فرهنگ مردم درتوجان


فرهنگ مردم درتوجان

بندرعباس-ایرنا-کتاب«فرهنگ مردم درتوجان»در6جلد، 5فصل و 358صفحه توسط فرخنده پیشدادفر نوشته شده که نشر مولف آن را منتشر کرده است.

نویسنده این کتاب که در ۷جلد چاپ شده، به موضوع‌هایی شامل، آداب و رسوم مردم درتوجان، مسابقه کوها و گیاهان منطقه و روش استفاده، بیماری‌ها و روش درمان، بازی‌ها و دست نوشته‌های نجوا پرداخته است.

قسمت‌هایی از کتاب

آبادی درتوجان در ۵۰ کیلومتری شرق بندرعباس قرار دارد و تابستان در ماه‌های مختلف، هوای مختلف دارد در چله اسد یا از نیمه سرطان تا نیمه‌های اسد هوا مرطوب و فوق‌العاده گرم است.

در اواخر مردادماه و اوایل شهریور باد شدیدی از شمال می‌وزد که شاخه‌های نخل‌ها را می‌شکند و به باد آخر معروف است در زمستان نیز باد از سمت شمال زیاد می‌وزد و به ناشی معروف است.

مردم درتوجان از چند طایفه تشکیل شده است که معروف‌ترین آنها مزاجانی است و زبان آنها فارسی نزدیک به لهجه شیرازی و لباس نیز مانند فارس‌هاست.

همگی عشایر و از نواحی جنوب فارس با دام‌های خود به شرق بندرعباس مهاجرت کرده و در اینجا ساکن شده‌اند، مزاجانی خود می‌گویند که از خوانین مزاجان بوده‌اند و بعد از تصرف قلعه مزاجان کوچ کرده‌اند.

در بخش دیگری از این کتاب آمده است؛

به کلوم خدا: به کلام خدا

درتوجانی‌ها کمتر قسم می‌خورند و معتقدند که بلافاصله دامن شخص قسم خورده را می‌گیرد و وقتی که ناچار باشند و صد در صد هم مطمئن باشد قسم می‌خورند.

البته به حضرت عباس اصلا قسم نمی‌خورند چون معتقدند که فورا قسم‌گیر می‌شوند و وقتی قسم خوردن به خدا و یا الله می‌گویند عیبی ندارد و در طول روز به شوخی این کلمه را ادا می‌کنند.

قسم خوردن به جان بچه‌ها اصلا جایز نمی‌دانند و سخت از قسم پرهیز می‌کنند و به همین سبب است هر وقت لازم باشد که کسی قسم بخورد با تشریفات خاصی او را قسم می‌دهند.

ملای ده اهل ده را جمع می‌کند و قرآن را درون یک دستمال بزرگ قرار می‌دهد و شخص که قسم می‌خورد باید وضو بگیرد و دست روی قرآن بگذارد و سوگند یاد کند و کمتر اتفاق می‌افتد که کسی قسم قرآن بخورد و یا دروغکی قسم بخورد چون معتقدند که قرآن دروغگو را زود رسوا می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر لطف حق به صورت داستان + متن شعر