مبارزه با تروریسم در مرکز توجه هند در نشست بریکس


مبارزه با تروریسم در مرکز توجه هند در نشست بریکس

دهلی نو-ایرنا- نارندرا مودی نخست وزیر هند روز چهارشنبه پیش از سفر خود به برزیل برای شرکت در یازدهمین نشست رهبران کشور های بریکس اعلام کرد که هند و کشور های عضو این سازمان، سعی خواهند کرد تا یک مکانیسم برای مبارزه با تروریسم بر اساس چارچوب بریکس ایجاد کنند.

به گزارش رسانه های هند، شهر برازیلیا از امروز چهارشنبه میزبان نشست دو روزه بریکس است که در آن رهبران کشورهای برزیل، آفریقای جنوبی، چین، هند و روسیه گردهم می آیند. نشست پیشین سران این گروه سال گذشته در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد.

محور اصلی یازدهمین نشست رهبران کشورهای عضو گروه بریکس، همکاری های اقتصادی و توسعه آن میان کشورهای عضو است.

انتظار می رود در این نشست نارندرا مودی نخست وزیر هند در دیدار های خود با شی جین پینگ رییس جمهوری چین و ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نگرانی های هند در مورد تروریسم را مطرح کند.

هند در سال های گذشته تلاش زیادی برای تمرکز بیشتر بریکس بر مساله تروریسم کرده است.

نگرانی هند از موانع بر سر دسترسی به بازار چین

هند دارای یک کسری تجاری ۵۴ میلیارد دلاری با چین است. این کشور به طور مداوم به چین فشار وارد کرده است تا بازار خود را برای ورود محصولات فناوری اطلاعات و دارویی هند باز کند. هند اعلام کرده این اقدام می تواند به کاهش کسری تجاری بین دو کشور کمک کند.

اما این خواسته های هند از چین با وجود تضمین شی جین پینگ رییس جمهوری چین برآورده نشده است.

پیوش گویال وزیر بازرگانی هند در نشست بریکس در روز سه شنبه گفت:افزایش محدودیت های غیر گمرکی یک عامل نگران کننده در مقابل رشد با ثبات تجارت در میان کشور های در حال توسعه و همچنین دسترس به بازار است.

این سخنان وزیر بازرگانی هند یک هفته پس از تصمیم هند برای خروج از طرح جامع همکاری اقتصادی منطقه ای (RCEP) منتشر می شود.

هند دارای کسری های بزرگ تجاری با کشورهای امضا کننده طرح جامع همکاری اقتصادی منطقه ای (RCEP) به خصوص چین است و می خواهد از صنعت و کشاورزی خود در مقابل واردات ارزان محافظت کند.

هند در مورد طراحی این توافقنامه ابراز نگرانی کرده است. امضای این توافقنامه کشورها را ملزم خواهد کرد تا تعرفه های گمرکی برای ۸۰ تا ۹۰ درصد از کالاها را لغو کنند و قوانین خدمات و سرمایه گذاری را تسهیل بخشند.

از جمله خواسته های دیگر هند برای ورود به این توافق نامه، کاهش دسترسی آزاد و بدون گمرک کالاهای چینی به بازارهای کشور های عضو است.

اهمیت بریکس برای هند

از نظر هند، گروه بریکس به صدای کشور های در حال توسعه تبدیل شده است. کشور های در حال توسعه به طور فزاینده ای با چالش های مختلف از جمله مسایل مربوط به سازمان جهانی تجارت و همچنین تغییرات آب و هوایی روبرو می شوند و دهلی نو معتقد است که گروه بریکس باید از حقوق کشور های در حال توسعه محافظت کند. پنج کشور عضو بریکس همچنین عضو گروه ۲۰ هستند.

هند همچنین باید یک توازن میان چین و روسیه از یک سو و آمریکا از سوی دیگر ایجاد کند. در حالی که هند در یک دهه گذشته نقش در حال رشدی در امور جهانی داشته است، سایر رهبران گروه بریکس نیز به عنوان شخصیت های قدرتمندی شناخته شده اند که اهداف ملی گرایانه خاصی را دنبال می کنند. دهلی نو معتقد است که سیاست های کشورهایی مانند چین، روسیه و برزیل فضای بیشتری را برای همکاری ایجاد می کند.

نشست روز پنجشنبه گروه بریکس فرصتی برای هند ایجاد می کند تا شرایط را برای میزبانی دهلی نو از نشست گروه بریکس در سال ۲۰۲۱ فراهم کند.

بریکس نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است.

هرچند اعضای گروه بریکس همگی به غیر از روسیه در رده کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عموماً به واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند. بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403