ویژگی‌های منحصر بفرد میدان جدید نفتی«نام‌آوران» چیست؟


ویژگی‌های منحصر بفرد میدان جدید نفتی«نام‌آوران» چیست؟

ایرناپلاس نوشت: رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران درباره کشف میدان جدید نفتی اظهار کرد: هر چند ما در حال حاضر به دلیل شرایط تحریمی امکان برداشت از این میدان را نداریم، اما کشف این منبع، یک قدرت و پتانسیل بسیار بزرگ برای کشور محسوب می‌شود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز یکشنبه همزمان با حضور خود در شهر یزد، از کشف یک میدان بزرگ نفتی به ظرفیت ۵۳ میلیارد بشکه خبر داد.

فارغ از توانایی فعلی کشور برای استخراج نفت این میدان عظیم، کارشناسان معتقدند که صرف کشف این میدان عظیم، عامل قدرتمندی در ارتقای اقتدار اقتصادی کشور خواهد بود.

رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران بر جایگاه و اهمیت این میدان نفتی نسبت به کل ذخایر نفتی ایران و جهان تأکید کرد.

به گفته این کارشناس نفتی، اکنون در میان ۱۴۰ میدان نفتی بزرگ کشور، این میدان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین محسوب می‌شود. یک میدان نفتی بزرگ به نام «آسماری» در اهواز داریم که ذخیره درجای نفت خام‌ آن ۶۵ میلیارد بشکه است که مقام اول را داشت و بعد از آن میدان گچساران قرار دارد که ذخیره آن ۵۲ میلیارد بشکه است.

وی اضافه کرد: میدان جدید از نظر سطح ۲۴۰۰ کیلومترمربع است که در طی تاریخ صنعت نفت ایران نظیری نداشته است. این میدان تقریباً ۵۳ و حداکثر ۸۳ میلیارد بشکه نفت خام دارد. از سوی دیگر، این میدان یک ویژگی خاص نسبت به مابقی میدان‌ها دارد و آن هم ضخامت ۸۰ متری‌ نفتش است.

وی با بیان اینکه هیچ‌کس در دنیا نمی‌تواند برآورد دقیقی از میزان نفت میادین انجام دهد، گفت: از همین رو، همیشه برای تعیین میزان محتوای مخزن یک دامنه حداقل و حداکثری را در نظر می‌گیرند، اما با این حال برای اعلان عمومی به دلایلی مانند امکان سوءاستفاده یا عدم توانایی در برداشت، حداقل موجودی مخزن را بیان می‌کنند.

پدیدار اظهار کرد: در حقیقت کشف این مخزن عظیم نفتی در استان خوزستان به اندازه ۳۰ درصد میزان ذخایر نفتی اثبات شده ایران را افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های منحصر بفرد میدان جدید نفتی«نام‌آوران» چیست؟

احتمال ارتقای ایران به رتبه دوم دارنده ذخایر نفتی جهان

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در ادامه عنوان کرد: در حال تهیه یک گزارش هستم که نشان می‌دهد کشف این منبع جدید جایگاه ایران را از نظر میزان ذخایر نفتی تغییر خواهد داد.

وی گفت: ایران چهارمین کشور دارنده منابع غنی نفت خام است و تصور می‌کنم با کشف این میدان، جایگاه ما حداقل به سوم یا حتی دوم ارتقا یابد. بزرگ‌ترین دارندگان منابع نفتی قابل برداشت جهان به‌ترتیب روسیه، عربستان، آمریکا و سپس ایران هستند. ذخایر درجای نفتی ما تاکنون حدود ۱۵۸.۸ میلیارد بشکه محاسبه شده، اما با اضافه شدن این میدان ذخیره به رقم‌های بالاتری خواهیم رسید.

تفاوت ضریب بازیافت جهان و ایران

پدیدار همچنین گفت: این مخزن زمانی می‌تواند برای ما ارزشمند باشد که ضریب بازیافت را بالا ببریم. این ضریب ۱۰ درصد اعلام شده و رئیس‌جمهوری هم بیان کرده هر یک درصد افزایش ضریب بازیافت در این میدان نفتی، ۳۲ میلیارد دلار به درآمدهای نفتی کشور اضافه می‌کند.

وی با بیان اینکه میانگین ضریب بازیافت میادین نفتی کشور حدود ۲۵ درصد است، افزود: اگر ما توان افزایش یک درصد این رقم را داشته باشیم، می‌توانیم ظرفیت تولید نفت را هشت میلیارد بشکه افزایش دهیم.

پدیدار درباره علت پایین بودن ضریب بازیافت میدان جدید نسبت به دیگر میادین نفتی کشور عنوان کرد: این امر به دلیل عمق ۸۰ متری نفت این میدان است. با افزایش ضخامت لایحه‌های نفتی، میزان ضریب بازیافت کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه افزایش ضریب بازیافت نیازمند دانش فنی و تکنولوژی است، گفت: میانگین ضریب بازیافت در سطح جهان ۳۴ درصد است و بالاترین ضریب در کشورهای منطقه هم مربوط به کشور عربستان است.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران همچنین اضافه کرد: اکثر میادین کنونی ما در اثر اینکه در حال گذران نیمه دوم عمر خود هستند، ضریب بازیافت آنها کاهش و حتی در برخی به ۱۰ درصد رسیده است.

این کارشناس نفتی در پایان گفت: هر چند ما در حال حاضر به دلیل شرایط تحریمی امکان برداشت از این میدان را نداریم، اما کشف این منبع، یک قدرت و پتانسیل بسیار بزرگ برای کشور محسوب می‌شود.

۲۲۶۲۲۶
کد خبر 1320786

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زهرا داوودنژاد چگونه سلطان نوشابه شد؟ + بیوگرافی و تنها عکس همسر جذابش !