راز پربیننده بودن «به رنگ خاک» چیست؟/ لفافیان: می‌خواهم بگویم سرزمینم زیباترین است


راز پربیننده بودن «به رنگ خاک» چیست؟/ لفافیان: می‌خواهم بگویم سرزمینم زیباترین است

حسن لفافیان از چگونگی تولید سریال «به رنگ خاک» و کار در مناطق جنوب کشور سخن گفت.

حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان _سریال «به رنگ خاک» که این روز‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود، تا به امروز درصد خوبی از تماشاگران تلویزیون را به خود جلب کرده است.

راز پربیننده بودن «به رنگ خاک» چیست؟/ لفافیان: می‌خواهم بگویم سرزمینم زیباترین است

تولید این سریال در مناطق جنوبی کشور و تصاویر زیبایی که از طبیعت بکر جزایر هرمز، قشم و... پخش می‌شود بر جذابیت این سریال افزوده است از این روگفت و گویی با حسن لفافیان کارگردان «به رنگ خاک» داشتیم که در ادامه می خوانید:

از دلایل پذیرفتن فیلمنامه «به رنگ خاک» و همکاری با آقای بشیری بگویید.

علاقه زیاد من به کار در لوکیشن‌ها و فضا‌هایی که کمتر دیده شده است، باعث شد با پیشنهاد این کار از طرف شبکه اول موافقت کنم و راغب به انجام آن شوم.

استقبال بینندگان از سریال را تا به امروز چطور ارزیابی می‌کنید؟

احساس می‌کنم با توجه به بازتاب نظرات مردم در رسانه‌ها و فضای مجازی، سریال بیننده خودش را پیدا کرده و مردم مشتاقانه آن را دنبال می‌کنند که این باعث خوشحالی من و تمام عوامل سازنده این کار است.

راز پربیننده بودن «به رنگ خاک» چیست؟/ لفافیان: می‌خواهم بگویم سرزمینم زیباترین است

چرا نام اثر از «دردانه‌های خلیج فارس» به «رنگ خاک» تغییر کرد؟

اولین دلیل، تکراری بودن نام «دردانه‌های خلیج فارس» بود که قبلا مستندی به همین نام ساخته و پخش شده است. بنابراین باید نام دیگری که به موضوع سریال ربط داشت، انتخاب می‌ کردیم.یکی از ویژگی‌های جزایر جنوب، رنگ خاک آنجاست که رنگین کمانی از رنگ‌ها در آن جزایر به چشم می‌خورد و همچنین خونگرمی و مهربانی مردم جنوب و بی ادعایی آن‌ها، گروه را راغب کرد تا نام «به رنگ خاک» را برای سریال انتخاب کنیم و به شبکه پیشنهاد بدهیم که خوشبختانه با آن موافقت شد.

مراحل فنی به پایان رسیده است؟

در حال ساخت موسیقی و میکس نهایی در صداگذاری هستیم، بقیه مراحل مانند تدوین و اصلاح رنگ به پایان رسیده و تاکنون ۱۱ قسمت میکس شده نهایی برای پخش به شبکه تحویل داده شده است.

باتوجه به اینکه «به رنگ خاک» موضوع متفاوتی نسبت به دیگر سریال‌های تلویزیون دارد، چه تکنیک‌هایی را به کار گرفتید تا این اثر به دل مخاطبان بنشیند و با آن ارتباط برقرار کنند؟

نگرش همیشگی من در ساخت فیلم، تعهد ویژه به جغرافیا و لوکیشن‌های بکر نقاطی است که قصه فیلمنامه در آن رخ می‌دهد. همیشه سعی کردم به قصه طوری نگاه کنم که نمایش مکان‌های کمتر دیده شده در اولویت باشد و نهایت سعی من این است که بتوانیم با این کار بینندگان را برای سفر به آن مناطق ترغیب کنیم.

راز پربیننده بودن «به رنگ خاک» چیست؟/ لفافیان: می‌خواهم بگویم سرزمینم زیباترین است

تولید این سریال در جنوب کشور تا چه حد به جذابیت آن نزد بیننده تاثیر گذاشته است؟

بی شک پس از دیدن این سریال یکی از گزینه‌های روی میز برای گردشگری و مسافرت بینندگان، این نقاط از خاک عزیزمان خواهد بود و از این بابت خوشحالم که توانستیم پرچمدار مردم خونگرم جنوب باشیم و ملت ایران را به مهمانی رنگ و صفا در دل خلیج فارس دعوت کنیم.

باتوجه به اینکه خودتان بزرگ شده خطه سیستان و بلوچستان هستید، برای کار‌های آینده خود ترجیح می‌دهید از لوکیشن‌های شهری استفاده کنید یا باز هم به سراغ جذابیت‌های سایر استان‌ها و زیبایی‌های طبیعی می‌روید؟

قطعا سخت‌ترین کار را انتخاب می‌کنم، اما دوست دارم نگاه جدید و روایت خوبی از نقاط مختلف سرزمینم داشته باشم. قصد دارم دوربینم بر لوح بی مثال طبیعت بکر و خلقت بی مثال سرزمینم بچرخد و بگویم سرزمینم زیباترین است؛ ثابت کنم که مردمانش مهربان‌ترین و دوست داشتنی‌ترین ملت دنیا هستند.

چطور تمام کار را خودتان کارگردانی نکردید و بخشی به آقای یوسفی سپرده شد؟ این اتفاق آسیبی به روند تولید وارد نکرد؟

در سال ۹۶ قبل از حضور بنده، اپیزود جزیره هنگام توسط جناب یوسفی تصویربرداری شده بود و به دلیل شرایط آب و هوا تولید کار به سال بعد موکول شد. در آن زمان به پیشنهاد مدیر محترم گروه فیلم و سریال شبکه اول سیما، ادامه کار که شامل ۲۷ قسمت باقی مانده بود به عهده اینجانب گذاشته شد.

بعد از یک پیش تولید دو ماهه، کار در آبان ماه ۹۷ مجدد کلید خورد و در ۲۷ اسفند به پایان رسید. یه این ترتیب اپیزود‌های هرمز، لارک، قشم و ابوموسی را اینجانب کارگردانی کردم.

راز پربیننده بودن «به رنگ خاک» چیست؟/ لفافیان: می‌خواهم بگویم سرزمینم زیباترین است

راز ماندگاری یک سریال یا فیلم سینمایی را چه می دانید؟

به نظر من، اعتقاد به شعور بالای مخاطب,صداقت با بیننده و احترام به وقتی که او برای دیدن سریال می‌گذارد تا تمام توان را به کار بگیریم و کاری که در شان ملت ایران باشد، انجام دهیم.

هر چند معتقدم «به رنگ خاک» با بضاعت و توان فکر حقیر است و حتما نواقصی دارد که باید تلاش کنم تا در کار‌های بعد این نواقص رفع شود.

شما در این سریال هم از بازیگران سرشناس استفاده کرده اید و هم بازیگران جوان و کمتر شناخته شده؛ کار کردن با این دو گروه چه تفاوت‌هایی با هم دارد؟ چقدر در آثار خود برای پرورش هنرمندان جوان تلاش می‌کنید؟

در ابتدا باید از تمامی هنرمندان استان هرمزگان که صادقانه و عاشقانه در این سریال حضور داشتند و تلاش کردند تا کار اثری شود که اکنون قابل دیدن است، تشکر کنم. همچنین تقدیر کنم از بازیگران خوب و مطرح کشورم که به من اطمینان کردند و سفر بر کشتی که من ناخدای آن بودم را شروع کرده و به این سفر دریایی دل دادند.

راز پربیننده بودن «به رنگ خاک» چیست؟/ لفافیان: می‌خواهم بگویم سرزمینم زیباترین است

طبیعتا تفاوت‌هایی بین این دو سبک بازی وجود دارد که فقط به میزان تجربه مربوط می‌شود نه توانایی و استعداد؛ خوشبختانه با کمک بازیگران پیشکسوت سریال، این تجارب به جوانان منتقل و استعداد‌های ناب دیده شد. عشق به کار باعث شد تمامی سختی ها نادیده گرفته شود و تمام گروه فقط برای بهتر شدن اثر تلاش می‌کردند.

در انتها جا دارد از گروه خوبم که در این کار سخت اما دلنشین حضور داشتند، تشکر کنم، به همه آن‌ها خسته نباشید بگویم و به گروه کارگردانی خوب و سخت کوشم عرض ادب کنم. همچنین متذکر شوم که اگر تلاش شبانه روزی آن‌ها نبود بی شک این کار سخت به آسانی انجام نمی‌شد.

راز پربیننده بودن «به رنگ خاک» چیست؟/ لفافیان: می‌خواهم بگویم سرزمینم زیباترین است

از آخرین آثار تولیدی و یا در حال اکران خود برای تلویزیون، سینما و تئاتر بگویید.

آخرین کارم فیلم تلویزیونی «آبی عمیق» برای مرکز بندرعباس است که موضوع آن به سال ۱۳۶۷ برمی گردد. وقتی که ناو وینسنس آمریکا با شلیک دو موشک کروز, ایرباس ایران را با ۲۷۰ مسافر ساقط و تمامی مسافران را شهید کرد.

گفتنی است بازیگران سرشناشی مانند محمود پاک نیت، سیاوش طهمورث، برزو ارجمند، پوریا پورسرخ، بیتا سحرخیز و... بیننده را برای تماشای این اثر ترغیب می‌کند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر