شان وکیل همطراز قاضی است


شان وکیل همطراز قاضی است

معاون حقوقی قوه قضاییه تاکید کرد که وکیل ضمن برخورداری از تمام حقوق قانونی، از امنیت و احترام برخوردار بوده و هم شان قاضی است.

حجت‌الاسلام محمد مصدق شامگاه چهارشنبه ۲۲ آبان در همایش نقش مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه که در شیراز برگزار شد، در ارتباط با کرامت انسانی و حقوق عامه در طرح تحول این قوه با بیان اینکه وکیل کلمه مقدسی است، گفت: این کلمه در ادبیات فرانسه، انگلیس وآلمان به ترتیب با معانی کمک کننده، حقوقدان و نماینده حق به کار می‌رود.

وی به انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوی اشاره کرد و افزود: وکیل در موضع دفاع، از احترام و تامین شغل قضا برخورد است و هم شان قاضی است.وکیل و قاضی از این جهت دو بال یک فرشته عدالت محسوب می‌شوند.

معاون حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: در نظام‌های قضایی دنیا در رابطه با وکالت دو رویکرد وجود دارد، یکی مدل کنترل جرم و دیگری تحت عنوان دادرسی عادلانه مطرح است که نظام قضایی ما از مدل دوم تبعیت کرده است.

مصدق خاطرنشان کرد: در قانون جدید آیین دادرسی، رویکرد دوم به معنای نگرش مثبت وکیل در همه جرائم و دعاوی چه در خصوص بزهکار و چه شاکی پذیرفته شده است.

او همچنین با بیان اینکه در این رویکرد برخوداری از وکیل به عنوان یک حق دفاعی پذیرفته شده است، گفت: وکیل براساس این قانون جدید در مرحله پلیسی و هم بازپرسی حضور دارد.

معاون حقوقی قوه قضاییه همچنین به فرق بین وکیل مدنی و وکیل قوه قضاییه اشاره و عنوان کرد: در سیستم دادگستری علاوه بر دفاع از حق افراد، دفاع از حق جامعه و حقوق عامه برای وکیل قوه قضاییه تعریف شده است.

مصدق به تحول قضاییه که ریاست این قوه پرچم عدالت را برافراشته و اقدامات او در جامعه قابل مشاهده است هم اشاره کرد وگفت: برآیند نظر مردم نسبت به نظام قضایی حاکی از افزایش اعتماد است.

او تاکید کرد که از جامعه وکلا و کارشناسان قوه قضاییه انتظار داریم که این قوه را در گام مهم مبارزه با فساد یاری کنند.

معاون حقوقی قوه قضاییه خواستار ترویج فرهنگ بهره‌مندی از وکالت در جامعه شد و عنوان کرد: انتظار ما و جامعه از وکلاء، احترام به قانون و استدلال حقوقی است. وکیل و قاضی هر دو به دنبال کشف حقیقت هستند، لذا نباید انتظار اشتباه در مردم ایجاد کرد.

مصدق همچنین خواستار افزایش سطح علمی وکلاء و به روز رسانی سطح دانش آنها شد و در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه قوه قضاییه مظلوم است، گفت: بنده نه وابستگی جناحی دارم و نه وابسته به پست هستم، اما اگر قوه قضاییه اقدام به مبارزه درون قوه‌ای می‌کند، یک موضوع مطرح می‌کنند و اگر دادگاه‌ها را علنی برگزار می‌کند، حرف دیگری می‌زنند.

معاون حقوقی قوه قضاییه همچنین یادآور شد که ٤٠ کمیته تخصصی در این معاونت ایجاد شده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان