جمع‌آوری 2.5 کیلو ته سیگار از بلوار ساحلی انزلی


جمع‌آوری 2.5 کیلو ته سیگار از بلوار ساحلی انزلی

جمعی از دانش‌آموزان بندر انزلی در اقدامی فرهنگی و اجتماعی با پاکسازی بخشی از بلوار ساحلی این شهر دو و نیم کیلوگرم ته سیگار جمع‌آوری کردند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا بابایی عضو مجمع فعالان زیست محیطی و مسئول اجرای پاکسازی بلوار ساحلی انزلی، گفت: رها کردن فیلتر سیگار در طبیعت به عنوان معضل اجتماعی در تمام دنیا مشکلاتی جدی برای محیط زیست از جمله خاک، گیاهان و جانوران به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه ته سیگارها مهمترین عامل قتل پرندگان در محیط‌های شهری به شمار می‌روند، افزود: بر اساس نظر کارشناسان حدود سه هزار ماده خطرناک اعم از فلزات سنگینی چون کروم، مس و سرب در فیلتر سیگار وجود دارد که با رها شدن آن در طبیعت، به دلیل عدم تجزیه‌پذیری وارد خاک شده و آلودگی آن را به همراه دارد.

بابایی تاکید کرد: فیلترهای ته سیگار به دلیل اینکه در تماس با آب‌های جاری نرم می‌شوند، پرندگان با خیال وعده‌ای غذا آنها را بلعیده و گاه موجب مرگ آنها می‌شود.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان علاقه‌مند به محیط زیست در این پویش علاوه بر جمع‌آوری فیلترهای سیگار، با افراد و جوانان سیگاری گفت‌وگوهایی را انجام دادند که نتیجه آن قول مساعد جوانان برای انداختن ته مانده سیگار درون سطل‌های زباله بود.

فیلتر سیگار ۳۰۰۰ ماده خطرناک دارد

ته‌ سیگار یک ماده مصنوعی و غیرقابل تجزیه است که همه شهرهای ایران با مشکل انداختن ته‌ سیگار در خیابان‌ها یا جوی‌ آب مواجه هستند و این مسئله میزان نگرانی مردم را برای آب مصرفی تصفیه شده افزایش می‌دهد.

متاسفانه فیلترهای سیگار تخریب‌پذیر نبوده و دارای شماری از مواد بسیار سمی هستند؛ مواد آلاینده موجود در این قطعات به طور کامل از بین نرفته و در نتیجه این مواد در خاک‌ها، آب‌ها و سواحلی که در آن زندگی می‌کنیم، وجود دارند و ظاهر مناظر طبیعت را نیز زشت و غیر جذاب کرده‌ است.

بندر انزلی در کرانه جنوبی دریای خزر و غرب گیلان واقع است.

کد خبر 463089

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب توجه این استایل ساده نانسی عجرم+ عکس