طرز تهیه غذاهای ساده و سریع دانشجویی؛ 9 غذای کم هزینه و خوشمزه!


طرز تهیه غذاهای ساده و سریع دانشجویی؛ 9 غذای کم هزینه و خوشمزه!

طرز تهیه غذاهای ساده و سریع دانشجویی، غذاهای ارزان، کم هزینه و قابل پخت در خوابگاه را در این مطلب از سایت ستاره دنبال کنید.

طرز تهیه غذاهای ساده و سریع دانشجویی؛ 9 غذای کم هزینه و خوشمزه!
ستاره | سرویس آشپزی - یکی از دغدغه‌هایی که همواره دانشجویان با آن مواجه هستند، کمبود وقت و نداشتن زمان کافی برای پخت و پز است. غذا‌های ساده و سریع دانشجویی، غذا‌هایی هستند که با استفاده از کمترین مواد اولیه و در زمان کوتاهی آماده می‌شوند. این غذا‌ها را می‌توان با استفاده از مواد کم هزینه‌ای همچون سبزیجات و غلات تهیه کرد و به جای گوشت، جایگزین‌های مناسبی مانند سویا و قارچ در آن‌ها به کار برد. در ادامه با طرز تهیه چند نمونه از غذا‌های ساده و سریع دانشجویی با ما همراه باشید.فهرست دستور غذاهای این مطلب:
پیتزا سیب زمینی خاویار بادمجان کوکو سیب زمینی شکم پر سمبوسه با قارچ و سوسیس دو پیازه ماکارونی با سویا سیب زمینی پلو نرگسی با قارچ ساندویچ مرغ ریش ریش

غذا‌های ساده و سریع دانشجویی

۱. پیتزا سیب زمینی

یکی از غذا‌های ساده و سریع دانشجویی پیتزا سیب زمینی است که بدون نیاز به فر و با ترکیبی از سبزیجات، تخم مرغ و پنیر پیتزا می‌توانید درست کنید.
مواد لازم
سیب زمینی 2 عدد
قارچ 100 گرم
فلفل دلمه‌ای 1 عدد
تخم مرغ 3 عدد
پنیر پیتزای ورقه‌ای 2-3 ورق
ادویه پیتزا 1 قاشق چایخوری
آویشن 1/2 قاشق چایخوری
نمک و فلفل به میزان لازم

دستور تهیه
ابتدا سیب زمینی را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. سیب زمینی نگینی خرد شده را با یکی دو قاشق غذاخوری روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. قارچ‌ها را پس از شستن به صورت ورقه‌ای خرد کنید و در روغن باقیمانده در تابه تفت دهید تا آب ان کاملا کشیده شود (حرارت را زیاد کنید و قارچ را خیلی هم نزنید تا آب نیاندازد). سیب زمینی سرخ شده را به قارچ اضافه کنید، فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده را نیز به تابه اضافه کنید و چند دقیقه روی حرارت ملایم هم بزنید. نمک، فلفل، ادویه پیتزا ( یا ادویه ایتالیایی)و آویشن را به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا مواد مزه‌دار شوند. تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای بشکنید و با چنگال بزنید تا زرده و سفیده مخلوط شوند. مواد موجود در تابه را کف تابه کاملا پهن کنید، سپس تخم مرغ زده را روی آن‌ها پخش کنید. در تابه را بسته و حرارت را کم کنید تا تخم مرغ خودش را بگیرد، سپس ورقه‌های پنیر پیتزا را روی آن بچینید. در تابه را مجددا بسته و چند دقیقه صبر کنید تا پنیر پیتزا ذوب شود. حرارت را خاموش کرده و پس از برش زدن پیتزا، آن را در بشقاب سرو بچینید و همراه با سس کچاپ و نان میل کنید. طرز تهیه غذاهای ساده و سریع دانشجویی؛ 9 غذای کم هزینه و خوشمزه!

۲. خاویار بادمجان

از دیگر غذا‌های ساده و سریع دانشجویی می‌توان به خاویار بادمجان اشاره کرد که با کمترین هزینه تهیه می‌شود.
مواد لازم
بادمجان 4 عدد
گوجه فرنگی 4 عدد
پیاز متوسط 2 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم

روش تهیه
ابتدا یک ظرف آب نمک درست کنید، بادمجان‌ها را با رنده درشت رنده کرده و در ظرف آب نمک بریزید تا تلخی آن گرفته شود. پیاز را رنده کرده و با ۴-۳ قاشق غذاخوری روغن تفت دهید تا طلایی شود. بادمجان را در صافی بریزید تا آب آن کاملا خارج شود، سپس آن را به پیاز تفت داده شده اضافه کنید. بادمجان و پیاز را با هم تفت دهید تا بادمجان نرم شود. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. گوجه فرنگی را رنده کرده و به مخلوط پیاز و بادمجان اضافه کنید. کمی نمک و فلفل به غذا اضافه کرده و در تابه را ببندید تا بادمجان کاملا پخته و آب گوجه تمام شود. خاویار بادمجان را همراه با سبزی خوردن و نان میل کنید.

۳. کوکو سیب زمینی شکم پر

کوکو سیب زمینی از غذا‌های کم هزینه و ساده‌ای است که می‌تواند در لیست غذا‌های ساده و سریع دانشجویی قرار گیرد.
مواد لازم
سیب زمینی آب پز 3 عدد
هویج آب پز 2 عدد
تخم مرغ 2 عدد
آرد سوخاری به میزان لازم
نمک، فلفل و ادویه به میزان لازم

مراحل تهیه
سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و رنده کنید. هویج‌ها را در کاسه دیگری رنده کنید. تخم مرغ‌ها را در ظرفی شکسته و هم بزنید، سپس نیمی از آن را به سیب زمینی رنده شده و نیم دیگر را به هویج رنده شده اضافه کنید. نمک، فلفل، زردچوبه و هر نوع ادویه دلخواه را به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا یکدست شوند. به اندازه یک گردو از مایه سیب زمینی را در دست خود پهن کنید، به اندازه یک فندق از مایه هویج وسط آن قرار دهید و با دست گرد کنید، به‌طوری که مایه هویج در وسط باقی بماند و مایه سیب زمینی اطراف آن را بپوشاند. کوکو‌ها را در آرد سوخاری بغلطانید و سپس در روغن سرخ کنید. نکته: مانند تصویر زیر، می‌توانید از گوشت چرخ کرده نیز برای داخل کوکو استفاده کنید.

طرز تهیه غذاهای ساده و سریع دانشجویی؛ 9 غذای کم هزینه و خوشمزه!

بیشتر بدانید: طرز تهیه کوکو سیب زمینی به ۲ روش


۴. سمبوسه با قارچ و سوسیس

یکی از غذا‌های ساده و سریع دانشجویی سمبوسه است که می‌توان با سبزیجات یا مخلوطی از سبزیجات و مواد پروتئینی تهیه کرد.
مواد لازم
سوسیس 4 عدد
قارچ 100 گرم
سیب زمینی متوسط 1 عدد
پیاز کوچک 1 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
نان لواش به میزان لازم
روغن مخصوص سرخ کردن به میزان لازم

دستور تهیه
سوسیس، قارچ و سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کرده و هر یک را به صورت جداگانه سرخ کنید و کنار بگذارید. پیاز را به صورت خلالی ریز خرد کرده و در باقیمانده روغن موجود در تابه تفت دهید تا طلایی شود. کمی نمک و فلفل به پیاز اضافه کرده و هم بزنید، سپس رب گوجه فرنگی را بیافزایید و دو سه دقیقه تفت دهید تا خوشرنگ شود. سوسیس، قارچ و سیب زمینی سرخ شده را در تابه بریزید و هم بزنید تا یکدست شوند. نان‌های لواش را به صورت مستطیلی برش زده، دو سه قاشق غذاخوری از مایه سمبوسه را روی هر یک از آن‌ها قرار داده و بپیچید. سمبوسه‌ها را در روغن سرخ کرده و همراه با دوغ نوش جان کنید. طرز تهیه غذاهای ساده و سریع دانشجویی؛ 9 غذای کم هزینه و خوشمزه!

۵. دو پیازه

دو پیازه از غذا‌های ساده و سریع دانشجویی است که در کمترین زمان ممکن تهیه می‌شود.
مواد لازم
سیب زمینی متوسط 2 عدد
پیاز متوسط 2 عدد
پودر سیر 1/2 قاشق چایخوری
زردچوبه، نمک، فلفل سیاه و قرمز به میزان لازم
روغن 3-4 قاشق غذاخوری
نعنا خشک (به دلخواه) 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه
پوست سیب زمینی‌ها را شسته و سپس آن‌ها را آبپز کنید. برای اینکه سیب زمینی‌ها سریع‌تر بپزند، می‌توانید آن‌ها را پوست بگیرید، خرد کنید و سپس با مقداری آب بپزید. پیاز را پوست گرفته و به صورت خلالی خرد کنید، سپس با مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود. کمی نمک، فلفل، پودر سیر و نعنا خشک به پیاز داغ اضافه کنید و هم بزنید، سپس حرارت را خاموش کنید. سیب زمینی پخته را له کرده و به پیاز داغ اضافه کنید، مواد را خوب هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند. دو پیازه را همراه با نان میل کنید. طرز تهیه غذاهای ساده و سریع دانشجویی؛ 9 غذای کم هزینه و خوشمزه!

۶. ماکارونی با سویا

ماکارونی با سویا شبیه ماکارونی با سس گوشت تهیه می‌شود و تنها تفاوت آن‌ها در هزینه غذاست. این غذای کم هزینه را می‌توان در لیست غذا‌های ساده و سریع دانشجویی قرار داد و گاهی برای تنوع دادن به برنامه غذایی تهیه کرد.
مواد لازم
ماکارونی 1 بسته
سیب زمینی متوسط 2 عدد
پیاز بزرگ 1 عدد
سویا 100 گرم
رب گوجه فرنگی 2 الی 3 قاشق غذاخوری
نخود فرنگی 100 گرم

روش تهیه
سویا را با کمی آب به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید، سپس دو سه قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید. سویا را در آبکش بریزید و با دست فشار دهید تا آب موجود در آن کاملا گرفته شود. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته، نگینی خرد کرده و سرخ کنید. در صورت استفاده از نخود فرنگی تازه، آن را با کمی آب و نمک بپزید تا نرم شود، اما در صورت استفاده از کنسرو نخود فرنگی نیازی به پختن نیست. پیاز را پوست گرفته و با چند قاشق روغن سرخ کنید. سویا را به پیاز داغ اضافه کرده و هم بزنید، اگر روغن لازم بود مقداری روغن اضافه کنید، چون سویا خشک است و زود می‌سوزد. سویا را چند دقیقه تفت دهید، سپس نخود فرنگی پخته و سیب زمینی سرخ شده را به آن اضافه کنید. کمی نمک، فلفل و ادویه به مواد اضافه کرده و هم بزنید، سپس رب گوجه فرنگی را بیافزایید. چند دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید تابوی خامی رب گرفته شود، سپس حرارت را خاموش کنید. ماکارونی را طبق دستور ارائه شده روی بسته آن، پخته و آبکش کنید، سپس از سس فوق لا به لای آن ریخته و دم بگذارید. نکته: در صورت تمایل می‌توانید نخود فرنگی را از دستور این غذا حذف کنید یا به جای آن از قارچ استفاده کنید.

۷. سیب زمینی پلو

سیب زمینی پلو از غذا‌های ساده و سریع دانشجویی است که با برنج و سیب زمینی تهیه می‌شود و شباهت زیادی به دمپختک دارد.
مواد لازم
پیاز بزرگ 1 عدد
سیب زمینی بزرگ 1 عدد
برنج 3 پیمانه
روغن 3 قاشق غذاخوری
شوید خشک 3 قاشق غذاخوری
کره یا روغن کرمانشاهی به میزان لازم

مراحل تهیه
برنج را در کمی نمک و آب به مدت یکی دو ساعت خیس کنید. پیاز را خلالی ریز خرد کرده و با دو سه قاشق غذاخوری روغن سرخ کنید، سپس ۵-۴ پیمانه آب به آن اضافه کنید و اجازه دهید به جوش آید. آب برنج خیس خورده را خالی کرده و برنج را به قابلمه اضافه کنید. سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و نگینی خرد کنید. وقتی برنج نیم پز شده و آب آن کمی بخار شد، سیب زمینی نگینی را به آن اضافه کنید. در قابلمه را نیمه باز گذاشته و صبر کنید تا آب برنج کاملا کشیده شود، سپس شوید خشک را اضافه کرده و برنج را دم بگذارید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید برنج به مدت ۳۵-۳۰ دقیقه دم بکشد. پس از دم کشیدن برنج، روی آن کره یا روغن کرمانشاهی بدهید و همراه با سالاد شیرازی یا ترشی میل کنید.

طرز تهیه غذاهای ساده و سریع دانشجویی؛ 9 غذای کم هزینه و خوشمزه!

۸. نرگسی با قارچ

نرگسی با قارچ از غذا‌های ساده و سریع دانشجویی است که علاوه بر اینکه در زمان کوتاهی آماده می‌شود، خواص زیادی داشته و انرژی زاست.
مواد لازم
برگ اسفناج تازه 250 گرم
تخم مرغ 2 عدد
قارچ 4-5 عدد
پیاز خرد شده 1/2 پیمانه
روغن 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

دستور تهیه
قارچ را شسته و به صورت ضخیم خرد کنید. اسفناج را نیز شسته و در صافی قرار دهید تا آب آن خارج شود، سپس به صورت درشت خرد کنید. روغن را در تابه‌ای ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید، صبر کنید تا روغن داغ شود، سپس پیاز و قارچ خرد شده را به آن اضافه کنید. قارچ و پیاز را چند دقیقه تفت دهید تا نرم شوند، سپس اسفناج را اضافه کرده و چند دقیقه دیگر به تفت دادن ادامه دهید. به مواد داخل تابه نمک و فلفل بزنید و سپس مواد را در تابه پخش کنید. تخم مرغ‌ها را در کاسه‌ای شکسته، با چنگال بزنید تا زرده و سفیده مخلوط شوند، سپس آن را روی مواد موجود در تابه بریزید. در تابه را بسته، حرارت را کم کرده و حدود ۴-۳ دقیقه صبر کنید تا تخم مرغ بسته و سفت شود. نرگسی قارچ را همراه با نان به عنوان یک وعده غذایی کامل سرو کنید.

۹. ساندویچ مرغ ریش ریش

یکی از غذا‌های ساده و سریع دانشجویی که با مرغ تهیه می‌شود، ساندویچ مرغ است که با افزودن سبزیجات مختلف می‌توان به آن تنوع بخشید.
مواد لازم
سینه مرغ 1 عدد
سیب زمینی متوسط 2 عدد
پیاز متوسط خلالی خرد شده 2 عدد
قارچ ورقه شده 200 گرم
نمک، زردچوبه، فلفل و ادویه ایتالیایی به میزان لازم
روغن مخصوص سرخ کردن به میزان لازم

طرز تهیه
مرغ را با یکی از پیازها و کمی نمک و زردچوبه بپزید، سپس استخوان‌های آن را جدا کرده و گوشت ان را ریش ریش کنید. قارچ را پس از شستن، به صورت حلقه‌ای خرد کرده و روی حرارت متوسط رو به بالا تفت دهید تا آب آن کشیده شود. سیب زمینی را به صورت خلالی خرد کرده و در روغن سرخ کنید. پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و در روغن تفت دهید تا طلایی شود. سیب زمینی سرخ شده، قارچ و مرغ ریش ریش را به پیاز داغ اضافه کنید، مقداری نمک، فلفل سیاه و ادویه ایتالیایی روی مواد بپاشید. مواد را خوب مخلوط کرده و حرارت را خاموش کنید. این غذا را همراه با نان باگت، خیارشور و گوجه فرنگی به عنوان غذایی کامل و مغذی سرو کنید.

طرز تهیه غذاهای ساده و سریع دانشجویی؛ 9 غذای کم هزینه و خوشمزه!

سخن آخر

با افزودن سبزیجات، سوسیس، کالباس، انواع غلات و حبوبات می‌توان به غذا‌های ساده و سریع دانشجویی تنوع بخشید و غذا‌هایی بسیار کم هزینه در زمانی کوتاه تهیه کرد. دمپختک با نیمرو، غذا‌ی ساده با سوسیس و انواع غذای سریع و ساده را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با طرز تهیه آن‌ها در ستاره آشنا شوید. لطفا نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر مخاطبان در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فست‌فود

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403