100 هزار قطعه پرنده بومی در ساوه علیه نیوکاسل واکسینه شد


100 هزار قطعه پرنده بومی در ساوه علیه نیوکاسل واکسینه شد

ساوه - ایرنا - رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ساوه گفت: 100 هزار قطعه از پرندگان بومی در مناطق روستایی این شهرستان به‌طور رایگان علیه بیماری نیوکاسل واکسینه شد.

دکتر «داود سرمدی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: این طرح در بیش از ۴۰ روستای شهرستان ساوه اجرا شد.

وی افزود: بیماری نیوکاسل نخستین‌بار سال ۱۹۲۶ میلادی در جزیره جاوه اندونزی و شهر نیوکاسل انگلستان گزارش شدو از اشکال بیماری‌های واگیر به ویژه در جمعیت مرغ و خروس خانگی محسوب می‌شود و انتقال آن به‌طور طبیعی از راه ترشحات، فضولات و احشای پرندگان آلوده و نیز تماس آن‌ها با طیور سالم صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: عملیات واکسیناسیون برای ۴۱ هزار راس دام سبک و سنگیناین شهرستان امسال با هدف جلوگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین دام و انسان انجام شده و ۵۱۰ هزار راس دام نیز در برابر بیماری‌های دامی واکسینه شدند.

سرمدی گفت: یک‌هزار و ۲۳۰ راس دام نیز امسال در خصوص بیماری سل نمونه‌گیری شدند و کار خون‌گیری از ۹۰۰ راس دیگر نیز به‌منظور آزمایش بروسلوز انجام شد.
وی یادآور شد:۱۵ هزار و ۴۲۷ راس دام سنگین امسال در شهرستان ساوه علیه بیماری لمپی اسکین ایمن سازی شدند.
سرمدی اظهار داشت: بیش از۲۰ تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی مانند گوشت مرغ و گوشت قرمز فاسد و غیر قابل مصرف از واحدهای تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی در شهرستان ساوه در سال جاری کشف جمع‌آوری و معدوم شد.
شهرستان ساوه ۲۸۵ هزار راس دام سبک و سنگین در قالب پنج واحد دامداری صنعتی و نیز واحدهای روستایی و بومی دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد