ضرورت افزایش نقش کشورهای در حال توسعه


رئیس جمهور روسیه: مسکو افزایش نقش کشورهای در حال توسعه در جهانی شدن و نظم جهانی را خواستار است

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنانی در نشست بریکس در برزیل گفت: برای حل مشکلات داخلی، منطقه‌ای و جهانی باید همکاری‌های تنگاتنگی داشته باشیم، در این مسیر، خواهان پایبندی به قوانین بین المللی و نقش محوری سازمان ملل متحد در امور جهانی هستیم. روسیه افزایش نقش کشور‌های در حال توسعه در جهانی شدن و نظم جهانی را خواستار است.

وی افزود کشور‌های پنجگانه (بریکس) روابط مستحکم خود را تقویت می‌کنند و سرمایه گذاری‌ها را افزایش می‌دهند و مشکلات مهمی، چون مشکلات در مسیر پیشرفت صنایع و فناوری‌های نو آورانه را حل و موجب بهبود وضعیت رفاهی هموطنانشان می‌شوند. شعار ما شراکت بریکس برای ثبات جهان، امنیت عمومی و توسعه نوآورانه خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه ادامه داد در بخش همکاری‌ها کشور‌های بریکس تجربیات خوبی دارند، خواسته ما این است که در مسائل مختلف جهانی از جمله مبارزه با تروریسم و همکاری‌های بین المللی دیدگاه‌های مشترکی داشته باشیم و سعی کنیم در مهم‌ترین تصمیمات، نقش درستی ایفا کنیم، مجموعه بریکس باید خود را ملزم بداند که در سازمان ملل متحد نقش پیشگام داشته باشد، باید همه با هم از دستور کار مثبت جهانی حمایت کنیم، در حل مشکلات جهانی و منطقه ای، برخی از کشور‌های دیگر نیز با ما همراهی می‌کنند.

وی افزود یکی از مهم‌ترین مسائلی که در برابر ما قرار دارد ایجاد استاندارد‌های بین المللی در حوزه مبارزه با تروریسم و مقابله با گسترش تفکر تروریستی، از جمله انتشار این نوع تفکرات در اینترنت است. ریاست جمهوری روسیه در پی همکاری در زمینه‌های پولشویی، تامین مالی تروریسم و بازگرداندن اموالی است که به شیوه‌های تروریستی جمع آوری شده است. در سال گذشته هفتاد وپنجمین سال پایان جنگ جهانی دوم و شکل گیری سازمان ملل متحد را جشن گرفتیم و کشور‌های عضو بریکس این فرصت را دارند تا امکان رویکرد مشترک درباره این دو حادثه را بررسی کنند تا از این طریق بتوانیم مانعی در برابر اندیشه‌هایی باشیم که در پی معرفی نازی‌ها به عنوان قهرمانند چنانچه بتوانیم از نظم جهانی مبتنی بر منشور ملل متحد حمایت کنیم.

پوتین ادامه داد درباره جایگاه اقتصادی بریکس پیشنهاد می‌کنم، در حوزه راهبرد تجاری و سرمایه گذاری‌های بریکس به نوآوری نیاز است، نوآوری‌ها می‌تواند بر روند همکاری‌های اقتصادی اعضا اثر گذار باشد، اما در حال حاضر نیاز است سند بریکس نوآوری شود تا شاهد ماموریت جدید اعضاء در حوزه همکاری‌ها تا سال ۲۰۲۵ باشیم، به اعتقاد ما هدف اساسی این همکاری می‌تواند در زندگی شهروندان ما اثر گذار باشد و روسیه در تلاش‌ها برای تقویت سازوکار‌ها و زیرساخت‌های موجود در بریکس مثل بانک توسعه، ذخایر مالی و امکان تبادل اطلاعات درباره اقتصاد‌های بزرگ سهیم خواهد بود. روسیه برای تداوم صندوق تعهدات بریکس و طرح‌های جدید دیگر تلاش خواهد کرد. چنین همکاری‌هایی برای تحقق اهداف ما مفید است.

رئیس جمهور روسیه گفت در بعد انرژی به ویژه درباره طرح قبلی ما درباره میز مذاکرات انرژی نیز تلاش می‌کنیم تا پنج کشور عضو همچنان به همکاری هایشان در این زمینه ادامه دهند. درباره پژوهش‌های مشترک در حوزه انرژی، ژوئیه گذشته نشستی در سطح کارشناسان برگزار شد، در حوزه‌های دیگر نیز چنین است، سال آینده در روسیه جشنواره‌های متعدد فرهنگی و ورزشی بریکس را خواهیم داشت. در هر حال افزایش همکاری‌ها میان اندیشکده‌های اعضاء از برنامه‌های دیگر بریکس است. در آخر جا دارد به این نکته اشاره کنم که دیدار با رهبران بریکس در کنفرانس آتی روسیه مایه خرسندی ماست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!