خواص باقلا و معرفی 8 مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده غذایی


خواص باقلا یکی از مواردی است که در مطالعات گسترده‌ای که توسط داشنمندان مختلف در اقصی نقاط دنیا، تحت بررسی قرار می‌گیرد. باقلا جدای از محبویت و طعم خوشمزه و کاربرد در غذاها و میان وعده‌های دلچسب دارای فواید زیاد و آثار مفیدی بر حفظ و سلامت فرد مصرف کننده این ماده غذایی است. پس […] نوشته خواص باقلا و معرفی 8 مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده...

امین ظهورتبار ۲۳ آبان ۱۳۹۸ ۰۶:۱۲ 3
خواص باقلا و معرفی 8 مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده غذایی
0
خواص باقلا و معرفی ۸ مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده غذایی خواص باقلا یکی از مواردی است که در مطالعات گسترده‌ای که توسط داشنمندان مختلف در اقصی نقاط دنیا، تحت بررسی قرار می‌گیرد. باقلا جدای از محبویت و طعم خوشمزه و کاربرد در غذاها و میان وعده‌های دلچسب دارای فواید زیاد و آثار مفیدی بر حفظ و سلامت فرد مصرف کننده این ماده غذایی است. پس در این مقاله بعد از بررسی اینکه باقلا چیست و متعلق به کدام گروه از مواد غذایی به بررسی کامل خواص باقلا خواهیم پرداخت.

باقلا چیست؟

باقلا که دارای نام‌های دیگری نظیر لوبیای پهن، لوبیا فبا و ویسیا فبا است متعلق به خانواده لوبیا (Fabaceae) است. این ماده غذایی به طرق مختلف از جملات به صورت پخته در غلاف خود، یخ زده، خشک و یا کنسرو شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. خواص باقلا از جمله اینکه این ماده سرشار از پروتئین هست باعث شده که از قدیم در نواحی مختلفی از خاورمیانه در غذاهای مختلف مورد بهره برداری صورت گیرد. طعم و مزه و فواید گسترده‌ای که برای سلامتی فرد دارد باعث شده که امروزه این ماده غذایی در سراسر جهان مصرف شود. خواص باقلا و معرفی 8 مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده غذایی

خواص باقلا در زمینه تغذیه‌

بنا بر گزارش بانک جهانی اطلاعات USDA، این ماده دارای فواید زیادی از نظر تغذیه‌ای است. هر ۱۰۰ گرم از این ماده می‌تواند ۱۱۰ کیلوکالری انرژی برای بدن فرد مصرف کننده آن تأمین کند. جدای از آن این ماده غذای سرشار از پروتئین، کربوهیدرات و فیبر است. البته این ماده غذایی در بر گیرنده مقادیر کمی قند است که سبب ایجاد طعم شیرین در آن می‌شود. همچنین باقلا غنی از مواد معدنی همچون کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است. در مورد تأمین ویتامین‌های مختلف هم چنته باقلا پر است و تأمین کننده بسیاری ویتامین‌های پر کاربرد نظیر ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات از گروه ویتامین‌های محلول در آب و ویتامین‌های A، E و K در گروه ویتامین‌های محلول در چربی است. این امر باعث می‌شود که جدای از طعم و دلپذیر بودن این ماده غذایی با خواص تغذیه‌ای باقلا این ماده را گزینه‌ای محبوب برای مصرف برای همه افراد کند. جدای از مورد یاد شده، مصرف باقلا می‌تواند مزایای بسیاری برای مصرف کننده مثل درمان بیماری پارکینسون، جلوگیری از بروز نقص هنگام تولد، حفظ و بهبود سلامت استخوان‌های بدن و مقابله با کم خونی به ارمغان می‌آورد که در ادامه به صورت مورد به مورد آنها را بررسی می‌کنیم:

درمان علائم بیماری پارکینسون از جمله خواص باقلا

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، مشاهده شد که در بدن افرادی که باقلا مصرف می‌کنند، افزایش سطوح آل دوپا و سی دوپا و در نتیجه بالا رفتن میزان دوپامین خون و بهبود توانایی حرکتی در این بیماران مشاهده شد. این نتیجه با مطالعه‌ی دیگری که نشان داد افراد حاضر در مطالعه با مصرف روزانه ۲۵۰ باقلا، افزایش سطوح دوپامین و نتیجه کاهش علائم بیماری را تجربه می‌کنند، همخوانی داشت. جالب اینکه هنگامی که این ماده غذایی به همراه داروی کنترل کننده بیماری پارکینسون که کار بیدوپا است، باعث بهتر شدن روند درمانی می‌شود. ولی این امر به معنای قطع مصرف دارو و اینکه باقلا با خواص خود جانشین دارو شود، نیست، هنوز تا رسیدن به این روند و استفاده از باقلا به عنوان ماده‌ای دارویی مطالعات زیادی نیاز است.

جلوگیری از بروز نقص هنگام تولد

بر اساس گزارشی که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در این زمینه منتشر کردند، در افرادی که ۱۰۰ گرم از این ماده را مصرف می‌کردند، ۱۰۶ درصد نیاز روزانه به ویتامین فولیک اسید تأمین شد. همان طور که می دانید، فولیک اسید از ویتامین‌های اساسی و مفید محلول در آب خانواده ویتامین‌های ب است که در ساختن اندام‌ها و سلول‌ها و پیشگیری از نقائص هنگام تولد به خصوص ایجاد نقش در لوله عصبی جنین نقشی بارز دارد. دانشکاه بوستون در مطالعه‌ای که توسط محققین آن انجام شد در این زمینه اظهار نظر کرد که مادران بارداری که در ماه‌های اول بارداری خود مقادیر کافی از فولات مصرف کردند، ریسک ابتلای جنین به نقائص مغز و نخاع کاهش پیدا کرد. این امر تأیید کننده مناسب بودن باقلا برای مصرف منظم در یک رژیم غذایی متوازن است.

بهبود سلامت استخوان‌های بدن از خواص باقلا

مصرف این ماده غذایی که غنی از مواد معدنی مانند مس، روی، کلسیم و منگنز است که باعث حفظ و بهبود سلامت استخوان‌های فرد مصرف کننده می‌شود. این امر با مصرف روزانه ۱۰۰ گرم باقلا که تأمین ۴۳ میلی گرم منگنز که خود با خواص سینرژیستیک به حفظ سطوح کلسیم کمک می‌کند، میسر خواهد شد. وجود مقادیر کافی از کلسیم به پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان و شکستگی استخوان در زنان سالمند کمک می‌کند. خواص باقلا و معرفی 8 مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده غذایی

ممکن است به مبارزه با بیماری کم خونی کمک کند

این ماده خوراکی پر فایده دارای سطوح مناسبی از ماده معدنی آهن است که می‌تواند در کاهش علائم کم خونی مانند خستگی، ضعف، تنگی نفس کمک کند. همچنین آهن باعث تولید همو گلوبین می‌شود که به انتقال اکسیژن در خون کمک می‌کند و این امر از بروز بیماری کم خونی در بدن فرد پیشگیری می‌کند. البته باید خاطر نشان کرد که افرادی که دچار مشکل نقص وجود آنزیم G6PD هستند بعد از مصرف باقلا دچار کم خونی همو لیتیک و به اصطلاح بیماری فاویسم می‌شوند. لذا این افراد باید جدا از مصرف این ماده خودداری کنند چون می‌تواند عوارض خطرناکی را برای آنها به همراه داشته باشد.

کنترل و مدیریت فشار خون

با توجه به وجود سطوح بالایی از پتاسیم و منگنز در باقلا و توانایی این دو ماده معدنی در کنترل بیماری فشار خون، مدیریت و کنترل فشار خون از جمله خواص باقلا است. بر طبق مطالعه‌ای که در مجله DASH diet منتشر شد، این نتیجه اطلاع رسانی شد که غذاهای پر از پتاسیم و منگنز دارای خواصی مانند تسکین دهندگی و کاهش فشار خون و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و یا سکته مغزی می‌شود. باقلا از جمله این خواص است.

کمک به فرایند کاهش وزن

مصرف یک فنجان یا ۱۷۰ گرم از این ماده غذایی که حدوداً حدود ۱۸۰ کیلو کالری انرژی است، این ماده را به ماده‌ای کارا و مؤثر در فرایند کاهش وزن در افرادی که قصد دارند وزن خود را به طور چشمگیری کم کنند، تبدیل می‌کند . بنابر مطالعه‌ای که در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در این زمینه ورت گرفت ، این اطلاعات منتشر شد که باقلا سرشار از پروتئین و فیبر است که به حس سیری در فرد مصرف کننده و در نتیجه کاهش اشتها و میل به خوردن مقادیر بیشتری از غذا کمک می‌کند.

کمک به کاهش سطوح کلسترول خون

باقلا دارای مقادیر متنابهی از فیبر محلول است که می‌تواند در زمینه کاهش سطوح کلسترول بدن نقش مفیدی را ایفا کند. در یک مطالعه اثر باقلا در زمینه کاهش سطوح گلوکز و LDL مشاهده شد.

خواص باقلا در بهبود سیستم ایمنی بدن

این ماده غذایی سرشار از مس است که یک ماده معدنی کارا در فرایند تولید و رشد سالم سلولهای خون است. این ماده معدنی همچنین عملکرد سلولهای سفید خون را بهبود بخشیده و باعث می‌شود که بدن بر عوامل بیماری زا ورودی به بدن غلبه کند. در مطالعه‌ای که در این زمینه منتشر شد ثابت کرد که مصرف باقلا در زمینه تأمین آنتی اکسیدان و مبارزه با رادیکال‌های آزاد به خصوص در افراد سالمند مؤثر و مفید است.

عوارض جانبی ناشی از مصرف باقلا

بروز کمبود ویتامین B6: اگر مقادیر زیادی از این این ماده مصرف شود ممکن است باعث افسردگی شود. این امر به دلیل وجود ماده L-dopa در باقلا است که علی رغم خواص مفیدی دارد، ولی می‌تواند کمبود ویتامین B6 شود. تداخلات دارویی: باقلا ممکن است با بعضی از داروها تداخل مصرف داشته باشد، در نتیجه اگر فرد در زمینه کنترل افسردگی در یک رژیم دارویی قرار دارد، نیاز است که قبل از اینکه از این ماده در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کند، با پزشک خود در این زمینه مشورت نماید. کمبود G6PD: با توجه به مواردی که در بالا اشاره شد، در صورت کمبود G6PD در بدن فرد مصرف کننده، فرد باید از مصرف باقلا اجتناب کند. بروز حساسیت: مصرف این ماده در بعضی از افراد آلرژی ایجاد کند، بنابراین هنگام اضافه کردن آنها به رژیم غذایی باید با یک متخصص تغذیه مشورت کرد. اگرچه عوارض جانبی این لوبیا به نسبت نادر است، الا ایحال اگر فرد بعد از خوردن غذا احساس ناخوشی کرد، باید فوراً به پزشک متخصص مراجعه کند. منبع مقاله : organic facts این مقاله به‌طور اختصاصی توسط امین ظهورتبار از گروه نویسندگان مجله قرمز ترجمه‌ و تألیف شده است.

خواص باقلا و معرفی 8 مورد از مهم ترین فواید مصرف این ماده غذایی

دیدگاه ها 0
2000
2000
Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس