مرغداری‌های کردستان از جوجه‌ریزی غیرمجاز خودداری کنند


مرغداری‌های کردستان از جوجه‌ریزی غیرمجاز خودداری کنند

سنندج - ایرنا - معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: دامپزشکی استان با متصدیان واحدهای مرغداری غیر مجاز و مرغداری‌های که جوجه ریزی غیر مجاز داشته باشند برخورد قانونی می‌کند.

دکتر ناصر مخدوم روز جمعه اظهار داشت: رشد زیاد جوجه‌ریزی غیر مجاز در چند ماه اخیر و همچنین حمل و نقل خارج از نظارت طیور زنده توسط تعدادی از مرغداران موجب شد تا دامپزشکی کردستان به صورت جدی با این موارد برخورد کند.

وی اضافه کرد: این اقدام خطری جدی برای این صنعت شده به طوری که از ابتدای تیر ماه امسال ۳۲ واحد جوجه ریزی غیر مجاز به مراجع قضایی معرفی و از این تعداد ۲۱ واحد به دستور مقام قضایی پلمب شده است.

مخدوم افزود: شبکه دامپزشکی ۶۸ هزار و ۹۷۲ مورد بازدید از مراکز عرضه، تولید و نگهداری فرآورده‌های خام دامی داشته که حدود چهار هزار و ۷۷۵ مورد غیر بهداشتی نیز در این بازدیدها شناسایی شده است.

وی یادآور شد: در تخلفات مشاهده شده حدود ۶۴ هزار و ۴۱۸ کیلوگرم انواع فراورده های خام دامی، ۲۱۸ هزار و ۶۰۴ کیلوگرم گوشت طیور غیر بهداشتی و ۲۶ هزار و ۵۹۶ کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین ضبط و از چرخه مصرف داخلی خارج شد.

مخدوم تاکید کرد: در این مدت ناظران این اداره بر کشتار ۶ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۵۰ قطعه طیور نیز نظارت داشتند تا ۱۵ هزار و ۵۱۵ تُن گوشت سفید به صورت بهداشتی و سالم وارد چرخه مصرف شود.

معاون سلامت دامپزشکی کردستان گفت: با توجه به شروع فصل سرما و مهیا شدن فعالیت ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، در صورت عدم رعایت موازین امنیت زیستی، امکان مواجه با این بیماری مهلک، زیاد است و باید موارد بهداشتی رعایت شود.

مخدوم از مرغداران خواست از جوجه ریزی بدون مجوز خودداری کنند و افزود: بی توجهی مالکان مزارع پرورش طیور در رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای زمینه را برایش بیماری های مختلف مهیا می‌کند.

جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

هم اکنون در این استان ۷۶۸ واحد پروش طیور شامل مرغداری گوشتی، تخم گذار و جوجه ریزی، پرورش بوقلمون، شترمرغ و سایر با ظرفیت سالانه ۱۷ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۵۴۹ قطعه فعال است.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود ۲۴ هزار تُن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تن شیر از دام های استان تولید می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی