نحوه خشک کردن سیب با روش های ساده خانگی


سیب دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و سرشار از فیبر می باشد. یک روش آسان و مناسب برای نگهداری طولانی مدت و استفاده از آن در تمام فصول، خشک کردن آن می باشد. در این مقاله به نحوه خشک کردن سیب با روش های خانگی می پردازیم. همراه ما باشید. سیب خشک شده یک میان وعده بسیار خوشمزه برای رفع گرسنگی و از جمله تنقلات سالم برای کودکان محسوب می شود. در آموزش های...

سیب دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و سرشار از فیبر می باشد. یک روش آسان و مناسب برای نگهداری طولانی مدت و استفاده از آن در تمام فصول، خشک کردن آن می باشد. در این مقاله به نحوه خشک کردن سیب با روش های خانگی می پردازیم. همراه ما باشید.

نحوه خشک کردن سیب با روش های ساده خانگی

سیب خشک شده یک میان وعده بسیار خوشمزه برای رفع گرسنگی و از جمله تنقلات سالم برای کودکان محسوب می شود. در آموزش های گذشته با نحوه خشک کردن انجیر ، خشک کردن توت و خشک کردن انواع میوه آشنا شدیم در این مقاله طریقه خشک کردن میوه سیب را آموزش خواهیم داد.

نحوه خشک کردن سیب با روش های ساده خانگی
نحوه خشک کردن سیب با روش های ساده خانگی

مراحل خشک کردن سیب

ابتدا سیب ها را خوب بشویید و در صورتی که لکه دارند، قسمت های لکه دار آن را جدا کنید. پوست سیب حاوی مقدار زیادی فیبر می باشد و از این رو خواص بسیار زیادی دارد، اما میوه هایی مثل سیب وقتی پوست گرفته شود بهتر خشک خواهند شد. بنابراین می توانید پوست سیب ها را بکنید. در صورت تمایل می توانید هسته سیب را جدا کنید، برای اینکار از هسته گیر سیب کمک بگیرید، در صورتی که به این وسایل دسترسی ندارید با چاقو یا دست هسته سیب را در بیاورید. سیب ها به صورت حلقه حلق یا تکه های نازک برش بزنید، بهتر است اندازه برش ها یکسان باشد تا سیب ها به صورت یکنواخت خشک شوند. معمولا میوه ها بعد از خشک شدن تیره می شوند. شما می توانید برای جلوگیری از تغییر رنگ و سیاه شدن سیب ها، قبل از خشک شدن آن ها را به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه در محلول آبلیمو و آب خیس و سپس آن ها را آبکش کنید. در این مرحله با یک پارچه تمیز و بدون هیچگونه پرزی، آب سیب ها را کاملا بگیرید. هم چنین برای خیساندن سیب ها می توانید از محلول آبلیمو، آب و آب آناناس نیز استفاده کنید، آب آناناس با کاهش طعم ترش آبلیمو باعث شیرین شدن سیب ها می شود. برخی از ادویه ها مانند دارچین، فلفل، جوزبویا طعم سیب را بهتر می کنند، شما می توانید قبل از خشک کردن سیب می توانید مقداری از این ادویه ها روی آن بپاشید.

نحوه خشک کردن سیب با روش های ساده خانگی

با چه روش هایی می توانیم سیب را خشک کنیم؟

در ادامه با سه روش متفاوت برای تهیه برگه سیب آشنا خواهید شد.

۱. استفاده از نور خورشید

در روزهای آفتابی که دمای هوا حداقل ۳۰ درجه سانتی گراد است می توانید از نور خورشید برای خشک کردن این میوه کمک بگیرید. همان گونه می دانید خشک کردن سیب با این روش چند روز طول می کشد، قبل از انجام این کار، از ثابت بودن شرایط آب و هوا مطمئن شوید. برای خشک شدن سیب با استفاده از این روش، مراحل زیر را انجام دهید:

سیب های ورقه شده را با فاصله از یکدیگر روی یک توری استیل که ضد زنگ می باشد بچینید. اگر به توری ضد زنگ دسترسی ندارید، می توانید یک پارچه روی سینه پهن کنید. شما می توانید از سینه های چوبی نیز برای اینکار استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید سینی های چوبی ساخته شده از چوب بلوط،کاج و سدار و چوب سرخ و چوب سرد برای خشک کردن سیب مناسب نیستند. در این مرحله باید سینی را روی دو عدد آجر قرار داده و آن را در تماس با نور مستقیم خورشید قرار دهید. برای حفاظت از میوه ها در مقابل حشرات، حتما سینی را با توری بپوشانید. هر روز سینی را بررسی و پشت و رو کنید تا سیب ها به صورت یکنواخت خشک شوند. رطوبت هوای شب و شبنم مانع خشک شدن میوه ها می شوند. بنابراین سعی کنید هنگام شب سینی را به داخل خانه بیاورید.

۲. خشک کردن سیب با استفاده از فر

فر یک روش سریع و آسان برای تهیه سیب خشک می باشد. اگر شما می خواهید از این روش استفاده کنید به ۶ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. برای این منظور مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

درجه فر را روی ۵۴ الی ۷۲ سانتی گراد قرار دهید و صبر کنید تا فر به خوبی گرم شود. در این مرحله باید یک کاغذ روغنی روی سینی فر پهن کنید و برش های سیب را با فاصله از یکدیگر روی آن بچینید. معمولا میوه ها در حین خشک شدن جمع می شوند، برای جلوگیری از این مشکل شما می توانید یک توری گرد مخصوص پیتزا یا یک لاینر سیلیکونی روی آن ها قرار دهید. هر دو ساعت سیب ها را بررسی کنید. زمانی که سمت بالایی سیب ها خشک شد، آن ها را پشت و رو کنید تا سمت دیگر آن نیز خشک شود. فر را خاموش کنید ولی سیب ها را بیرون نیاورید. کمی در فر را باز کنید و اجازه دهید در داخل خشک شوند. و تا زمانی که سیب ها کاملا خشک نشده اند نباید آن ها را بیرون بیاورید.(این کار ممکن است یک یا دو ساعت طول بکشد.)

۳. استفاده از دستگاه خشک کن

یکی از روش های بسیار ساده برای خشک کردن سیب، استفاده از دستگاه خشک کن می باشد. برای این منظور، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

شما باید سیب های ورقه شده را با فاصله از یک دیگر روی سینی خشک کن بچینید. بعضی از خشک کن ها دارای تنظیمات خشک کردن میوه هستند و برای خشک شدن میوه ها، کافی است دستگاه خشک شدن را روی این تنظیمات قرار دهید، اما اگر خشک کن این تنظیمات را نداشته باشد آن را روی درجه ۵۷ درجه سانتی گراد قرار دهید. بعد از ۲۴ ساعت سیب ها را بررسی کنید، در صورتی که هنوز خشک نشده بودند، مجددا آن ها را داخل دستگاه خشک کن قرار دهید، برای جلوگیری از خشک شدن بیش از حد سیب ها هر ۶ الی ۸ ساعت یکبار آن ها را بررسی کنید. مدت زمان خشک کردن سیب با خشک کن به ضخامت ورقه های سیب بستگی دارد. اما به طور معمول بین ۲۴ الی ۴۸ ساعت خشک می شوند.

نحوه خشک کردن سیب با روش های ساده خانگی

مراقبت از سیب خشک شده باید چگونه باشد؟

سعی کنید آن ها را در شیشه یا ظرف های پلاستیکی درب دار بریزید، و برای اطمینان از خشک شدن کامل سیب ها در ظرف را به مدت ۳ تا ۵ روز باز بگذارید، در هفته اول، هر روز چند بار شیشه ها را تکان دهید تا اگر رطوبتی در سیب ها باقی مانده است از بین برود. کم شدن حجم سیب های خشک شده نشان دهنده این است کاملا خشک نشده اند، در چنین شرایطی شما می توانید آن ها را مجددا در هوای آزاد و یا داخل فر بگذارید تا این بار کاملا خشک شوند. برای از بین بردن باکتری ها، سیب های خشک شده را داخل نایلون بریزید و به مدت ۴۸ ساعت داخل فریزر قرار دهید. در صورتی که سیب ها به خوبی خشک شده باشند به مدت ۹ الی ۱۲ ماه در یک مکان خشک و خنک قابل نگهداری هستند. اگر شما ترجیح می دهید سیب های خشک شده رطوبت بیشتری داشته باشند برای جلوگیری از کپک زدن، آن ها را داخل یخچال نگه داری کنید. قبل از استفاده از سیب های خشک شده می توانید آن ها را در داخل آب بخیسانید تا مجددا آبدار شوند.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان