آغاز جشنواره انار « میخوش » در میبد


آغاز جشنواره انار « میخوش » در میبد

یزد- ایرنا- اولین جشنواره محصول انار« میخوش » میبد همراه با نمایشگاهی از فرآورده‌ها و انواع محصولات روستایی و کارهای صنایع دستی روز پنجشنبه به مدت 2 روز در این شهر دایر شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با تشکر از مسئولان محلی و تشکل‌های مردمی در برگزاری جشنواره گفت: سیاست های این نهاد صرفه جویی در مصرف آب است و بر این اساس کشاورزان با نصب سایه‌بان در باغ‌ها می توانند تا ۳۰ درصد مصرف آب را کاهش دهند و کیفیت محصولاتی نظیر انار را از نظر آفتاب سوختگی حفظ کنند.

محمّدحسین ملانوری با توصیه به استفاده از ارقام اصلاح شده در امور کشاورزی افزود: با این روش می‌توان عملکرد محصول انار میبد که در حال حاضر ۱۸ تن در هکتار است را تا ۱۰۰ تن در واحد سطح افزایش داد.

همچنین معاون پژوهشی و فناوری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد گفت: باغبانی، هنر و دانش است و کشاورزان ما با کاشت ، برداشت و بازاریابی انواع گل و میوه آشنا هستند ،متاسفانه با مراحل کاشت و برداشت خوب آشنا هستیند، اما در مورد فرآوری و بازاریابی با چالش‌هایی روبرو هستیم.

محمدرضا وظیفه شناس افزود: بسیاری از ارقام گیاهی را نمی توان چشم بسته کاشت، بلکه باید ارقامی را کشت کنیم که عملکرد آنها در بخش کشاورزی از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر باشد.

وی افزود: استفاده از سایه‌بان در موقعی از سال که نیاز به آن است در زمانی که اوج نیاز درخت به تعادل دما ، رطوبت و هواست نباید به آن سایه داد و بر این اساس لازم است توصیه‌ها و اطلاعات تحقیقاتی را درست و کامل اجرا کرد.

این مسئول بیان کرد: جشنواره برای معرفی انار نیست ، ایران تا ۲ سال قبل اولین جایگاه تولید انار را در دنیا داشت و الان با تولید ۱۵ درصد از محصول انار جهانی در ردیف سوم قرار دارد.

وی یادآور شد: با ملاحظه عملکرد در واحد سطح از لحاظ تولید در کف و سطح تفاوت زیادی را می‌بینیم پس باید از کشاورزان ایده گرفت و با توسعه کیفی بهره وری خوبی از میوه انار داشته باشیم.

همچنین رئیس اداره جهاد کشاورزی میبد با اشاره به اینکه هدف از برگزاری جشنواره عرضه محصولات انار است، گفت: انار دومین محصول میبد بعد از پسته است و بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار به کشت این گیاه اختصاص دارد.

صدر پورکوثری افزود: بازاریابی و فرآوری انار در میبد زیاد مورد توجه قرار نگرفته است و عمده انار در استان‌های مجاور به فروش می‌رسد امید است با برگزاری این جشنواره همراه با ایحاد نشاط و بیان داشته‌ها ، استفاده از پتانسیل ها دنبال شود تا شاهد از دست دادن آنها نباشیم.

همچنین در ادامه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری میبد گفت: با توجه به جهانی شدن زیلوی میبد یکی از اقدامات لازم برگزاری جشنواره ها و کارگاه آموزشی طبق برنامه در طول سال است.

علیرضا ابوالحسنی افزود: این جشنواره در ۲ روز و با اجرای برنامه‌های متعدد نظیر برپایی کارگاه‌های آموزشی ، فروش محصولات و فرآورده های انار و... برگزار می‌شود.

شهردار میبد هم گفت: جشنواره ها با توجه به توسعه گردشگری ،مبتنی بر داشته ها و آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه مورد توجه است.

علیرضا نقوی تصریح کرد: زمانی در شهرها و روستاها دامداران و کشاورزان نیازهای خودشان را تامین می‌کردند و با توسعه نامتوازن شهرها این گونه فکر می‌شود که باید وابسته به مرکز استان و یا مرکز کشور بود در حالی که لازم است به استقلال اقتصادی و محلی خود برسیم.

وی ادامه داد: توسعه پایدار، توسعه‌ای است که مخرب زیست محیطی ، فرهنگ و بافت و تاریخی ما نباشد و باید بتوانیم این داشته‌ها را به نسل‌های بعد هم انتقال دهیم.

شهردار میبد یادآور شد: برگزاری این گونه جشنواره ها چنین ساز و کارهایی را به همراه دارد و می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ شهرستان باشد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان یزد به عنوان پیشنهاد دهنده برگزاری جشنواره انار در حاشیه شروع به کار جشنواره به ایرنا گفت: جشنواره‌های ترویجی بیانگر تمام ظرفیت نیاز روستاها برای محققان ، کارشناسان ، مسئولان و مردم شهرها هستند و موجب می‌شوند آنها در سیاست گذاری و اجرای برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی خود بر اساس نیاز روستاها برنامه ریزی کنند.

رزا قوچانی افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر مدیریت جهادی و تشریک مساعی همه دستگاه ها در جهت اقتصاد مقاومتی و رونق تولید امید است این جشنواره ها بتواند هدف نهایی رونق تولید در برندسازی محصولات و افزایش بهره وری از منابع آب و خاک را بر اساس توجه به نیازها و پتانسیل های موجود محقق سازد.

مرکز شهرستان ۱۰۴هزارنفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

چندی قبل مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفته بود که با آغاز فصل برداشت محصول انار در سال زراعی ۹۸ - ۹۷ از ۶ هزار و ۸۱۰ هکتار باغ‌های این استان پیش‌بینی می‌شود ۹۵ هزار تن محصول برداشت شود که این میزان تولید نسبت به سال زراعی قبل ۲۰ درصد کاهش دارد.

یدالله جواد پور در حاشیه بازدید از اراضی کشاورزی ابرکوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا علت کاهش تولید محصول انار را گرمازدگی ، سرمازدگی و وجود کرم گلوگاه انار ذکر کرد.
وی بابیان اینکه عمده سطح زیرکشت در شهرستان‌های میبد ، تفت، مهریز و ابرکوه قرار دارد، افزود: ۴۰ رقم انار در استان تولید می‌شود که ۱۱ نوع آن مرغوب است.
جواد پور بیشتر ارقام انار مرغوب استان را شیرین، میخوش، ملس عقدا، گل تفت و رباب ذکر کرد و یادآور شد: انار تولیدی علاوه بر عرضه در بازار استان‌های همجوار، نوع ملس دانه سیاه، زاغ عقدا و حصیبی آن به عراق و کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از محصول به صورت تازه خوری، بخشی از آن به رب انار و ساندیس فراوری و مقداری هم به‌صورت کنستانتره و انار دان به هند و پاکستان برای تبدیل به ادویه صادر می‌شود.
این مسئول با اشاره به اینکه یزد در تولید این محصول رتبه چهارم کشور را داراست، یادآور شد: خشکسالی و کم‌آبی ازجمله مشکلات پیش روی باغداران برای توسعه کشت این محصول است .
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: برداشت انار از اواخر شهریور آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه خواهد داشت.
سالانه از ۱۱۶ هزار هکتار اراضی قابل‌کشت استان یزد، ۳۴۰ هزار تن محصول زراعی، ۶۵۰ هزار تن محصول باغی تولید می‌شود.
اراضی قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل کم‌آبی ، تداوم ۲ دهه خشکسالی و تغییر الگوی کشت ، سطح زیر کشت به ۱۱۶ هزار هکتار کاهش یافت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی