20 هزار نسخه خطی آنلاین شده است/ راه اندازی کتابخانه دیجیتال فهارس


20 هزار نسخه خطی آنلاین شده است/ راه اندازی کتابخانه دیجیتال فهارس

حجت الاسلام سید جلال حسینی گفت: امکان دسترسی دانشمندان ، دانشجویان و فرهیختگان بیش از 100 کشور را به منابع اطلاعاتی کتابخانه آستان قدس رضوی فراهم می کنیم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: کتابخانه آستان قدس رضوی به عنوانی زیر مجموعه سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی یکی از مهم ترین و بزرگترین کتابخانه های خاورمیانه است که در مشهد قرار دارد. شروع فعالیت این کتابخانه در سال 363 هجری تخمین زده شده است. تعداد کتابهای خطی کتابخانه آستان قدس رضوی تا سال 1390 بالغ بر 81000نسخه بود که 11000 نسخه آن از سوی حضرت آیت الله خامنه ای،مقام معظم رهبری اهدا شده است. این کتابخانه با دارا بودن 30 میلیون منبع مطالعاتی یک مرجع علمی بزرگ و مهم محسوب می شود. به مناسبت بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران گفتگویی با حجت الاسلام سید جلال حسینی ، رییس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

چند نسخه خطی و سند در کتابخانه آستان قدس رضوی وجود دارد؟

در کتابخانه آستان قدس رضوی بیش از یکصد هزار نسخه خطی ، هشت هزار شی موزه ای، 20 هزار ساعت مصاحبه تاریخ شفاهی، 112 هزار آنالوگ و دیجیتال در زمینه حرم و مشهد و 14 میلیون برگ سندنگهداری می شود. امروز این اسناد و اشیا، کتابخانه آستان قدس رضوی را به یکی از معتبر ترین مراکز فرهنگی، علمی و کتابخانه ای در منطقه و حتی در دنیا مبدل کرده است. از مجموع این اسناد، 700 هزار برگ سند اهدایی و 500 هزار برگ اسناد خریداری شده است. همچنین اسناد موجود دارای موضوعات بکر و متنوعی هستند و بر این اساس می توانند برای دانشجویان رشته های مختلف و پژوهشگران مفید و مورد استفاده باشند.

چه تدابیری برای نگهداری هر چه بهتر منابع کتابخانه آستان قدس رضوی در نظر گرفتید؟

نخستین وظیفه این مجموعه موقوفاتی حفظ، حراست و صیانت از اصل موقوفات است . این مجموعه همچنین باید در جهت نیات واقفین حرکت کند.لذا نسخه های خطی امروز با آخرین فناوری های نوین از نظر رطوبت ، گرما و نور و با حضور کارشناسان زبده در حوزه مرمت در بخش های سندی، موزه ای و نسخه های خطی نگهداری می شود. هر نسخه ای که نیاز به مرمت و آفت زدایی داشته باشد در اسرع وقت به آن رسیدگی می شود. از همه مجموعه داران و کسانی که نسخه های خطی دارند و نسخه هایشان نیاز به مرمت دارد دعوت می کنیم که به ما مراجه کنند و با ما مکاتبه داشته باشند. ما حاضریم که به آنها خدمات لازم را ارایه دهیم زیرا این نسخه های خطی میراث فرهنگ و تمدن ماست و باید حفظ و حراست شود.

چقدر حفاظت از اسناد و اشیا در کتابخانه آستان قدس رضوی هزینه بر است؟

هزینه ها که متعلق به حضرت امام رضا (ع) است. ما در ارتباط با موضوع مرمت کتابها و اشیا محدودیتی از نظر اعتبارات نداریم . این مساله را یکی از وظایف اصلی خود می دانیم که باید از توراث و میراث فرهنگی صیانت کنیم.

دسترسی به منابع کتابخانه آستان قدس رضوی چگونه است؟

آی پی دسترسی به منابع کتابخانه آستان قدس رضوی را در اختیار موسسات و پژوهشگاه هایی که در خواست داشته باشند، قرار می دهیم. ما 20 هزار نسخه خطی را با رضایت و روی خوش نه از روی اجبار و اکراه روی سایت قرار دادیم که دانشمندان و پژوهشگران و محققان بتوانند از آنها استفاده کنند و در حال حاضر چهل هزار نسخه دیگر را نیز در دستور کار داریم که به زودی بر روی سایت قرار می گیرد.

کشورهای دیگر هم می توانند از منابع کتابخانه آستان قدس استفاده کنند؟

ما دسترسی به منابع کتابخانه آستان قدس رضوی را برای دانشمندان ، صاحبنظران و صاحبدلان فراهم می کنیم. برای همه محققان، پژوهشگران، موسسات و پژوهشگاه ها اعلام آمادگی می کنیم که می توانند با مکاتبه با کتابخانه آستان قدس رضوی ، آی پی دسترسی به منابع را تقدیم شان کنیم. همچنین در حال رایزنی هستیم که امکان دسترسی دانشمندان ، دانشجویان و فرهیختگان بیش از 100 کشور را به منابع اطلاعاتی کتابخانه آستان قدس رضوی فراهم کنیم.

مهم ترین برنامه آتی کتابخانه آستان قدس رضوی چیست؟

کتابخانه دیجیتال فهارس نسخ خطی یک کار بی نظیر است که تلاش می کنیم تا پایان سال راه اندازی شود. این یکی از مهم ترین برنامه های ماست. برنامه های مختلف دیگری هم داریم که در حال اجراست که از آن جمله می توان به تقدیر از واقفان اشاره کرد. در قالب برنامه های سه شنبه های فرهنگی هر هفته 10 صبح شی موزه ای و اسناد را به دنیا معرفی می کنیم و از واقف هم در آن برنامه تقدیر می شود.

پایان پیام/31

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟