رایزنی تهران و باکو درباره تشکیل اتحادیه فرهنگی کشورهای حاشیه خزر


رایزنی تهران و باکو درباره تشکیل اتحادیه فرهنگی کشورهای حاشیه خزر

باکو – ایرنا – رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران پس از دیدار با الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان گفت که در این دیدار ، پیشنهاد ایران را برای تشکیل اتحادیه فرهنگی کشورهای حاشیه دریای خزر با طرف آذربایجانی تکرار کرده و به بحث و بررسی گذاشته است.

"ابوذر ابراهیمی ترکمان"رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روز چهارشنبه با رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد که در این دیدار "جواد جهانگیرزاده " سفیر جمهوری اسلامی ایران و " اصغر فارسی " رایزن فرهنگی سفارت کشورمان در جمهوری آذربایجان نیز حضور داشتند.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دعوت رسمی شیخ الاسلام "الله شکور پاشازاده "رییس اداره مسلمانان قفقاز و "علی احمداف "معاون اول نخست وزیر جمهوری آذربایجان برای شرکت و سخنرانی در همایش بین المللی مسوولان امور دینی جهان به باکو سفر کرده است.

ابراهیمی ترکمان پس از دیدار با رییس جمهوری آذربایجان در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت : در این دیدار پیشنهاد راه اندازی "اتحادیه فرهنگی کشورهای حاشیه دریای خزر" را که پیش از این از طریق مجاری رسمی جمهوری اسلامی ایران اعلام شده بود ، با رئیس جمهوری آذربایجان در میان گذاشتم که "الهام علی اف " هم ضمن استقبال از این پیشنهاد اعلام کرد که موضوع را با نظر بسیار مثبت پیگیری می کند و در این رابطه با مسوولان دول حاشیه خزر صحبت خواهد کرد تا این پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران عملیاتی شود.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران اظهار امیدواری کرد با تشکیل اتحادیه فرهنگی کشورهای حاشیه خزر ، کشورهایی که دارای مشترکات فرهنگی بسیار فراوانی هستند ، بتوانند از ظرفیت این اتحادیه استفاده و قابلیت های مختلف خود را عملیاتی کنند تا زمینه رشد و شکوفایی روابط فرهنگی کشورهای حاشیه این دریا بیش از پیش توسعه یابد .

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان ، رئیس جمهوری آذربایجان در این دیدار با ابراز خرسندی از ملاقاتها و روابطی که با حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان داشتند ، اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در زمینه های مختلف همکاری های فزاینده ای دارند و در حوزه فرهنگی هم دولت باکو علاقه مند به گسترش این همکاری هاست .

ابراهیمی ترکمان افزود: در این دیدار همچنین برگزاری هفته های فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان برای اجرایی سازی موافقت نامه فرهنگی و برنامه مبادلات دو کشور را مطرح کردیم که رئیس جمهوری آذربایجان از آن استقبال کرد و درعین حال بر توسعه همکاری های فرهنگی در چارچوب موافقت نامه فرهنگی فیمابین تاکید کرد.

همایش جهانی مسوولان امور دینی با شرکت روحانیان ،اندیشمندان و دولتمردان کشورهای مختلف 23 و 24 آبان ماه درباکو برگزار خواهد شد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...