حرم امام رضا(ع) قلب وحدت و اخوت مسلمانان


حرم امام رضا(ع) قلب وحدت و اخوت مسلمانان

مشهد-ایرنا- مضجع شریف ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) سالها قلب تحکیم وحدت بین مسلمانان بوده و در سایه سار گنبد طلای حضرتش، زائران شیعه و سنی پیوند برادری و اخوت خود را در سالروز میلاد نبی مکرم اسلام(ص) و سلاله پاکشان حضرت امام جعفر صادق(ع) جشن گرفته‌اند.

ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) همواره در بین اهل سنت جایگاه والایی داشته و صحن و سرای متبرک انیس النفوس بارها محل عرض ارادت برادران اهل سنت به ویژه در ایام هفته وحدت و سالروز میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) بوده است.

علمای اهل سنت در هفته وحدت زیارت مضجع شریف ثامن الحجج را بر خود واجب دانسته و از گوشه و کنار کشور و حتی خارج از مرزهای ایران به زیارت این حرم قدسی می‌شتابند، چنانکه در هفدهم ربیع الاول، جشن بزرگ وحدت شیعه و سنی در آستان ملائک پاسبان رضوی برگزار و این صحن و سرا میعادگاه تجدید اتحاد مسلمانان می‌شود.

از دیدگاه بزرگان و علمای اهل سنت، دوران پربرکت و همراه با کرامات حضور امام رضا(ع) در ایران و مهاجرت ایشان از مدینه تا مرو جملگی دلالت بر عظمت بیکران آن حضرت دارد و ایشان از برترین اخلاق، صورت و سیرت برخوردار هستند که از پدران معصومشان به ارث برده‌اند و زیارت حرم ایشان به ویژه در سالروز میلاد نبی تجلی ارادتی است که اهل سنت به این امام دارند.

در هفته وحدت، اخوت به عنوان عهد نخست مسلمانان به یاد زائران و مجاوران بارگاه رضوی می‌آید، دگر بار هوای خوش آن شیعه و سنی را بر سفره وحدت کلمه می‌نشاند و چه زیباست زمانی که آن سفره در حرم مطهر رضوی گسترده می‌شود و مسلمانان بر سر خوان کریمانه حضرت امام رضا (ع) می‌نشینند و میلاد محمد مصطفی (ص) را به هم تبریک می‌گویند.

صاحبان فطرت پاک و اهل کلام و منطق نسبت به ائمه معصومین خاصه حضرت امام رضا (ع) که عالم آل محمد (ص) است، ارادت ویژه دارند و از این حیث بارگاه منور رضوی کانون اتحاد، یکدلی و یکپارچگی میان امت اسلام و فراتر از آن انسانهای آزادی خواه، استکبارستیز و کمال جوست.

براساس اسناد گردآوری شده در مرکز اسناد آستان قدس رضوی، قدمت برپایی جشنهای سالروز میلاد نبی مکرم اسلام (ص) در حرم مطهر رضوی به قرن یازدهم قمری و دوران صفویه بازمی‌گردد و این جشنها از سال ۱۰۳۹ قمری در این حرم مطهر برپا شده است.

جشنهای سالروز میلاد پیامبر اسلام (ص) در دوره قاجار به اوج خود رسید به طوری که حرم امام رضا(ع) شاهد برپایی جشن باشکوهی در ۱۷ ربیع الاول بوده که در آن علاوه بر حضور پرشور مردم، صحن و سرای حرم چراغانی می‌شده و خادمان از زائران با شربت و شیرینی پذیرایی می کردند.

پس از انقلاب اسلامی و نام‌گذاری هفته وحدت بین دو تاریخ ذکر شده برای ولادت پیامبر اسلام (ص) به روایت اهل سنت و شیعه آستان قدس رضوی هر سال ویژه برنامه های متنوعی در طول این هفته برگزار می‌کند.

امسال نیز جشنهای هفته وحدت از چند روز گذشته در حرم امام رضا(ع) آغاز شده و اماکن مختلف آن شاهد برگزاری نشستهای تخصصی پیرامون وحدت، مسابقات فرهنگی، کارگاههای هنری، محافل قرآنی، سخنرانی‌ها و مولودی خوانی ها بوده است.

روز گذشته کارگاهی هنری پیرامون شخصیت رسول اکرم تحت عنوان "سیمای پیامبر(ص)"به همت واحد هنرهای قرآنی در دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی برگزار شد، در این کارگاه، جمعی از هنرمندان آثار نقاشی و خوشنویسی خود را با محوریت شخصیت پیامبر اعظم(ص) خلق و این آثار را به عنوان هدایایی متبرک به زائران حریم قدسی رضوی هدیه کردند.

در این کارگاه همچنین تعدادی از اساتید و هنرجویان رشته خوشنویسی احادیثی از نبی مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) را با خطی زیبا خطاطی کردند و این آثار نیز به زائران حرم مطهر رضوی و علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی هدیه شد.

برگزاری محفل قرآنی ویژه خواهران، برنامه "میهمانی خدا" ویژه نوجوانان زائر و مجاور، تلاوت قرآن توسط قاریان نوجوان، اجرای نمایش‌، برگزاری کارگاه امام‌شناسی، مسابقات قرآنی، اجرای برنامه‌ مولودی‌خوانی و مدیحه‌سرایی توسط ذاکران اهل ‌بیت(ع) از جمله برنامه‌های هفته وحدت و سالروز میلاد نبی مکرم اسلام(ص) در حرم رضوی بوده است.

مداحان و ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در این ایام به اجرای مدیحه‌سرایی و مولودی خوانی و شعرای آئینی نیز به اجرای شعرخوانی و گروه‌های همخوانی به اجرای سرود و تواشیح می‌پردازند.

در شب و روز ولادت با سعادت رسول الله(ص) به روایت اهل سنت هم برنامه‌های متعددی ویژه عموم زائران در حرم رضوی برگزار شد و ویژه برنامه اختصاصی برای کاروان‌های اهل تسنن در حرم رضوی برنامه‌ریزی شده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان