مایه کوبی دام‌های کردستان علیه تب برفکی از مرز 98 هزار راس گذشت


مایه کوبی دام‌های کردستان علیه تب برفکی از مرز 98  هزار راس گذشت

سنندج - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: مایه کوبی رایگان مرحله دوم دام‌های سنگین علیه بیماری تب برفکی در این استان طی 20 روز به 98 هزار و 448 راس گذشت.

مجتبی ورمقانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه فاز دوم واکسیناسیون تب برفکی دام‌هاس سبک و سنگین امسال استان از اولین روزهای آبان شروع شده است اظهار داشت: تا کنون دامپزشکان استان با مراجعه به بیش از ۶۲۰ روستا و واحدهای دامپروری موفق به مایه کوبی ۶۱ هزار و ۸۲ راس دام سنگین (گاو و گوساله) شده‌اند.

وی افزود: دامپزشکان کردستان در کنار مایه کوبی تب برفکی دام های سنگین، ۳۷ هزار و ۳۶۶ راس دام سبک را نیز به روش مایه کوبی تتراوالان واکسینه کرده اند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان با بیان اینکه در مرحله دوم مایه کوبی تب برفکی مقرر شده بود ۶۰ هزار راس دام واکسینه شود اضافه کرد: با توجه به ادامه روند این این عملیات تا ۲۷ آبان امسال پیش بینی می شود این تعداد بسیار بیشتر از میزان تعهد دامپزشکی محقق شود.

ورمقانی گفت: اجرای مرحله دوم واکسیناسیون تب برفکی با اولویت دامهای حساس و با پوشش کامل مناطق مرزی و پر خطر و کانون های بیماری و با استفاده از ۶۵ گروه دولتی و بخش غیر دولتی و ۱۵ گروه بازرسی برای نظارت بر عملکرد اکیپ های مایه کوب انجام شده است.

وی افزود: در مرحله اول اجرای طرح واکسیناسیون رایگان دام‌ها علیه بیماری تب برفکی در کردستان یک میلیون و ۲۵۸ هزار و ۴۸۹ راس دام سبک این استان علیه این بیماری واکسینه شدند.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس