ضعف فرهنگی خشونت را در استان اردبیل افزایش داد


ضعف فرهنگی خشونت را در استان اردبیل افزایش داد

اردبیل - ایرنا - مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: بیشترین علل وقوع خشونت در استان مربوط به ضعف فرهنگی است.

سبحانعلی فروزنده روز پنجشنبه در کارگاه ارتقای مهارت‌های اجتماعی و پیشگیری رشدمدار مربیان مهدهای کودک خلخال و کوثر با اشاره به بحث خشونت و آمار بالای پرونده‌های مرتبط با آن در محاکم قضایی افزود: رشد ۱۶ درصدی جرایم مربوط به خشونت در استان ناشی از ضعف فرهنگی در این استان است.

او اظهارکرد: خشونت ، توهین و اهانت ، ضرب و جرح و نزاع دسته‌جمعی جزو مواردی است که از فراوانی بالای ورودی پرونده در دستگاه قضایی حکایت دارد و اولین ورودی پرونده از حیث فراوانی مربوط به درگیری، خشونت و ضرب و جرح است.
وی گفت: این گونه جرایم آثار سوء متعدد روحی و روانی، اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر روی خود فرد مرتکب، خانواد و جامعه دارد و متعاقبا خانواده‌های این افراد تحت تاثیر چنین عواملی در معرض بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.
او همچنین با اشاره به علل ارتکاب خشونت و ضرب و جرح اظهارداشت: علل روحی روانی و مباحث مربوط به امور فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی همچون ضعف فرهنگی، عدم

مهارت‌های گفتاری و ارتباطی ، فقر ، بیکاری ، حاشیه‌نشینی ، عدم توسعه امکانات متناسب با رشد جمعیت ، تراکم جمعیتی و بسیاری از موارد دیگر از اهم محرک‌های ارتکاب به خشونت است.
وی نقش خانواده در تربیت صحیح فرزندان و نقش آموزش و پرورش و مدرسه در آموزش مهارت‌ها و کنترل خشم را بسیار موثر دانست و گفت:در حال حاضر ۷۰ درصد پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی در استان قابلیت عملیاتی شدن دارند.
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل همچنین ارتقای اخلاق و معنویات در جامعه ، تقویت محیط آرام در خانواده، آموزش مهارت‌های کنترل خشم و آموزش مهارت‌های رفتاری را از موضوعات مهم و اثر بخش در کنترل اینگونه جرایم ذکر کرد.

او با بیان اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی پیشگیری رشدمدار برای مربیان مهدهای کودک گفت: کسب مهارت‌های لازم در دوران کودکی می‌تواند در آینده موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی شود.

خسرو امیدوار ،معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اردبیل نیز در این کارگاه از افزایش آسیب‌های اجتماعی از جمله خشونت‌های خانوادگی و خیابانی در این استان خبر داد و گفت: تغییر سبک زندگی و بی‌توجهی به امر خطیر فرزندپروری از جمله عوامل افزایش این آسیب در استان است.

او اظهارکرد: ازدواج در سنین پایین موجب شده تا والدینی در تربیت فرزندان ناموفق باشند که بلحاظ نداشتن تجربه هنوز مهارت لازم و کافی در امور زندگی مشترک را کسب نکرده‌اند.

او افزود: برگزاری کارگاههای آموزشی پیشگیری رشدمدار برای مربیان مهدهای کودک که هر روز با کودکان ۲ تا ۶ ساله سروکار دارند در دستور کار اداره کل بهزیستی استان اردبیل قرار گرفته و کارگاه آموزشی خلخال پنجمین کارگاه پس از شهرهای اردبیل ، مشگین‌شهر ، نیر و نمین است که با حضور ۱۰۰ نفر از مربیان مهدهای کودک شهرستان‌های خلخال و کوثر برگزار می‌شود.

ابراهیم مسروری ، رئیس اداره بهزیستی خلخال نیز در این جلسه گفت: ۲۲ مهد کودک زیرپوشش این اداره با هزار و ۲۰۰ کودک در تربیت کودکان و آشنایی آنها با مهارت‌های فردی و اجتماعی و همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تهدیدکننده این نسل از جامعه فعالیت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معشوق