نکات بهداشتی که زلزله‌زدگان برای پیشگیری از بیماری‌ها باید رعایت کنند


نکات بهداشتی که زلزله‌زدگان برای پیشگیری از بیماری‌ها باید رعایت کنند

یک پزشک عمومی برخی نکات بهداشتی که مردم در مناطق زلزله زده باید رعایت کنند را تشریح کرد.

دکتر سید جمال حسینی اقدم در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: اولین قدم در راستای حفظ بهداشت افراد در مناطق زلزله، مراجعه به مراکز بهداشت و یا استفاده از کارشناسان اعزامی به مناطق و دریافت اصول بهداشت ارائه شده، است، زیرا کارشناسان در این مناطق، آماده پاسخگویی به سوالات مردم هستند.

وی افزود: اگر در مناطقی که فاقد مراکز بهداشت و کارشناسان بهداشتی هستند خانه‌ای ویران نشده و زندگی به روال خود می‌گذرد، مورد خاصی از نظر بهداشتی وجود ندارد و مردم فقط باید توصیه‌های ایمنی مصونیت از زلزله را رعایت کنند.

وی با اشاره به وجود برخی بیماری‌های شایع منطقه‌ای، گفت: بزرگترین مشکل از نظر بهداشت در زمان زلزله، شیوع بیماری‌های ویروسی و آلودگی‌هایی با منشا آب و لاشه‌های حیوانی است، یک لاشه حیوان، محل تجمع عفونت است که در این راستا توصیه می‌شود تا با کمک مسئولان، لاشه حیوان مرده را سریعا دفن کرده و از بین ببرند.

این پزشک فزود: به دلیل افزایش آلودگی‌های آب در زمان زلزله، مردم فقط باید از اماکنی با منابع آب مراقبت شده، آب‌ پاک را مصرف کنند، ممکن است آب‌های محلی شامل آب رودخانه و چشمه نیز آلوده باشد که باید قبل از مصرف جوشانده شود.

وی با اشاره به برودت هوای سرد در مناطق زلزله زده و افزایش احتمال سرماخوردگی در مردم این مناطق، بیان کرد: افراد و به خصوص کسانی که در چادر اقامت دارند باید لباس‌های گرم بپوشند و مراقبت‌های فردی در زمان سرماخوردگی در فصل سرد را انجام دهند؛ هم‌چنین باید در اماکنی که حجم زیادی از مردم حضور دارند از ماسک استفاده شود.

وی افزود: افرادی دارای بیماری‌های ریوی و تنفسی نباید در مکان‌های سرد حضور یابند زیرا باعث تشدید بیماری می‌‍شود که باید در این راستا از ماسک و یا شال استفاده شود تا تنفس گرم تری داشته باشند.

حسینی با بیان این‌که سطح زلزله یا شدت فاجعه در شیوع بیماری‌ها مهم است، اظهار کرد: برای افرادی که خارج از خانه و چادر اقامت دارند، در صورت مهیا بودن شرایط پخت و پز می‌توانند در داخل همان چادر نیز غذا بپزند در غیر این‌صورت می‌توانند با دقت به تاریخ انقضا از غذاهای کنسرو شده و آماده استفاده کنند؛ هم‌چنین در زمان استفاده از سیستم گرمایشی در داخل چادر، باید یک فضای کوچکی را جهت تهویه هوا ایجاد شود تا احتمال مسمومیت با گاز کربن مونوکسید کاهش یابد.

این پزشک عمومی در خصوص سودجویی برخی افراد در زمان زلزله تذکر داد و افزود: افرادی اقلام ارزان تری را در اختیار مردم قرار می‌دهند که پس از مصرف متوجه گذشت تاریخ انقضای آن می‌شوند، پس زلزله زدگان ید از منابعی که تحت کنترل مسئولین بوده و صلاحیت دارند، غذا تهیه کرد.

وی متذکر شد: مردم باید مراقب باشند که آلودگی ناشی از سرویس های بهداشتی نیز در مسیر آب نباشد تا با ورود به آب ، آلودگی ایجاد نکند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر