به مستاجران مناطق زلزله‌زده هم زمین دادیم و هم تسهیلات


به مستاجران مناطق زلزله‌زده هم زمین دادیم و هم تسهیلات

استاندار کرمانشاه با اشاره به کمک‌های دولت به مستاجران در مناطق زلزله زده استان، گفت: به این افراد هم زمین داده‎ایم و هم تسهیلات، اما این مستاجرین هم باید خودشان حداقل آورده‌ای داشته باشند.

هوشنگ بازوند در نشست خبری امروز (23 آبان) که به مناسبت دومین سالگرد زلزله استان برگزار شد، گفت: زلزله 7.3 ریشتری سرپلذهاب به اذعان کارشناسان بزرگترین زلزله یک قرن اخیر کشور بود که متاسفانه خسارات جانی و مالی بسیاری برای استان به همراه داشت.

وی با اشاره به 7877 پس لرزه این زلزله عظیم، گفت: تنها 17 پس لرزه این زلزله بالای پنج ریشتر قدرت داشت و ما چندین پس لرزه به بزرگی زلزله 5.9 ریشتری اخیر آذربایجان شرقی را طی این دو سال تجربه کردیم.

بازوند به هزینه های بالای این زلزله برای دولت و نظام اشاره کرد وافزود: 20 ثانیه زلزله در استان حدود یازده میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت.

وی افزود: برخی از این هزینه ها بصورت مستقیم برای ساخت و ساز هزینه شد و برخی نیز صرف امهال دو ساله تسهیلات زلزله زدگان شد، طوری که دولت 1200 میلیارد تومان برای جبران سود تسهیلات امهال شده زلزله زدگان به بانک ها پرداخت کرد.

به گزارش ایسنا، استاندار کرمانشاه در پاسخ به انتقاد برخی در خصوص صرف هزینه‌های بالا برای تبلیغات اقدامات صورت گرفته دولت در زلزله گفت: هر اقدامی که در زلزله صورت گرفته که عملا یک رکورد در ساخت و ساز محسوب می شود افتخاری برای دولت و نظام است و اتفاق خوبی است که باید گفته شود.

بازوند در ادامه در خصوص سوال برخی رسانه‌ها از وضعیت نامناسب مستاجرین مناطق زلزله زده هم گفت: یک زلزله رخ داده و این میان واحدهایی تخریب شدند، همه واحدها مالک دارند و تسهیلات و کمک بلاعوض برای ساخت وساز دریافت کردند، اما این میان افرادی هستند که مستاجرند و ما وظیفه ای نداریم که برای اینها خانه بسازیم و این افراد کمافی سابق باید واحدی را برای خود اجاره کنند.

وی افزود: در همه زلزله‌ها بررسی کنید، بطور مثال همین زلزله بم، اگر یک واحد برای مستاجرین ساخته شده بود بیایید اعلام کنید تا ما هم بسازیم. اصلا قانون اجازه این کار را به ما نمی دهد چرا که بر اساس قانون ما تنها موظف هستیم به خانه‌هایی که خراب شده خدمات بدهیم.

بازوند تصریح کرد: با این وجود با پیگیری‌های بسیار دولت موافقت کرد برای کمک به مستاجرین مناطق زلزله زده، برای آنهایی که زمین دارند 40 میلیون تومان تسهیلات چهار درصد به علاوه 12 میلیون تومان کمک بلاعوض بدهد.

وی افزود: بعد از مدتی مستاجرین اعلام کردند که زمین هم ندارند و با پیگیری توانستیم برای مستاجرین واحدهای تخریبی، زمینی در خارج از شهر هم تهیه کنیم، اما اگر اینطور پیش برود فردا اعلام می کنند بیایید برایمان بسازید و تسهیلات هم پس نمی دهیم. بیشتر از این اختیار نداریم و مستاجرین برای خانه دار شدن هم باید خودشان یک تلاشی بکنند و یک آورده‌ای داشته باشند.

پیگیر تمدید امهال تسهیلات هستیم، اما هنوز پاسخ قطعی نگرفته‌ایم

بازوند در خصوص تمدید امهال تسهیلات زلزله زدگان برای یک سال دیگر هم گفت: بر اساس قانون با تشخیص مدیریت بحران می توان امهال تسهیلات زلزله زدگان را برای مدت دو سال انجام داد که این مهلت روز 21 آبان ماه امسال به پایان رسید، اما با توجه به مشکلات زلزله زدگان پیگیر هستیم این مهلت را یک سال دیگر تمدید کنیم.

وی افزود: در این زمینه پیگیری‌های بسیاری انجام داده ایم، اما هنوز پاسخ قطعی نگرفته ایم و دراین زمینه قولی هم نمی‌دهیم. در جلسه ای که هفته گذشته با وزیر اقتصاد داشتیم خوشبختانه راه‌هایی در این زمینه پیدا کرده‌ایم، اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست.

استاندار کرمانشاه در خصوص امهال تسهیلات واحدهای صنعتی خسارت دیده استان نیز گفت: 51 واحد صنعتی بزرگ خسارت دیده در زلزله داریم که به دنبال امهال تسهیلات آنها نیز هستیم و تلاش داریم بر حسب میزان خسارت امهال تسهیلات برای این واحدها نیز صورت گیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تصویری از یک خواننده زیر زمینی در آغوش علی دایی