات اضافه کرد، هر زمان که از این ۲ گروه بخواهیم که از عقاید خود دست بکشند در واقع به اتحاد آنان خدشه وارد کرده ایم.

وی به بخشی از سخنان حضرت علی(ع) در زمینه عامل اتحاد شیعه و سنی اشاره کرد و گفت: اگر دین خود را بالاتر برده و جهانی تر بیندیشیم به این امر دست می یابیم آن هنگام که حضرت علی (ع) مالک اشتر را به سوی مصر اعزام کرد به وی فرمود؛ ای مالک بدان با افرادی که در کنار آنان زندگی می کنی یا هم دین و هم مذهب هستی و یا اینکه در خلقت با او یکی هستی و انسان هستی.

جهانی تر بیندیشیم

این پژوهشگر دینی ادامه داد: یک انسان با اعتقاداتی که دارد قابل احترام است و باید بتوانیم در کنار یکدیگر مسالمت آمیز زندگی کنیم.

وی در یک نتیجه گیری برای حفظ این اتحاد، ادامه داد: پس نباید به دنبال گرفتن اعتقاد طرف مقابل و عوض کردن اندیشه او برآییم و باید دید خود را جهانی و گسترده کنیم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: تساوی حقوق و ایجاد فرصت های یکسان برای هر ۲ مذهب از عوامل اتحاد است و برگزاری نشست های اتحادانگیز بین علما که نمایندگان مردم هستند در تقویت این امر دخیل است.

عوامل بیرونی و درونی تهدیدکننده وحدت

در ادامه یکی دیگر از اعضای هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه به ایرنا، اظهارداشت: می توان عوامل تهدیدکننده وحدت شیعه و سنی را در ۲ بخش بررسی کرد که یک عامل بیرونی و عامل دیگر به درون دنیای اسلام اشاره دارد.

محمدنبی احمدی در خصوص عوامل بیرونی که تهدیدی برای وحدت شیعه و سنی محسوب می شود، افزود: دنیای کفر و نفاق پیشبرد امور خود را در ایجاد تفرقه در امور مسلمین می داند و هرزمان که بخواهد معادلات خود را به دنیای اسلام تحمیل کند به تفرقه و ۲ دستگی بین شیعه و سنی می پردازد.

وی افزود: از همین رو پروردگار به رسول خدا (ص) فرمود «افرادی که رسالت خود را ایجاد تفرقه در بین مسلمانان قرار می دهند مسلمانان هیچ نسبتی با آنان نخواهند داشت» و یا در آیه ای دیگر می فرماید «اگر شما بخواهید به تفرقه دامن بزنید خداوند عذاب خود را از زمین و آسمان بر شما نازل می کند».

این استاد دانشگاه یادآور شد، آیات بیانگر این مفهوم است که اگر بخواهیم گرفتار عذاب نشویم باید از این تفرقه دوری کنیم.

وی به آیه شریفه با این معنی که «به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید» اشاره کرد و افزود: در ادامه آمده که «به یاد آورید زمانی که شما دشمن بودید و خداوند بین شما انس و الفت ایجاد کرد».

«منیتی»که وحدت را از بین می برد

نبی احمدی در زمینه عوامل درونی تهدیدکننده وحدت شیعه و سنی نیز اضافه کرد، هرجا که از منیت و موضوعی غیررضای خدا مطرح باشد تواضع، فروتنی و خودگذشتگی کنار گذاشته می شود و تفرقه ایجاد می شود.

این پژوهشگر دینی افزود: مسلمانان باید به این موضوع توجه کنند که خدا و قرآن و پیامبر یکی است و با این همه نقطه اشتراک، نباید به توطئه دشمن دامن زد و تفرقه ایجاد کرد.

وحدت کرمانشاهیان بی نظیر است

همچنین امام جمعه اهل سنت کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، این استان را مهد و الگوی وحدت و انسجام میان اقوام و مذاهب دانست و گفت: باوجود تلاش‌های زیاد دشمنان برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان مردم مسلمان، خوشبختانه بادرایت و بصیرت مردم و همراهی مسئولان استان وحدت آن بی‌نظیر است.

وی تاکید کرد: مسئولان استان کرمانشاه «وحدت باور» هستند و برای حفظ و تقویت وحدت در استان تلاش های زیادی می کنند و خوشبختانه امروز این تلاش‌ها به وحدت و همگرایی منجر شده است.

ماموستا ملامحمد محمدی با توجه به اینکه وحدت میان مردم استان کرمانشاه در کشور بی نظیر است، گفت: باگذشت بیش از ۴۰ سال از عُمر جمهوری اسلامی، مردم کرمانشاه به خوبی وحدت خود را حفظ و تقویت کرده‌اند و این جای خوشحالی و تقدیر دارد.

ماموستا محمدی با بیان اینکه در طول سال‌های بعد از انقلاب اسلامی، اهل تسنن و تشیع در استان کرمانشاه در همه صحنه‌ها در کنار هم بوده اند، افزود: هشت سال دفاع مقدس یکی دیگر از جلوه‌های وحدت ملت ایران به خصوص مردم استان کرمانشاه بود.

در پایان عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم به ایرنا، گفت: برنامه ها و توطئه هایی که برای از بین بردن اتحاد شیعه و سنی طراحی می شود معمولا از سوی کشورهایی همانند انگلستان سرچشمه می گیرد که رژیم صهیونیستی نیز بدان دامن می زند و باعث تحریک و تشویش می شود.

آیت الله حسن ممدوحی ادامه داد: باید برای حفظ این اتحاد با هوشیاری از ترفندها تلاش کرد و چون این نقشه شوم نقش برآب شده عوامل تهدیدکننده کاهش یافته ولی همواره باید آگاه باشیم.

وی افزود: شیعه و سنی هر ۲ مسلمان هستند و در اصل دین اعتقادات واحدی دارند و نباید به دلیل برخی اختلافات از یکدیگر دور شوند.
به ابتکار حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول به نام هفته وحدت نامگذاری شده است.

به روایت اهل سنت ۱۲ ربیع‌الاول ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و به روایت اهل تشییع ۱۷ ربیع‌الاول سالروز ولادت نبی مکرم اسلام است که حضرت امام (ره) این فاصله یک هفته‌ای را به نام هفته وحدت نامگذاری کرده است.

در هفته وحدت امسال ۱۲ برنامه در استان کرمانشاه برگزار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس