راهکار کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام کار تیمی است


راهکار کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام کار تیمی است

یزد- ایرنا- رییس شبکه بهداشت و درمان مهریز گفت: برای کنترل دقیق و جدی بیمارهای مشترک انسان و دام به همکاری بین‌بخشی و فعالیت تیمی تمام دستگاه‌های اجرایی و مردم این شهرستان نیاز است.

سیدعلیرضا پورمازار روز پنجشنبه در کمیته کنترل این بیماری‌ها افزود: همکاری مسئولان و تشکل‌های مردمی نقش مهمی در کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام دارد.

به گفته وی، بیماری‌های مشترک انسان و دام به آن گروه از بیماری‌ها گفته می‌شودکه بطور طبیعی قابلیت انتقال از حیوان به انسان را داراست که تاکنون بیش از ۴۰۰ نوع بیماری در جهان شناسایی شده است.

این مسئول در خصوص راه‌های ابتلا به این بیماری‌ها تاکید کرد: ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام معمولا در افرادی که با حیوانات زنده ، لاشه حیوانات و یا دیگر محصولات حیوانی سر و کار دارند دیده می‌شود.

پورمازار گفت: مردم عادی به واسطه مصرف مواد غذایی آلوده مثل شیر ، فرآورده‌های لبنی ، گوشت ، سبزی و غیره ممکن است به این بیماری ها نیز مبتلا شوند.

وی بیان داشت: تب مالت ، سیاه زخم ، سالک جلدی ، کالا آزار ، کیست هیداتیک ، آنفلوآنزای مرغی ، تب‌های خونریزی دهنده ، هاری و .... از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام است .

در این جلسه مسئولان اداره دامپزشکی و جهاد کشاورزی گمهریز زارشی از اقدام ها در زمینه کنترل بیماری‌های مشترک ارائه و بر لزوم بسیج همگانی در کنترل آنها تاکید کردند.

هم اکنون ۱۶ هزار دام سنگین و ۷۰ هزار دام سبک در منطقه وجود دارد که مواد لبنی مورد نیاز مرکز استان یزد و برخی استان های همجوار را تامین می کند.

مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی