«اسرائیلیات» در زندگی‌نامه‌های پیامبر(ص)


«اسرائیلیات» در زندگی‌نامه‌های پیامبر(ص)

برخی آثار داستانی درباره زندگی پیامبر(ع) قابل نقد جدی و مناقشه هستند.

برخی آثار داستانی از سوی نویسندگان جدید درباره زندگی پیامبر(ع) منتشر شده اند، که طی مطالعاتی به این نتیجه رسیدم که این آثار بر اساس احادیث جعلی و ساختگی در صدر اسلام تدوین و نگاشته شده است.
قطعا همگی با عنصر تخیل در داستان و رمان، در نگارش زندگینامه پیامبر و معصومین موافقیم. باید توجه داشت که تخیل و پدید آمدن شخصیت های خیالی را نویسنده رمان در مورد وقایع تاریخی غیرمذهبی می تواند به کار برد. در این صورت نویسنده می تواند برای ایجاد شور و هیجان گاهی وقایع تاریخی را تغییر دهد، آن هم نه تغییری که به تحریف تاریخ بینجامد. پس قطعا یکی از عناصر مهم رمان عنصر خیال است، اما باید توجه داشته باشیم که در داستان های دینی نمی توانیم به صورت وسیع، از تخیل استفاده کنیم.

خصوصا اگر این تخیل نویسنده بر اساس روایاتی از منابع گذشته شکل بگیرد که این روایات جعلی اند. در خصوص پیامبر روایاتی وجود دارد که محققان به آن «اسرائیلیات» می گویند. مشاهده شده است که برخی رمان نویسان برای روایت زندگی پیامبر اکرم و همچنین عموم پیامبران از «اسرائیلیات» که در تفاسیر اهل سنت و اهل تشیع وجود دارد، استفاده می کنند. اسرائیلیات نقل ها و روایت های جعلی هستند که از صدر اسلام رواج پیدا کرده اند. در سالیان گذشته همواره به گسترش برخی روایت های اینچنینی در جامعه انتقاد کرده ام..

در برخی از داستان های مربوط به پیامبر اکرم(ص) متأسفانه نویسندگان به گونه ای وقایع را تغییر داده اند که تحریف پدید آمده است. متأسفانه برخی ممکن است با نیت خیر و با انگیزه جذب خواننده این کار را رقم زده باشند. این اتفاق حتی در صدر اسلام هم گاه به خلق احادیث جعلی و ساختگی منجر شده است. امروز بیش از پیش باید مراقب رواج «اسرائیلیات» در سطح جامعه باشیم.

کد خبر 1321184

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند