یک دهنه کوره زغال گیری در مریوان توقیف شد


یک دهنه کوره زغال گیری در مریوان توقیف شد

سنندج - ایرنا - یک دهنه کوره زغال‌گیری در جنگل‌های روستای پیله بخش مرکزی در شهرستان مریوان توسط نیروهای یگان حفاظت پاسگاه ویژه منابع طبیعی شناسایی و توقیف شد.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نیروهای پاسگاه ویژه منابع طبیعی در جنگل‌های روستای پیله که در مرحله کلیماکس قرار دارند، مشغول گشت زنی و بازرسی بودند که از درون این جنگل‌ها متوجه دود شدند.

شاهرخ محمودی افزود: نیروهای حفاظت منابع طبیعی سریعا به محل اعزام شدند ولی فرد متخلف در حین انجام زغال گیری به محض مشاهده آنها به سرعت از محل جرم متواری شد.

وی یادآور شد: نیروهای واحد حفاظت ضمن مستند سازی و مختصات برداری محل وقوع تخلف، یک دهنه کوره زغال گیری به همراه ۲ کیسه زغال و همچنین یک گاری دستی متعلق به متخلف را توقیف و ضبط و به محوطه اداره منتقل کردند.

محمودی تاکید کرد: تحقیقات برای شناسایی متخلف ادامه دارد و با توجه به اینکه تعداد زیادی از پایه های اصلی درختان برای زغال گیری قطع شده و در این محل دپو شده بود با تمام توان برای دستگیری متخلف و برخورد قانونی با او تلاش می کنیم.

وی با بیان اینکه برای تهیه هر کیسه زغال باید پنج اصله درخت با عمر ۲۰ سال قطع شود، افزود: با توجه به اینکه زغال گیری یک معضل جدی برای آسیب رساندن به جنگل های زاگرس است مجازات متخلفان بر اساس نُرم جدید مجازات مندرج خواهد بود.

مهار آتش سوزی جنگل های روستای پیله

رئیس منابع طبیعی مریوان اضافه کرد: روز گذشته نیز نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی با مشاهده آتش سوزی جنگل های روستای پیله سریعا به محل اعزام شدند.

محمودی افزود: با حضور به موقع نیروهای یگان حفاظت، طبیعت دوستان و اهالی روستاهای اطراف آتش سوزی ایجاد شده در جنگل های این منطقه به صورت کامل کنترل و مهار شد و از سرایت آتش به مناطق اطراف جلوگیری شد.

وی تاکید کرد: طبق ماده ۳۵۴ از قوانین مجازات اسلامی، هر کسی در ملک خود آتشی روشن کند و آتش به جایی سرایت نماید و سرایت به او استناد داشته باشد، ضامن تلف و خسارت های وارده است اگر چه به مقدار نیاز خود آتش روشن کرده باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی مریوان ضمن تقدیر و تشکر از حضور به موقع طبیعت دوستان، از مردم فهیم و همیاران طبیعت دوست خواست گزارشات آتش سوزی جنگل ها و مراتع، ذغال گیری، تخریب و تصرف در اراضی ملی را به سامانه ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

گشت زنی و بازرسی های پاسگاه ویژه منابع طبیعی در جنگل های شهرستان مریوان

محمودی یادآور شد: با توجه به اینکه ۵۰ درصد از نیروهای حفاظت از منابع طبیعی و ۸۰ درصد ماشین آلات منابع طبیعی در محل پاسگاه ویژه منابع طبیعی استقرار یافته اند گشت زنی و بازرسی ها با جدیت بیشتر و به صورت مداوم و مستمر ادامه خواهد داشت.

رئیس اداره منابع طبیعی مریوان تاکید کرد: در صورت مشاهده تخریب، تصرف، قطع و ذغال گیری از درختان جنگلی با همکاری مراجع قضایی شهرستان مریوان با تمام توان با متخلفان برخورد می‌شود.

وی افزود: نجات عرصه های ملی و منابع طبیعی جز با همکاری و همیاری طبیعت دوستان مُیسّر نیست لذا فرهنگ منابع طبیعی باید مردم محور شده و مردم، طبیعت را از آن خود دانسته و آنرا همچون میراثی جاودانه و ماندگار به نسل آینده منتقل نمایند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد.

۲۰ درصد از مراتع استان کردستان جزو مراتع درجه یک (متراکم) است که در هر هکتار از مراتع درجه یک سالانه بیش از ۴۵۰ کیلوگرم علوفه خشک تولید می شود و مابقی مراتع درجه ۲ (نیمه متراکم) هستند در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند و سایر گونه‌های درختی این جنگل‌ها افرا، کیکم، بنه، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ولیک، ارغوان، انواع بادام و دیگر درختان است.

از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مریوان ۹۷ هزار هکتار آن را جنگل و ۹۶ هزار هکتار مراتع را تشکیل می‌دهد، شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بی پیکر