شادی و موسیقی در بازار بزرگ ایران


شادی و موسیقی در بازار بزرگ ایران

تهران- ایرنا- گروه های موسیقی نواحی به مناسبت آغاز هفته وحدت در بازار بزرگ ایران نغمه شادمانی سر دادند.

دین مبین اسلام و حضرت محمد (ص) به عنوان پیامبر اسلام همواره به دنبال اشاعه مهر، محبت، دوستی و همیاری انسان‌ها بوده‌اند که این مهم در اخلاق، منش و کردار حضرت محمد(ص) نمود داشته است. از این رو فاصله زمانی میان دو روایت اهل سنت و شیعه درباره سالروز ولادت حضرت خاتم (ص)، به عنوان هفته وحدت پاس داشته می‌شود.

بازار بزرگ ایران در این روزها برنامه‌های متنوعی مثل اجرای موسیقی نواحی ایران، اجرای آبنمای موزیکال، مولودی خوانی و مسابقه نقاشی کودکان را برگزار کرد.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار موسیقی ایرنا، آواز موسیقی نواحی از ابتدای هفته وحدت با حضور گروه‌های مختلف از سراسر کشور در ورودی بازار سنتی ایران‌مال آغاز شد و تا روز میلاد حضرت رسول (ص) ادامه داشت. این برنامه با استقبال خوبی از سوی بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی مواجه شد.

بازدیدکننده‌ای از کشور اسلوونی با ابراز علاقه به موسیقی نواحی ایران به خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: هنر و موسیقی ایرانی به تنهایی بسیار زیبا است اما اکنون که این موسیقی با اشعار عرفانی و نزدیکی به خداوند و پیامبران آن عجین شده، روح انسان بیشتر با آن هنر زیبا و ایرانی ارتباط برقرار می‌کند.

یکی دیگر از بازدیدکننده‌ها از این مراسم گفت: موسیقی کردستان بسیار زیبا و روح نواز است و تلفیق آن با دف نوازی و مولودی‌خوانی برای پیامبر رحمت(ص)، این زیبایی را دوچندان کرده است.

ایران، مهد اتحاد و همدلی
همراه با اجرای موسیقی نواحی ایران، گروه سعادتی از بندر ترکمن آیین حماسی ذکر خنجر را در بخش‌های مختلف بازار به اجرا گذاشت.
رهبر گروه سعادتی از بندر ترکمن درباره آیین ذکر خنجر به ایرنا گفت: ذکر خنجر از زمان‌های دور در راستای ایجاد اتحاد و همبستگی میان افراد و اقوام به خصوص مسلمانان به اجرا در می‌آمده است.

وی افزود: در اجرای این مراسم افراد با خداوند راز و نیاز کرده و اتحاد و همبستگی را از حق تعالی مسئلت می‌کنند، همچنین خداوند را به آدم و حوا و دیگر پیامبران به خصوص حضرت محمد(ص) قسم می‌دهند تا همواره این اتحاد پایدار باشد.

رهبر گروه سعادتی بندر ترکمن تاکید کرد: ایرانی‌ها در اتحاد و همبستگی مثال زدنی هستند و هیچ کشوری با این تعداد اقوام مختلف، چنین برادری و اتحادی ندارد.
وی افزود: ذکر خنجر برگرفته از آئین سنتی ایران است و با مراسم شمشیر اعراب متفاوت است. در یکی از آئین های ذکر خنجر که در کرمانشاه برگزار شد، هموطنی کرد زبان اطلاعات بسیاری در زمینه آئین و رسوم ترکمن‌ها داشت که برایم بسیار جالب بود. این موضوع نشان دهنده این است که پاسداشت آئین و رسوم اقوام مختلف ایران تاثیر مهمی بر ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی دارد و باعث احیای آداب و سنت‌های گذشته می‌شود.

آواز خراسان برگرفته از عشق و عرفان است
سلمان سلیمانی رهبر گروهی از خراسان بود که آواز دوتار شرق و جنوب خراسان را در بازار بزرگ ایران به اجرا در آورد. او در گفت و گو با ایرنا گفت: موسیقی دوتار ریشه چند هزار ساله در منطقه شرق خراسان به خصوص تایباد دارد و صاحبان سبک در این منطقه در قالب موسیقی نوازی و آوازخوانی فعالیت می‌کنند.

وی بیان کرد: بخش قابل توجهی از موسیقی مقامی خراسان مرتبط با موسیقی عرفانی و عاشقانه‌ها است. موسیقی عرفانی با آواز و دوتار تلفیق شده و در مدح خداوند و پیامبر(ص) به اجرا در می‌آید که خروجی آن به شدت با رفتار، کردار و بینش پیامبر در راستای اتحاد و همدلی همسو است.

جشن بزرگ موسیقیایی هفته وحدت به همت بازار بزرگ ایران (ایران مال) از روز ۲۰ تا ۲۴ آبان از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در مجموعه بازار سنتی ایران مال در حال برگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت