بنزین از آب هم ارزانتر است/ مردم را از عادت درآوردند


بنزین از آب هم ارزانتر است/ مردم را از عادت درآوردند

عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید براینکه برخی‌ها معتقدند بنزین از آب هم ارزانتر است گفت: امثال آقایانی که مخالف افزایش پله کانی بنزین طی چند سال گذشته بودند باید پاسخگو باشند.

بنزین از آب هم ارزانتر است/ مردم را از عادت درآوردند

بهروز نعمتی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار پارلمانی پول نیوز در خصوص اینکه آیا با توجه به فضای اقتصادی جامعه تصمیم اخیر دولت در طرح افزایش نرخ بنزین باعث تشنج و التهاب ساختار اقتصادی و فشار بر مردم نخواهد شد اعلام کرد: متاسفانه برخی‌ها معتقدند که نرخ بنزین از آب هم ارزانتر است که این ادعا‌ها تنها برای خودشان توجیه دارد.

وی با بیان اینکه صراحتا با افزایش قیمت سوخت مخالف هستم گفت: فضای فعلی کشور به هیچ عنوان مستعد افزایش نرخ بنزین نیست و این کار نباید شود؛ ضمن آنکه بنده بار‌ها این موضوع را بیان کردم و اگر بناست این اتفاق بیافتد باید بر محور برنامه ریزی‌های متقن و قابل اجرا طراحی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بطورمثال ما در دوران سازندگی و در سنوات قبل تجربه افزایش طبق برنامه و با شیب ملایم را داشتیم و اگر تصمیمات بر همین پایه پیش میرفت قطعا امروز قیمت بنزین همتراز با قیمت جهانی می‌شد.

نعمتی با انتقاد از مدیرانی که در دوران خود با رویکرد‌های غیر کارشناسانه و تک بعدی اقدام به وارد کردن شوک به این سیستم شدند اذعان کرد: امثال آقایان توکلی‌ها در این خصوص باید پاسخگو باشند که چرا در آن زمان و طبق چه برنامه‌ای این رویه را متوقف کردند؟

وی اضافه کرد: این آقایان روال معمول افزایش قیمت بنزین را که همسو با تغییرات هرساله بود را متوقف و طرح را به حالت سکون درآوردند که موجب اختلال در روند قیمت گذاری بنزین شد.

نماینده مردم تهران در مجلس اذعان کرد: اگر این روال متوقف نمی‌شد و شیب افزایش ملایم همچنان ادامه داشت ما دریگر شاهد افزایش دفعی قیمت بنزین در دوره‌های قبلی دولت و چه در این دولت نبودیم چرا که توقف این طرح باعث شد تا دولت نتواند بخشی ازساختار درآمد خود را که مبتنی بر سرانه حامل‌های انرژی بود را تامین کند و با چالش‌های جدی روبه رو شود و در نهایت با کسری بودجه مواجه شود.

عضو هیات رییسه مجلس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت بنزین درفضای فعلی اقتصادی کشور به هیچ وجه توجیهی ندارد خاطر نشان کرد: من در این شرایط قطعا این اقدام را مناسب نمی بینم که دولت به یکباره فضایی ایجاد کند تا قیمت سوخت را افزایش دهد یا این قیمت را دونرخی کند چرا که طبق سنوات قبل این تصمیم عامل بروز فساد‌های گسترده خواهد شد.

وی افزود: من معتقدم اگر قراراست دولت تغییر قیمت بنزین را عملیاتی کند باید طبق یک برنامه پنج ساله این موضوع را پیگیری و برنامه خود را بطور شفاف اعلام کند تا تراز قیمت بنزین کشور به نرخ جهانی برسد.

نعمتی درادامه با بیان اینکه این برنامه نباید دستمایه سلیقه‌های دولت‌ها شود گفت: عمر دولت فعلی کمتر از دو سال است و این برنامه‌ها نباید تنها به انتخاب و یا تصمیمات درونی کابینه برگردد تا دولت بعدی آن را نقض و یا با شدت بیشتری دنبال کند که در نهایت مردم متحمل فشار شوند؛ بلکه باید این اتفاق با یک کار کارشناسی شده و با یک شیب ملایم در قالب برنامه جامع پنج ساله یا از این قبیل ساختار‌ها عنوان شود تا دولت‌ها مکلف به اجرای این امر باشند نه اینکه سلیقه‌ای عمل کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان درباره پارادوکس‌هایی که در نظرات برخی‌ها برای احیا و یا از رده خارج کردن کارت‌های سوخت اعلام شده تصریح کرد: احیای کارت سوخت کار مثبتی است چه اینکه ما شاهد افزایش قیمت بنزین باشیم چه نباشیم، از سوی دیگر در این فضایی که ما همچنان شاهد قاچاق سوخت از کشور هستیم این کارت‌ها می‌تواند نقش یک کنترل کننده را داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه نفت و گاز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در