کشنده‌ترین بیماری‌هایی که دیابتی‌ها را تهدید می‌کند


کشنده‌ترین بیماری‌هایی که دیابتی‌ها را تهدید می‌کند

عوارض بلند مدت دیابت زمینه ساز ایجاد بیماری‌های کشنده‌ای است که جان مبتلایان به این بیماری را تهدید می‌کند.

کشنده‌ترین بیماری‌هایی که دیابتی‌ها را تهدید می‌کند

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عوارض طولانی مدت دیابت به تدریج ایجاد می‌شود. هرچه دیابت طولانی‌تر باشد و قند خون شما کمتر کنترل شود، خطر عوارض بیشتر است و در نهایت ممکن است ناتوان کننده یا حتی تهدید کننده زندگی باشد. برخی از عوارض احتمالی این بیماری شامل مواردی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

بیماری های قلب و عروقی

دیابت خطر ابتلا به مشکلات مختلف قلبی عروقی از جمله بیماری عروق کرونر با درد قفسه سینه (آنژین)، سکته قلبی، سکته مغزی و باریک شدن شریان‌ها (آترواسکلروز) را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

آسیب عصبی (نوروپاتی)

قند اضافی می‌تواند به دیواره مویرگ‌ها که عصب‌های شما را تغذیه می‌کنند و به ویژه در پا‌های شما وجود دارند، آسیب برساند. این آسیب می‌تواند باعث سوزن سوزن شدن، بی حسی، سوزش یا درد شود که معمولاً از نوک انگشتان شروع و به تدریج به سمت بالا پخش می‌شود.

در صورت عدم درمان، می‌توانید توانایی حس کردن را در اندام آسیب دیده از دست بدهید. آسیب به اعصاب مربوط به هضم می‌تواند باعث بروز تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست شود.

آسیب کلیه (نفروپاتی)

کلیه‌ها حاوی میلیون‌ها خوشه رگ خونی ریز (گلومرول) هستند که مواد زائد را از خون فیلتر می‌کنند. دیابت می‌تواند به این سیستم ظریف فیلتراسیون صدمه بزند و آسیب شدید به آن در نهایت می‌تواند به نارسایی کلیه منجر شود که ممکن است نیاز به دیالیز یا پیوند کلیه را ناگزیر سازد.

آسیب چشمی (رتینوپاتی)

دیابت می‌تواند به رگ‌های خونی شبکیه آسیب وارد کند که در نهایت ممکن است منجر به کوری می‌شود. دیابت همچنین خطر ابتلا به سایر اختلالات جدی بینایی مانند آب مروارید و گلوکوم را افزایش می‌دهد.

زخم پای دیابتی

دیابت با ایجاد آسیب عصبی در پا یا جریان خون ضعیف در پا‌ها، خطر عوارض مختلف پا را افزایش می‌دهد. زخم‌ها و تاول‌های بدون درمان ناشی از دیابت می‌توانند عفونت‌های جدی ایجاد کنند که اغلب دیر بهبود می‌یابند. این عفونت‌ها در نهایت ممکن است نیاز به قطع عضو را در پی داشته باشد.

تغییرات پوستی

دیابت ممکن است شما را در معرض مشکلات پوستی از جمله عفونت‌های باکتریایی و قارچی قرار دهد. علت بروز مشکلات پوستی در بیماری دیابت، در درجه اول مشکلات عروقی (واسکولوپاتی) است. تحقیقات ثابت کرده‌اند که بالا بودن قند خون به تدریج سبب آسیب به عروق می‌شود. برخی از این عروق تغذیه‌کننده اعصاب هستند، بنابراین اگر عروق دچار آسیب شوند، اعصاب هم به صورت ناخودآگاه در معرض آسیب و تخریب قرار می‌گیرند و همین امر سبب می‌شود که بیمار دیابتی آسیب‌های وارد شده به ناحیه‌ای از بدن خود را حس نکرده در معرض عوارض متعاقب آن قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: برای جلوگیری از ریزش مو این مواد غذایی را فراموش نکنید

اختلال شنوایی

مشکلات شنوایی بیشتر در افراد مبتلا به دیابت شایع است. تحقیقات نشادن داده است که بیماران دیابتی دو برابر نسبت به سایر افراد در گروه سنی مشابه بیشتر به بیماری کاهش شنوایی مبتلا می‌شوند. مکانیسم ایجاد کم شنوایی توسط دیابت هنوز به خوبی شناخته نشده است، اما این احتمال وجود دارد که سطوح بالای گلوکز خون در بیماران دیابتی به عروق کوچک خونی موجود در گوش داخلی آسیب وارد می‌کند، مشابه روشی که دیابت به چشم‌ها و کلیه آسیب وارد می‌کند. هیچ درمان دارویی برای بهبود کم شنوایی ناشی از دیابت وجود ندارد و تنها راه پیشگیری از آن، کنترل مناسب دیابت است.

بیماری آلزایمر

دیابت نوع ۲ ممکن است خطر زوال عقل و بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر را افزایش دهد. هرچه کنترل قند خون ضعیف‌تر باشد، خطر بروز چنین بیماری‌هایی بیشتر باشد. اگرچه نظریه‌هایی در مورد ارتباط این اختلالات وجود دارد، اما هنوز هیچ کدام اثبات نشده است.

افسردگی

علائم افسردگی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ شایع است. افسردگی می‌تواند بر کنترل بیماری دیابت تأثیر بگذارد.

انتهای پیام/

عوارض دیابت چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر| دژ محمدعلی خان دزفول اثری خارق‌العاده از معماری طبیعت