از بصیرت‌افزایی تا اشتغال‌زایی و کارآفرینی در مساجد و کانون‌‌های مسجدی همنام با امام صادق(ع)


از بصیرت‌افزایی  تا اشتغال‌زایی و کارآفرینی در مساجد و کانون‌‌های مسجدی همنام با امام صادق(ع)

مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مزین به نام امام صادق(ع) منشا خیرات و برکات بسیار هستند، نقش‌آفرینی در فضای سیاسی و بصیرت‌افزایی، ترویج سنت قرض‌الحسنه و اشتغال‌زایی و کارآفرینی از برکات این همنامان نور است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از جمله پایگاه‌های مذهبی و فرهنگی هستند که می توانند منشا آثار و برکات بسیار شوند این مهم نیازمند آن است که شاخص های مسجد تراز اسلامی ایجاد و رعایت شود. چنانکه در صدر اسلام مورد توجه قرار می گرفت. این شاخصه ها در برخی مساجد امروزی نیز دیده می شود، به طوری که برخی از آنها با برگزاری برنامه های جاذب پاتوقی فرهنگی برای حضور دائمی همه اقشار شده اند.

به مناسبت فرا رسیدن 17 ربیع الاول، سالروز ولادت امام جعفرصادق(ع)، فعالیت تعدادی از مساجد و کانون های فرهنگی هنری مساجد همنام با آن حضرت(ع) را که منشاء آثار و برکات هستند، مرور کرده ایم که در ادامه می آید:

مسجد جامع امام صادق (ع) میدان فلسطین

مسجد جامع امام صادق (ع) در میدان فلسطین توسط آیت‌الله مهدوی کنی در یکی از نقاط حساس شهر تهران که کم برخوردار از مسجد است، ساخته شد، در این مسجد، اقامه نماز جماعت در 3 نوبت مورد توجه است و در مناسبت‌های مختلف در آن برنامه و مراسم سخنرانی برگزار می‌شود.

همچنین همه ساله در ماه رجب مراسم اعتکاف در این مسجد با حضور گسترده نوجوانان، جوانان، دانش‌آموزان و دانشجویان همراه با برنامه‌های پر محتوا و با حضور سخنرانان مطرح برگزار می شود.

یکی از موضوعاتی که در مسجد جامع امام صادق (ع) مورد توجه است و شاید در کمتر مسجدی دیده می‌شود، این است که هر کس به طور مداوم در برنامه‌های مسجد شرکت می کند، با حجم بالایی از تفسیر قرآن، نهج البلاغه، زیارت ها، دعاها، سیره ائمه (علیهما سلام)، تاریخ اسلام، حقایق و معارف اسلامی آشنا می‌شود.

از بصیرت‌افزایی  تا اشتغال‌زایی و کارآفرینی در مساجد و کانون‌‌های مسجدی همنام با امام صادق(ع)

همچنین یکی دیگر از رویکردهای مورد توجه در مسجد جامع امام صادق (ع) این است که در هر مناسبت سیاسی و بین‌المللی همچون روز جهانی قدس، محکوم کردن جنایات علیه مردم مظلوم یمن و ... این مسجد فعال است، یعنی هیچ میدانی مانند میدان فلسطین و مسجد جامع امام صادق (ع) این طور در همه صحنه های سیاسی و بین المللی و مسایل مرتبط با مقاومت اسلامی فعال نیست.

در واقع مسجد جامع امام صادق (ع) یکی از عرصه‌های فعال افزایش بصیرت اسلامی و توجه به مسایل سیاسی، حکومتی و عبادی به شمار می‌آید.

مسجد جامع امام صادق (ع) خیابان خاقانی

از گذشته تا به امروز یکی از پایگاه‌های فرهنگی مهم منطقه‌ای که در آن قرار دارد، بوده است و در مناسبت های محرم و صفر، ماه مبارک رمضان، مناسبت‌های مذهبی و انقلابی و برپایی مراسم جشن و اعیاد مذهبی، ولادت امامان معصوم (ع) و بزرگداشت ایام شهادت ائمه اطهار(ع) برنامه های ویژه ای اجرا می کند، تا جایی که این رسم دیرین، تأثیر زیادی در استقبال پرشور و حداکثری اهالی این محله از تهران و ساکنان محله‌های دیگر از برنامه‌های این مسجد داشته است.

نمازگزاران این مسجد از برنامه‌های هفتگی آن که عبارت است از بیان احکام و مسایل شرعی، قرائت و آشنایی با تفسیر و معانی آیات قرآن و ادعیه مختلف استفاده می‌کنند که تمام شب‌های هفته را پوشش می‌دهد. آموزش قرآن به نوجوانان محله یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مسجد جامع امام صادق (ع) است و شبستان مسجد در اختیار نوجوانان علاقه‌مند به یادگیری قرائت قرآن کریم قرار می‌گیرد، این جلسات آموزشی، تلاشی در جهت پرورش قاریان جوان و تربیت رتبه‌های برتر قرائت قرآن کریم است، علاوه بر آموزش تخصصی قرائت قرآن در طول سال، ایام تابستان نیز آموزش حفظ قرآن کریم یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مسجد جامع امام صادق (ع) است.

مسجد جامع امام صادق (ع) در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و ایام پس از آن ساخته شد، در دوران دفاع‌ مقدس یکی از پایگاه‌های فعال محله خاقانی بود و جوانان بسیاری از محراب این مسجد راهی جبهه‌ها شدند و در گوشه‌ای از راهرو ورودی شبستان مسجد، تصاویر و اسامی 25 شهید این مسجد نصب شده است.

از بصیرت‌افزایی  تا اشتغال‌زایی و کارآفرینی در مساجد و کانون‌‌های مسجدی همنام با امام صادق(ع)صندوق قرض الحسنه مسجد، سال 1361 با پشتوانه مالی مردمی تأسیس شد و اکنون بیش از 700 عضو دارد و سالانه بین 140 تا 150 وام قرض‌الحسنه با مبلغ 500 هزار تا 5 میلیون تومان پرداخت می‌کند، این وام‌ها کاملاً بدون سود و کارمزد بوده و بازپرداخت اقساط آن هم 10 ماهه است، اهالی محله آشتیانی که در محدوده این مسجد سکونت دارند، می‌توانند با معرفی یک ضامن معتبر و معرف از مسجد که در این صندوق حساب داشته باشد و پرداخت چک ضمانت از تسهیلات این صندوق استفاده کنند، ضمن اینکه به درخواست بیماران نیازمند و افرادی که نیاز فوری به وام دارند خارج از نوبت رسیدگی می‌شود.

کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) بیرجند

کانون فرهنگی هنری امام صادق(ع) از سال 82 فعالیت خود را در بخش های مختلف آغاز کرد. به همت امام جماعت مسجد امام صادق(ع) برنامه ریزی با حضور متولیان و دست اندرکاران مسجد برای جذب جوانان و نوجوانان به کانون انجام و سپس امکانات زیرساختی برای رونق حضور آنان به این کانون فراهم شد، به گونه ای که برنامه های اوقات فراغتی که در این کانون همه ساله برگزار می شود، با استقبال بی نظیر نوجوانان و جوانان همراه است.

تعامل و همکاری میان بسیج و کانون فرهنگی هنری در برگزاری برنامه ها موجب شد که کانون امام جعفر صادق(ع) در طول سال فعالیت های فرهنگی هنری بسیاری داشته باشد. اکران فیلم های جشنواره عمار نیز در کانون انجام می شود که با استقبال بسیار خوب مردم بویژه جوانان و نوجوانان روبرو است.

دوره های آموزش مداحی، خطاطی، کامپیوتر، ترتیل خوانی قرآن با حضور اساتید برجسته و برپایی اردوهای تفریحی به داخل و خارج استان، برگزاری دوره های سبک زندگی اسلامی با رویکرد ازدواج موفق، برگزاری کارگاه های علمی و آموزشی و خانواده پایدار بخشی از برنامه های این کانون فعال است.

یکی از برکات کانون، انتشار کتاب است، کتاب «چند قدم مانده تا خدا» در مورد نماز از جمله این کتاب ها است. این کتاب نتیجه چهار سال حضور فعال در کانون بود که از منابع مختلف برای نوشتن آن کتاب بهره گرفته شد. علاوه بر آن گاهنامه «آسمانی ها» نیز که با محور اخبار مسجد و کانون ها و مسائل فرهنگی چاپ می شود و مورد استقبال نمازگزاران مساجد است.

یکی از اقدامات کانون فعالیت در زمینه کارآفرینی بوده است در این راستا افرادی را که در حوزه گلیم بافی و قالی بافی تخصص دارند شناسایی و با حمایت خیرین و آستان قدس رضوی کارگاه های حوله بافی و تابلوی های قرآنی را برگزار می کند.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید