رئیس اتاق اصناف ایران توجه دولت به اشتغال صنفی را خواستار شد


رئیس اتاق اصناف ایران توجه دولت به اشتغال صنفی را خواستار شد

مشهد- ایرنا- رئیس اتاق اصناف ایران گفت: هم اینک سه میلیون واحد صنفی با حداقل اشتغال‌زایی برای هفت میلیون نفر در کشور وجود دارد که توجه به اشتغال در این حوزه می‌تواند اشتغال پایدار و مبتنی بر مهارت ورزی به وجود آورد و اصناف این مهم را ثابت کرده‌اند.

سعید ممبینی روز چهارشنبه در نشست تخصصی روسا و دبیران هیات های اندیشه ورز سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور در مشهد افزود: این اتاق علاوه بر در اختیار داشتن راهکارهایی به منظور توجه بیشتر به اشتغال و حوزه منابع انسانی در اصناف، درصدد است توجه تصمیم گیران و تصمیم سازان اقتصادی را به این موضوع که کمتر در سال های گذشته مورد توجه بوده است جلب کند.

وی اظهار داشت: اشتغال در حوزه اصناف با کمترین هزینه برای دولت به وجود می‌آید و مبتنی بر پرورش نیروهای ماهری است که بعدها این افراد تبدیل به نیروهای مولد می‌شوند که علاوه بر تولید، کسب و کارهای جدید ایجاد می‌کنند اما متاسفانه این موضوع در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: توجه مقام رهبری به حوزه اقتصاد بیانگر اهمیت این حوزه برای رفع تنگناهایی است که شاهد آن بوده‌ایم که این تنگناها شامل اقتصاد وابسته به نفت، توجه کمتر به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی و توجه کمتر به منابع انسانی می شود که می‌توانند در خدمت اقتصاد باشند و این تنگناها مسائلی را به وجود می‌آورد که معتقدیم بسیاری از آنها در حوزه اصناف قابل حل است.

ممبینی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم به خصوصی‌سازی و بخش خصوصی توجه ویژه‌ای دارند افزود: لازم است در حوزه دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیمی که در حوزه اقتصاد توسط دولت انجام می‌گیرد به ویژه در تصمیماتی که می‌تواند پویایی بیشتری برای بخش‌های اقتصادی به ویژه بخش تولید داشته باشد تجدیدنظر شود.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادات اتاق اصناف ایران در نشست‌های مختلف، تاکید بر استفاده از قراردادهای کار و قراردادهایی است که می تواند مزایایی به عنوان مشوق برای اصناف و توسعه اشتغال ایجاد کند که امیدواریم دولت بیشتر به این موضوعات توجه کند.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه تقویت اقتصاد مستقل کشور مبتنی بر تولید انبوه است گفت: حدود ۱۷.۵ درصد از تولید ناخالص ملی توسط اصناف تولیدی به وجود می‌آید لذا اگر همان طور که صنایع مختلف در سال‌های گذشته مورد حمایت قرار گرفتند، اصناف تولیدی نیز حمایت می‌شدند امروز شاهد شکوفایی بیشتر در اقتصاد بودیم.

ممبینی افزود: تسهیلات اعطایی به بیش از ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی کشور به شکلی که انتظار می رفت مورد استفاده قرار نگرفت در حالی که رقم قابل توجهی از تولیدات کنونی کشور به ویژه در صنایع پوشاک، کیف و کفش، مبلمان و چوب متعلق به صنوف تولیدی است که بدون استفاده از تسهیلات و حمایتهایی که در قوانین جاری کشور وجود دارد کار تولیدی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به ارائه برنامه رونق تولید از سوی اتاق اصناف ایران ادامه داد: در این برنامه به حوزه تولید اصناف و انتظاراتی که اصناف از دولت دارند اشاره شده است و مطمئن هستیم که تولیدات در حوزه اصناف، تولیداتی با کیفیت، قیمت‌های رقابتی و صادرات محور هستند که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: از سال گذشته به موضوع تحریمها، شرایط اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، توزیع کالا در کشور دچار مشکلاتی شد اما در نظام توزیع کمترین ایراد مربوط به شبکه توزیع کشور است.

ممبینی با بیان اینکه عمده مشکلات در زنجیره تامین و توزیع کالا مربوط به بخش تامین می‌شود، افزود: اصناف توزیعی ۴۵ درصد از کل اصناف را تشکیل می دهند، لذا بهترین شبکه برای توزیع عادلانه کالا به شمار می‌روند، در کنار آن استفاده از فناوری و امکانات مدرن در نظام توزیع می‌تواند کمک بیشتری به پویایی این بخش کند.

وی با اشاره به تجهیز اصناف به دستگاه کارتخوان گفت: حداقل هایی که می تواند شفافیت را در نظام توزیع ایجاد کند در حوزه اصناف بوجود آمده است اما با توجه به برخورداری از فرهنگ بازار اسلامی ایران، مطمئن هستیم که شبکه توزیع می تواند به توزیع عادلانه کالا در کشور کمک زیادی کند.

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: هرچند معتقد به ورود فناوری به حوزه نظام توزیع هستیم اما اعتقاد نداریم که با ورود فناوری در شبکه‌های توزیعی باید صنوف سنتی تعطیل شوند چون بازار سنتی ما فرهنگی غنی دارد که باید تقویت شود.

ممبینی با اشاره به پایش صورت گرفته توسط سه اتاق تعاون، بازرگانی و اصناف ایران در خصوص مشکلات حوزه تولید در کشور افزود: این پایش مربوط به وضعیت بخش تولید در تابستان امسال می‌شود که "مشکل نقدینگی، ناپایداری قوانین و مقررات و تامین مواد اولیه به ویژه برای صنوف تولیدی" را به عنوان سه دغدغه اصلی بخش تولید نشان می‌دهد.

وی افزود: اتاق اصناف ایران مواردی از جمله درخواست اختصاص تسهیلات به حوزه صنف مانند تسهیلاتی که به حوزه صنعت پرداخت شد مانند امکان استفاده از اعتبار اسنادی یا همان ال. سی داخلی بین فعالان زنجیره تامین و مذاکره با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای بهره‌مندی مشاغل جدید صنفی از معافیت‌های بیمه‌ای کارفرما را در دست پیگیری دارد.

نشست تخصصی روسا و دبیران هیات های اندیشه ورز سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور با هدف تبیین روش‌های اجرای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب به ویژه در بخش اقتصادی با حضور رئیس سازمان بسیج اصناف، رئیس اتاق اصناف ایران و کارشناسان حوزه اقتصادی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در مشهد در حال برگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی