توانایی تولید اورانیوم را به هر میزان درصدی داریم


توانایی تولید اورانیوم را به هر میزان درصدی داریم

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی: مجتمع فردو، با حمایت‌ همه جانبه مسئولان نظام به ویژه رهبری انقلاب به فعالیت‌های خود که یکی از نماد‌های تلاش و مقاومت است، بانشاط و زنده‌تر از گذشته ادامه می‌دهد.

توانایی تولید اورانیوم را به هر میزان درصدی داریمبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان انرژی اتمی؛ رئیس و نمایندگان گروه‌های مختلف از استادان و اعضاء هیئت علمی سازمان بسیج استان مازندران از سراسر دانشگاه‌های آن استان، به همراه آقای اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی، بازدیدی یک روزه را از مجتمع غنی سازی فردو به عمل آوردند.
آقای زارعان در این بازدید گفت: غنی سازی ۲۰ درصد در یک چالش سیاسی توسط آقای علی اکبر صالحی ریاست سازمان انرژی اتمی با یک مدیریت جهادی توأم با پیش بینی‌های همه جانبه همراه با تدبیر، توکل بر خدا و تلاش‌های صادقانه و بی وقفه شهید مجید شهریاری محقق شد.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این مهم به عنوان یک شاهکار ایرانی و نمونه‌ای بارز از «می توانیم و خودباوری» است که این شهید با اخلاصی به تمام معنا این مأموریت ویژه را به نتایج مورد انتظار رساند و این در شرایطی بود که آرژانتین از فروش اورانیوم مورد نیاز برای تولید رادیو دارو در سایت تهران خودداری می‌کرد.
آقای زارعان تصریح کرد: این قبیل اقدامات در این ۳ تا ۴ سال اخیر در صنعت هسته‌ای و شرکت‌های وابسته در حوزه‌های دیگر انجام شده و بعضی در حال پیگیری است که البته همکاری و تعامل دانشگاه‌ها با این صنعت را نباید در این عرصه نادیده گرفت و اکنون نیز این ارتباطات خوشبختانه با مراکز علمی و تحقیقاتی کشور صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: به ویژه در حوزه R D که برای نمونه می‌توانم به رونمایی ۳ عدد سانتریفیوژ با سو‌های ۵۰، ۱۲ و ۷۲ که طی فرآیندی با یک عقبه تحقیقاتی و مطالعاتی با نام‌های قمربنی هاشم (ع)، محمدرسول اله (ص)، حضرت زهرا (س) و حضرت ام البنین (ع) نام برد که با برکت ائمه اطهار این نتایج حاصل شده است.
آقای زارعان گفت: ما شاهد رونمایی از سانتریفیوژ‌های نامبرده در روز ۱۳ آبان امسال در مجتمع غنی سازی نطنز که همزمان با گازدهی به زنجیره میانی ۳۰ عددی IR۶ که با سوء ۱۰ است، بودیم که ۲۶۶۰ سوء به ظرفیت غنی سازی قبلی در این چند روز اضافه شده و این اقدامات، الزامات خودش را در ابعاد گوناگون همراه با زیرساخت‌های مورد نیاز می‌طلبد که با تلاش مضاعف حتی برای اقدامات پیش بینی شده آینده تأمین شده است.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: آمار مقایسه‌ای درباره طراحی و ساخت ۱۶ نسل سانتریفیوژ در مجتمع غنی سازی نطنز با سایر کشور‌های دارنده این تکنولوژی همچون شرکت معتبری مانند «یورنکو» در اروپا نشان می‌دهد که در سطح این شرکت با استاندارد‌های بین المللی قرار داریم.
وی افزود: ما در حال گذراندن تست‌های مکانیکی و پایداری سانتریفیوژهایی، چون IR۹ هستیم و در این خصوص هدف گذاری سازمان انرژی اتمی برای یک میلیون سو پس از اعلام رسمی مقام معظم رهبری برای ۱۹۰ هزار سوء با روحیه ولایت مداری و عقب نشینی نکردن نظام از حقوق هسته‌ای خود است.
آقای زارعان گفت: این نتیجه نگاه به درون و بهره گیری از کلیه ظرفیت‌ها و آینده نگری است که گازدهی زنجیره میانی این مهم در نطنز انجام شد.
وی در خصوص مذاکرات قبلی با ۵+۱ و هم اکنون با ۱+۴ که در سه بعد حقوقی، فنی، اقتصادی بیان کرد: تا زمان خارج شدن از برجام فاصله زیادی مانده است و با نزدیک شدن به ظرفیت تولید غنی سازی ایران نسبت به قبل از برجام، امروز به میزان ۸۶۶۰ سوء غنی سازی انجام می‌شود.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: به عبارتی در قبل از گام سوم کاهش تعهدات، تولید روزانه ما ۴۵۰ گرم غنی سازی اورانیوم بود و هم اکنون با در نظر گرفتن کلیه جوانب برجامی، تولید روزانه به ده برابر یعنی حدود ۵۰۰۰ گرم در روز رسیده است و در روز‌های آینده به مرز یازده هزار سو خواهیم رسید.
آقای زارعان با بیان اینکه هم اکنون ذخیره اورانیوم غنی شده به بیش از ۵۰۰ کیلوگرم است، گفت: ما شاهد هستیم در یک فرآیند زمانی کوتاه با تصمیمی که مسؤولان نظام به ویژه هیأت نظارت بر برجام گرفت بلافاصله آنچه که مدنظر بود، بر حسب سخنان مقام معظم رهبری در کاهش تعهدات و دستور رئیس جمهور، انجام گرفت.
وی تصریح کرد: ما امروز برای تولید اورانیوم به هر میزان درصدی که نیاز باشد توانایی تولید را داریم و این حاکی از تلاش، آینده نگری و حرکت بی وقفه برای رسیدن به قله‌های نهایی در انرژی اتمی است.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: دشمن انواع توطئه‌ها را برای کُند کردن فعالیت‌های صنعت هسته‌ای در دستور کار قرار داده که از جمله آن‌ها خرابکاری‌های صنعتی، نرم افزاری و سخت افزاری است.
آقای زارعان با بیان اینکه راهبرد نظام سلطه نابودی تمامی زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای به ویژه در فردو بوده و هست، افزود: اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا هم اعتراف کرد که اگر می‌توانستند پیچ و مهره‌های صنعت هسته‌ای را باز می‌کردند، ولی نتوانستند. به طور قطع این رویکرد بیگانگان با شیوه‌های گوناگون به ویژه از سوی رژیم صهونیستی دنبال می‌شود.
وی گفت: مجتمع فردو پویا، با نشاط و زنده‌تر از گذشته به فعالیت‌های خود که یکی از نماد‌های تلاش و مقاومت هست با حمایت‌های همه جانبه مسؤولان نظام به ویژه رهبری انقلاب به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما تسلیم حاشیه سازی‌ها که ما را از کار باز دارد نخواهیم شد و تنها تا رسیدن به قله‌های نهایی در این صنعت به فعالیت‌های صلح آمیز خود ادامه خواهیم داد. جا دارد از کلیه دولت‌ها تا به امروز که هر کدام به سهم خود جهت ارتقاء این صنعت حمایت‌های ویژه‌ای داشته اند تشکر کنیم.
آقای زارعان گفت: دستاورد دیگر ما در صنعت هسته ای، در زمینه میزان تولید آب سنگین، مشتقات برگرفته از آن، از جمله اکسیژن ۱۸ که ماده اولیه پت اسکن است و انحصارشکنی ایران در صادرات آب سنگین و اورانیوم باعث شکستن کنسرسیوم چند کشور محدود در زمینه خرید و فروش کیک زرد در بازار‌های بین المللی شد، که نباید آن را کوچک شمرد.
وی ادامه داد: استخراج و اکتشاف و اضافه شدن در حدود ۴۰۰ تن کیک زرد در طول مذاکرات با طرف مقابل، برداشت کیک زرد بومی از سه سال گذشته تاکنون با اقدامات هوابرد و پی جوئی در سراسر کشور، مدرن سازی راکتور تحقیقاتی خنداب اراک همراه با فعالیت در زمینه لیزر‌های فیبری، دیسک نیمه هادی، میکرولیزرها، جوش لیزری که قرار است در چند روز آینده در این حوزه طی قراردادی یکی از موانع تولید در نورد سرد مجتمع فولاد مبارکه اصفهان از طریق لیزر جوش ۱۰ کیلووات مرتفع شود هم از دیگر دستاورد‌های امروز صنعت هسته‌ای کشور است.
دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: این مهم حاصل خودباوری و تأثیر صنعت هسته‌ای بر روی سایر صنایع است که دشمن از این اقدامات بسیار عصبی است. این اقدام در منطقه و حتی آسیا در نوبه خود یک حرکت منحصر به فرد با رویکرد بومی سازی است.
آقای زارعان بیان کرد: ما طرح‌هایی هم در دست اقدام داریم که از جمله پیشران هسته ای، احداث واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه هسته‌ای بوشهر، فتون‌های درهم تنیده و زیر سیستم‌های گداخت هسته ای، اتمام مرحله اول مرکز جداسازی توسعه کاربرد ایزوتوپ‌های پایدار در فردو همراه با ساختمان در دست احداث مرکز تأمین مواد اولیه ایزوتوپ‌های پایدار که اهمیت این مهم از نظر تکنولوژیکی و دانش اگر بیشتر از غنی سازی نباشد کمتر نیست.
وی در پایان خاطر نشان کرد: کاربرد‌های ایزوتوپ‌های پایدار و خوداتکایی سازمان انرژی اتمی در زمینه انواع سانتریفیوژ‌های گازی، کار با مایعات، جامدات، ترکیبی و تحویل سانتریفیوژ بانک خون در ۲۰ فروردین ۹۹ و مرکز تولید استانداردسازی رادیودارو‌های ایران موسوم به تترا که بالغ بر ۶۰ میلیون یورو فقط در حوزه تجهیزات هزینه خواهد شد.
گفتنی است اعضای هیأت علمی و سازمان بسیج استادان استان مازنداران در این بازدید از نزدیک شاهد اقدامات و پیشرفت‌های اقتدار آفرین وعزت بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه فعالیت‌های صلح آمیز صنعت هسته‌ای در سایت فردو بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !