2 هزار پرنده مهاجر در آبگیرهای گچساران فرود آمدند


2 هزار پرنده مهاجر در آبگیرهای گچساران فرود آمدند

گچساران- ایرنا- رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران گفت: 2 هزار پرنده مهاجر امسال در آبگیرها و سواحل رودخانه‌های این شهرستان فرود آمدند.

ولی رمضانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون ۲۰ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی زمستان گذران در زیستگاه های شهرستان گچساران مشاهده شده اند.

وی بیان کرد: پرندگان مهاجر آسیایی از گونه‌های انواع لک‌لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان هستند.

رمضانی اظهار داشت: پرندگان شکاری نظیر عقاب شاهی، عقاب صحرایی، سنقرها، سارگپه ها و کورکورها نیز برای زمستان گذرانی در آبگیرها و سواحل رودخانه های این شهرستان کوچ کرده اند.

وی تصریح کرد: ۷۰ درصد از گونه‌های آبگیرهای گچساران را آبزی و سایر پرندگان را کنار آبزی تشکیل می‌دهد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گچساران محل فرود این پرندگان را سواحل دریاچه سد کوثر، رودخانه خیرآباد و زهره ذکر کرد و گفت: سواحل دریاچه سد کوثر میزبان بیشترین تعداد پرندگان است.

وی اظهار کرد: این پرندگان تا نیمه نخست اسفند در منطقه خواهند ماند و با فرا رسیدن فصل بهار و گرم شدن هوا به زادبوم‌های خود باز خواهند گشت.

رمضانی با بیان اینکه اکنون شکار پرندگان در در آبگیرها و سواحل رودخانه های این شهرستان ممنوع است، تاکید کرد: درصورت مشاهده شکار هرگونه پرنده مهاجر در منطقه با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

وی ابراز داشت: به دلیل احتمال بروز بیماری آنفلوانزای مرغی، مردم به این پرندگان دست نزنند.

آنفلوانزای طیور یکی از بیماری های ویروسی مهم در پرندگان است که پرندگان آبزی وحشی می توانند بدون بروز علائم بالینی، ویروس عامل بیماری را با خود جابه جا کنند.

وی توصیه کرد: مردم در صورت مشاهده پرندگان به ویژه گونه‌های مصدوم پس از پوشیدن دستکش آن را به محیط زیست تحویل دهند.

شهرستان ۱۲۴ هزار نفری گچساران جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت