لرستان استاد بزرگی در نزدیکی خودش می‌بیند؟


لرستان استاد بزرگی در نزدیکی خودش می‌بیند؟

شطرنج یکی از کهن‌ترین بازی‌هایی‌است که امروزه نیز در میان مردم جهان رواج دارد؛ قدمت این بازی را بیش از 1500 سال عنوان کرده‌اند.

برخی مورخان اعتقاد دارند شطرنج اختراع ایرانیان است اما با وجود پژوهش‌های بسیار که به ویژه در قرن کنونی درباره پیدایش شطرنج و ابداع آن به عمل آمده است، تاکنون هیچ یک از پژوهشگران، چه خارجی و چه ایرانی، به نتیجه قطعی و روشنی دست نیافته‌اند.

بررسی سابقه تاریخی شطرنج بر اساس مدارک مستند، گواه آن است که ایرانیان، قبل از دوران ساسانیان یعنی نزدیک به دو هزار سال قبل با شطرنج آشنا بوده‌اند.

در اروپای قرن پانزدهم، شطرنج به شیوه امروزی آن درآمد و در نیمه دوم قرن نوزدهم، مسابقات جهانی شطرنج آغاز و در قرن بیستم، فدراسیون جهانی شطرنج تاسیس شد.

پیش از انقلاب شطرنج جسته و گریخته در لرستان انجام می‌شد اما به طور رسمی سال ۱۳۶۷ بازهم شاهد فعالیت‌های این رشته در استان‌مان بودیم ولی در این مدت جایگاه خاصی در شطرنج کشور نداشته‌ایم و کمتر نام لرستان شنیده شده است.

شطرنج لرستان فاقد استاد بزرگ یا فیده بوده و بالاترین افتخار ما ریتینگ ۲۲۵۰ محمود اسکندری است که به ریتینگ ۲۳۰۰ استاد فیده نزدیک بوده اما او نیز ناکام ماند.

در بحث تیم ملی نیز افتخار خاصی نداشته‌ایم و فقط بین سال‌های ۸۰ تا ۸۵ مهتاب فلاح‌زاده عضو تیم ملی رده‌های سنی ۱۶ تا ۲۰ سال بوده و دیگر شطرنج‌باز ملی‌پوش نداشته‌ایم.

تیم راه و شهرسازی لرستان سه سال در لیگ برتر شطرنج شرکت کرد و در آن سال‌ها سه دوره در خرم‌آباد میزبان تیم‌های لیگ برتری بودیم و سال ۹۵ در جایگاه سوم قرار گرفتیم اما پس از آن با تغییر رئیس هیات و مشکلاتی که وجود داشت دیگر تیمداری نکردیم و در مجموع شطرنج لرستان حال و روز خوشی نداشت.

سال ۹۷ خانه شطرنج لرستان در خرم‌آباد به بهره‌برداری رسید و شطرنج‌بازان استان از خانه به دوشی درآمدند، چون تا پیش از آن میهمان هیات‌های دیگر بوده‌ و همواره جابجا می‌شدند.

در حال حاضر ۸ شهرستان استان فعالیت‌های مستمر شطرنج دارند و با اینکه آقایان و بانوان لرستانی در سال‌های اخیر به رقابت‌های قهرمانی کشور اعزام شده‌اند اما نتواسته‌اند مقامی کسب کنند.

با این حال کارشناسان معتقدند که شطرنج لرستان در حال رشد است و سال گذشته در ارزیابی هیات‌های استانی رتبه بیست و هشتم کشور را داشتیم و امسال در جایگاه هفدهم هستیم که اگر این روند ادامه داشته باشد شرایط بهتر هم خواهد شد.

در یک سال گذشته هیات شطرنج لرستان چهار تورنمنت مهم کشوری را میزبانی کرده و شاهد چهره‌های شاخص شطرنج در استان‌مان بوده‌ایم و در مجموع شور و شوق خاصی بین شطرنج‌بازان استان ایجاد شده و باید منتظر بمانیم که لرستان آیا در آینده نه‌چندان دور استاد بزرگی در نزدیکی خودش می‌بیند؟

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها