برگزاری مسابقات مناظره رشد اندیشه‌های سالم را در پی دارد


برگزاری مسابقات مناظره رشد اندیشه‌های سالم را در پی دارد

عضو هیات داوری مسابقات مناظره دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی گیلان، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و مسابقات مناظره رفع تردید از فضای دانشجویی و رشد اندیشه‌های سالم را در پی دارد.

مهدی عاشورنیا در حاشیه برگزاری سومین مرحله مسابقات مناظره دانشجویی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص آداب مناظره هدفمند، اظهار کرد: بدون تردید مناظره‌های دانشجویی مانند هر رخداد فرهنگی و اجتماعی دیگر نیازمند وجود آدابی از سوی شرکت‌کنندگان است که رعایت آن تاثیر مثبت بر روی بینندگان و مخاطبان می‌گذارد؛ این آداب به دو دسته «فرم» و «محتوای ارائه» تقسیم بندی می‌شوند.

عضو هیات داوری این دوره از مسابقات مناظره دانشجویی افزود: از جنبه فرم ارائه می‌توان به رعایت اخلاق، وزانت ادبی، حفظ حرمت اشخاص، انتخاب سبک مناسب مناظره، زمان‌بندی مناسب و تعهد به انجام بحث در چهارچوب گزاره اشاره نمود. در حیطه محتوای مطالب ارائه شده نیز می‌توان به تحقیق و پژوهش در ارتباط با موضوع، شناخت مساله و پرداختن به نظریات موجود، جمع آوری و رجوع به منابع مناسب، استفاده از گزاره‌های منطقی و نوآوری در بیان مفاهیم اشاره کرد.

وی در خصوص تاثیر برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و فراهم کردن فضای نقد و گفت‌وگو در دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه‌های علمی کاربردی بنا بر رسالت شکل گیری خود می‌بایستی پل ارتباطی موثری مابین رشته‌های دانشگاهی و جامعه باشند که بخش مهمی از این ارتباط در فضای فرهنگی شکل می‌گیرد و بدون وجود فضای گفت‌وگوی سالم امکان موفقیت میسر نخواهد بود؛ برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و مسابقات مناظره رفع تردید از فضای دانشجویی و رشد اندیشه‌های سالم را در پی دارد.

معاون آموزشی موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی رشت تصریح کرد: آورده‌های فرهنگی دانشجویان به فضای دانشگاه‌ها به دلیل عدم کارکرد مناسب سیستم آموزش و پرورش در ایجاد روحیه مطالبه‌گری و انتقادپذیری در سال‌های اخیر موجب یک بعدی شدن فضای دانشگاه‌ها شده، لذا حرکت به سمت ایجاد فضای گفت‌وگو و مفاهمه می‌تواند موجب آمادگی بیشتر و نگاه منطقی و همه جانبه‌نگر دانشجویان به مسائل مبتلابه صنفی و اجتماعی آنان شود.

وی بزرگترین و مهمترین دستاورد برگزاری چنین مناظراتی را ایجاد روحیه تحمل مخالف و نقد اعتقادات در بین دانشجویان عنوان کرد.

عاشورانیا در خصوص گزاره‌های انتخابی برای این دوره از مسابقات مناظره دانشجویی گفت: مسابقات مناظره ملی دانشجویی همه ساله به شکل فراگیر و با شرکت تمامی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به وسیله سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود اما برگزاری مسابقات در دانشگاه جامع علمی کاربردی به شکل تخصصی و درون سازمانی و با استفاده از گزاره‌های خاص توانسته هدف‌های تخصصی‌تری را دنبال کند. رسیدگی به مشکلات صنفی دانشجویی، ارائه راه حل‌های مناسب برای رفع نقائص موجود در دانشگاه‌های علمی کاربردی و آشنایی با اهداف و ساختارها و اجزای این سازمان از اولین نتایج برگزاری این مسابقات بوده است.

به گزارش ایسنا، مرحله استانی سومین دوره مسابقات مناظره دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی از 21 لغایت 26 آبان ماه جاری به میزبانی مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی رشت در حال برگزاری است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود