بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کردستان محدودیت ندارند


بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کردستان محدودیت ندارند

سنندج - ایرنا - مدیرعامل بانک سپه گفت: بانک‌ها برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی کردستان که زیر ظرفیت کار می‌کنند و محصولات قابل فروش و عرضه دارند، محدودیتی در بحث پرداخت تسهیلات ندارند.

محمدکاظم چقازردی شامگاه چهارشنبه در جلسه کارگروه بانکی زیر مجموعه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی کردستان با دستور کار بررسی مسائل و مشکلات مالیاتی اظهار داشت: واحدهای تولیدی که نیمه‌ فعال هستند، سرمایه کشور محسوب شده و نظام بانکی اولویت خود را سرپا نگهداشتن این شرکت‌ها از طریق پرداخت تسهیلات قرار دهند.
وی تاکید کرد: اگر واحد تولیدی تعطیل یا راکد شده و زمینه برای سرمایه‌گذاری جدید و احیا آن وجود دارد، نظام بانکی نیز وارد عمل شده و با پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و ایجاد خط اعتباری جدید، نسبت به فعال کردن این واحدها اقدام کنند.
مدیرعامل بانک سپه با بیان اینکه در بخش‌هایی از کردستان در زمینه صنعت و تولید کارهای بنیانی انجام نشده است، یادآور شد: مسئولان این استان نیز باید نگاه توسعه‌ای داشته و به صورت کلان و موردی زمینه برای سرمایه‌گذاری و رفع مشکلات فعالات اقتصادی را فراهم کنند.
چقازردی اضافه کرد: مدیران کردستان در بحث پروژه‌های مربوط به پرداخت تسهیلات بانکی، پیشقدم باشند چرا که انتظار است با تلاش مستمر و جهادی و احساس مسئولیت بیشتر در راستای رفع مشکلات رونق تولید و برطرف کردن عقب ماندگی‌های گذشته با جدیت گام بردارند.
وی با بیان اینکه دشمن حوزه‌های حساس کشور را از جمله اقتصاد و نظام بانکی را هدفگذاری کرده است، گفت: با این وجود نظام بانکی با تمام ظرفیت به دولت کمک کرده و تلاش خود را برای عبور از شرایط تحریم‌ها بکار گرفته است.
مدیرعال بانک سپه اراده جمعی نظام بانکی برای کمک به توسعه کردستان و تزریق منابع بیشتر را از اولویت‌های ضروری دانست و افزود: چند پروژه بزرگ صنعتی می‌تواند چهره استان را با استفاده از ظرفیت‌های موجود تغییر دهد و بانک‌ها باید در این زمینه کمک حال باشند.
چقازردی اظهار داشت: ۹۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی کشور از طریق نظام بانکی انجام می‌شود پس بانک‌ها باید در کنار محدودیت منابع، بحث تخصیص بهینه منابع را از اولویت‌های خود قرار دهند، ضمن اینکه بانک‌های خصوصی نیز منابع مالی خود را در بخش سرمایه‌گذاری بیشتر بکار بگیرند.

سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون یورویی برای پتروشیمی بعثت کردستان
عصو هیات مدیره بانک ملت نیز در این جلسه گفت: کنسرسیومی با عاملیت بانک ملت برای ایجاد واحد پتروشیمی بعثت کردستان با سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیون یورو تشکیل شده است.
علیرضا لگ‌زایی با بیان اینکه این واحد صنعتی بزرگ می تواند نقش مهمی در توسعه استان داشته باشد، افزود: تاکنون سه مصوبه در این رابطه صادر شده و منتظریم مجری پروژه، اجرای آن را آعاز کند.
وی با بیان اینکه این بانک تلاش خود را برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی به کار می‌گیرد، یادآور شد: بانک‌ها اراده خوبی در این حوزه دارند و انتظار است این روند نسبت به گذشته با سرعت بیشتری صورت گیرد.

استقبال از دریافت تسهیلات در کردستان کم است
عضو هیات مدیره بانک ملی ایران هم به ۷۹ مورد درخواست برای ایجاد کارخانه در کردستان اشاره کرد و افزود: این متقاضیان در شعب بانک در این استان اقدام به تشکیل پرونده می‌کنند اما برای تکمیل مراحل و دریافت تسهیلات گامی برنمی‌دارند.
علی موسوی‌زاده اظهار داشت: هر طرحی که توجیه اقتصادی داشته باشد ما از آن استقبال کرده و برای پرداخت تسهیلات محدودیتی نداریم اما انگونه که انتطار می‌رود این استقبال در میان واحدهای تولیدی و متقاضیان این بخش در کردستان وجود ندارد.

۴۰۰ طرح نیمه تمام در سطح کشور وجود دارد
مدیر امور اعتباری و بانک‌داری بانک کشاورزی نیز در این جلسهاظهار داشت: ۴۰۰ طرح نیمه‌تمام تولیدی مربوط به تبصره ۱۸ در کشور وجود دارد که نیاز به دریافت سرمایه در گردش و تسهیلات بانکی دارند تا به چرخه تولید باز گردند.
مسعود جلالیان اضافه کرد: باید توجه بیشتری به طرح‌های توسعه‌ای و تکمیلی شود ضمن اینکه در کردستان باید مانع از خام فروشی شد و اقدام به ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه‌ تولیدات کشاورزی کرد.
دبیر شورای هماهنگی اقتصاد مقاومتی هم با بیان اینکه اختیارات بانک‌ها متفاوت است، گفت: نگاه صندوق توسعه ملی حمایت از طرح‌های توسعه‌ای و احداثی است و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.
مالک بهمنش اضافه کرد: مدیران استان کردستان نیز باید کوشا بوده و برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و در راستای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش به طرح‌های کوچک در کنار بانک‌ها تلاش خود را بکار گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چگونه افسردگی را مهار کنیم؟