صندوق‌های بازارگردانی


صندوق‌های بازارگردانی

پول نیوز - صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی یکی از تجربه‌های موفق در حوزه سرمایه‌گذاری در کشور‌های مختلف است.

صندوق‌های بازارگردانی

به گزارش گروه آموزش پول نیوز، هدف صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی، جمع آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و خرید و فروش اوراق بهادار در چارچوب تعهدات بازارگردانی آن اوراق مطابق امیدنامه و کسب منافع از این محل است.

صندوق‌های اختصاصی بازارگردان در بلندمدت، کمک شایانی برای دوری از نوسانات شدیدی که هر از گاهی شاهد آن در بازار سرمایه هستیم، خواهند بود. هدف بازارگردان این است که همواره سهام را متعادل نگه دارد و صف خرید و فروش را از بین برده و قیمت سهام را به‌سوی ارزش ذاتی‌اش سوق دهد که این ارزش ذاتی بر مبنای تنظیم عایدات آتی سهام شرکت به دست می‌آید؛ بنابراین صندوق بازارگردانی از صف‌های خرید و فروش بی‌مورد و معامله نشدن سهم در این مواقع جلوگیری و به روان شدن معاملات، افزایش نقدشوندگی و جلوگیری از دست‌کاری قیمت سهام به دست برخی سودجویان بازار جلوگیری می‌کند.

مهم‌ترین مزایای صندوق‌ها اختصاصی بازارگردان

امکان تأمین حداکثر ۷۰ درصد از سرمایه صندوق به‌صورت سهام و حق‌تقدم

کاهش کارمزد و هزینه‌های معاملات صندوق به‌واسطه معافیت‌های در نظر گرفته شده

کاهش محدودیت‌های اعطای اعتباردهی و تسهیلات به صندوق با عنایت به اساسنامه آن

در اختیار قرار دادن ایستگاه معاملاتی برای انجام معاملات

مطابق ماده ۳۳ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، نقل‌وانتقال اوراق بهادار بازارگردانی بازارگردانان دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در بورس و فرابورس از پرداخت مالیات مقطوع نیم درصد معاف است. صندوق‌های مذکور با اخذ مجوز از سازمان بورس، مجوز معامله‌گری و بازارگردانی را دریافت می‌کنند و این صندوق‌ها طبق مقررات عضو اتاق پایاپای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه خواهند شد.

سقف کارمزد‌های شرکت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت فرابورس ایران، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از معاملات صندوق‌های مذکور ۲۰ درصد سقف معاملات معمول اوراق بهادار در هر معامله تعیین می‌شود.

منبع: کارگزاری مفید

*بورس را با بخش آموزش «پول نیوز» بهتر بشناسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی