پروانه‌ها در آتش تحریم‌های ظالمانه مدعیان حقوق بشر/ کمبود پانسمان داغ دیگری بر دل بیماران‌ «ای بی»


از سال گذشته تاکنون بیماران پروانه‌ای به دلیل کمبود پانسمان دچار مشکل شده و 15 بیمار جان خود را از دست داده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، فکرش را بکنید با یک خراش ساده پوست بدنتان زخم شود، درد و رنج بسیاری تحمل کنید و انجام بسیاری از کارهای ساده حتی لباس پوشیدن برای شما عذاب آور باشد، این ها حال و روز بیمارانی است که بیماریشان اسم قشنگی دارد و به آنها پروانه‌ای می گویند، پروانه هایی که همیشه زخم بر بدن دارند و نیازمند پانسمان هستند.
در شرایطی که آمریکایی‌ها یا به اصطلاح مدعیان دروغین بشر ادعا می‌کنند دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست، یک شرکت سوئدی تحت فشار تحریم‌ها از پارسال تاکنون به ایران پانسمان نمی‌فروشد و به گفته مدیرعامل خانه‌ای از اردیبهشت ٩٧ تاکنون که پانسمان‌ها در اختیار بیماران قرار نگرفته است، ١۵ بیمار به دلیل کمبود پانسمان و عفونی شدن زخم‌ها فوت شده اند.
برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران پیشتر ادعا کرده بود: تحریم‌های آمریکا شامل مواد غذایی، دارو و اقلام بشر دوستانه نمی‌شود و ایران را متهم کرده بود که ادعاهای دروغین درباره تحریم‌های آمریکا مطرح کرده است چرا که ایالات متحده احترام زیادی برای مردم ایران قائل است و نمی خواهد مانع دسترسی آنها به تجهیزات و خدمات پزشکی شود.
پروانه‌ها در آتش تحریم‌های ظالمانه مدعیان حقوق بشر/ کمبود پانسمان داغ دیگری بر دل بیماران‌ «ای بی»
ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های آمریکا بر دارو و درمان ایران را تعریف کلاسیک تروریسم اقتصادی دانست و گفت: جامعه بین المللی باید آمریکا و دیگر حامیان تروریسم اقتصادی این کشور را به دست برداشتن از این رفتار وادار سازد.
سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رد ادعای دروغین آمریکایی های درباره تحریم های دارو و تجهیزات پزشکی گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا و ممانعت از دسترسی مردم به دارو تجهیزات پزشکی و غذا تهدیدی برای سلامت مردم و جنایتی علیه بشریت است.

وی ادامه داد: از سازمان بهداشت جهانی انتظار می‌رود از مظلومیت مردم کشور ایران قاطعانه دفاع کند و نگذارند سلامت مردم صلح طلب ایران لگدمال زورگویی و عهدشکنی یک حکومت خودکامه شود.

وزیر بهداشت گفت: ما در داخل مرزهایمان اجازه نداده‌ایم سلامت مردم پایمال سیاست شود و سازمان بهداشت جهانی نباید اجازه دهد که سلامت هیچ فردی به دلیل جنگ طلبی، زورگویی و فقر ناشی از بی‌عدالتی لگدمال شود.

بیشتر بخوانید: تحریم‌های ظالمانه جان ١۵ بیمار «ای‌ بی» را گرفت/ هزینه ٢ میلیونی پانسمان بیماران پروانه‌ای

پروانه‌ها در آتش تحریم‌های ظالمانه مدعیان حقوق بشر/ کمبود پانسمان داغ دیگری بر دل بیماران‌ «ای بی»

بر اساس آمار‌های وزارت بهداشت و خانه‌ای بی تاکنون ٧٠٠ بیمار پروانه‌ای در ایران شناسایی شده است، طبق برآورد‌ها از هر ۵۰ هزار تولد زنده یک نوزاد مبتلا به‌ «ای بی» متولد می‌شود و باید هزار بیمار در ایران شناسایی شوند، حالا با تحریم‌های ظالمانه امریکا این بیماران پروانه‌ای گرفتار درد و رنج بیشتری شده اند.

شرکت سوئدی تحت فشار تحریم ها پانسمان به ایران نمی فروشد

حسین صفوی رئیس اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره تأمین پانسمان بیماران ای‌بی در تحریم‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود اینکه شرکت سوئدی پانسمان مورد نیاز را به بیماران نمی‌داد توانستیم پانسمان را از طریق دیگر برای‌بیماران تأمین کنیم و کمبودی وجود ندارد و برای اینکه بیماران به مشکل برنخورند باید اقدامات موثر صورت گیرد تا جایگزین مناسب داشته باشیم و بیماران از این پانسمان‌‌ها هم استفاده کنند.

رئیس اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه چند شرکت پانسمان بیماران ای‌بی را در دنیا تولید می‌کنند، گفت: از بین این چند مورد یک شرکت سوئدی عمده پانسمان بیماران ای‌بی را تولید می‌کند که متأسفانه در سال ۹۷ این کمپانی اعلام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا هاشمی مدیرعامل خانه‌ ای بی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گفت: متاسفانه پارسال شرکت سوئدی در نامه ای رسمی اظهار کرد که به دلیل تحریم ها به ایران پانسمان نمی فروشد، در حالی که پانسمان ها نیاز اصلی بیماران است و بیماران را از بعدی روحی و روانی حمایت می کند، چرا که بدون پانسمان بیماران نمی توانند لباس بپوشند و در جامعه حاضر شوند، از طرفی پانسمان از تشدید زخم و عفونی شدن آن جلوگیری می کند.

پروانه‌ها در آتش تحریم‌های ظالمانه مدعیان حقوق بشر/ کمبود پانسمان داغ دیگری بر دل بیماران‌ «ای بی»

پانسمان به میزان مورد نیاز وارد کشور نمی شود؟!

مدیرعامل خانه‌ای بی اظهار کرد: هر برگ پانسمان بیماران میپلکس برای بیماران ١.۵ میلیون تا ٢ میلیون تومان قیمت دارد و نیاز بیمار را تا ٢ روز تامین می‌کند و باید توجه داشت که پانسمان تولید در کشور سوئد بهترین کیفیت را دارد و ۴۸ کشور دنیا از این شرکت سوئید پانسمان تهیه می‌کنند.

او یادآوری کرد: ذخایر پانسمان ما پاسخگوی نیاز بیماران نیست و مسئولان وزارت بهداشت قول مساعد داده‌اند، تلاش‌های آنان برای ما به اثبات رسیده و مقرر شده است تا پانسمان بیمارانی که حال وخیمی دارند به دست بیماران برسد، متاسفانه شرکت‌های تولید کننده آمار مصرف مورد نیاز هر کشور را دارند و ما می‌توانیم نیازمان را از یک یا دو کشور تامین کنیم چرا که در این صورت شرکت تولیدکننده خارجی متوجه دور زدن تحریم‌ها می‌شود.

رئیس اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو درباره اینکه این میزان پانسمان پاسخگوی نیاز بیماران است، اظهار کرد: ما از معاونت درمان وزارت بهداشت استعلام می‌کنیم و بر اساس اعلام آن‌ها پانسمان مورد نیاز را با فراخوان شرکت‌ها تأمین می‌کنیم.

صفوی با اشاره به فوت ۱۵ بیمار اظهار کرد: مرگ ۱۵ بیمار به‌خاطر نبود پانسمان تنها در حد یک ادعا محسوب می شود، البته باید توجه داشت که دسترسی به پانسمان وضعیت زخم های بیمار را وخیم می‌کند و مانع چسبندگی لباس روی زخم می‌شود.

بیشتر بخوانید: تحویل محموله جدید پانسمان ای بی تا پایان آبان/ توانمندی تولید پانسمان در ایران را داریم

پروانه‌ها در آتش تحریم‌های ظالمانه مدعیان حقوق بشر/ کمبود پانسمان داغ دیگری بر دل بیماران‌ «ای بی»

می توانیم پانسمان ای بی را در ایران تولید کنیم

صفوی با بیان اینکه توانایی تولید پانسمان در داخل کشور را داریم، تصریح کرد: با همکاری خانه ای‌بی و شرکت‌های تولید کننده محصولات پیشرفته پانسمان زخم پای دیابتی و سوختگی می‌توان در مدت زمانی این پانسمان را تولید کرد تا وابستگی مان را به کشور‌های خارجی برطرف کنیم.

رئیس اداره تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو با اشاره به تحویل محموله جدید پانسمان به خانه ای‌بی اظهار کرد: آخرین پارت پانسمان ای‌بی در مرداد ماه تحویل خانه ای‌بی شده است و پارت جدید ترخیص شده و تا پایان آبان در اختیار بیماران ای‌بی قرار می‌گیرد.

صفوی اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های سخت گیرانه امیدواریم خانه ای‌بی با ما همکاری کند تا پانسمان سایر برندها در سبد محصولات مورد استفاده بیماران قرار گیرد و به دلیل تحریم به بیماران آسیبی وارد نشود.

بیماران ای بی، پروانه‌هایی هستند که در آتش تحریم‌ها می سوزند، امید است که با تلاش مسئولان، اقدام سازمان های جهانی مانند سازمان جهانی بهداشت برای مقابله با تحریم های دارو و تجهیزات پزشکی و تکیه بر توان تولید داخل بتوان هر چه سریعتر مشکل بیماران را برطرف کرد.

پروانه‌ها در آتش تحریم‌های ظالمانه مدعیان حقوق بشر/ کمبود پانسمان داغ دیگری بر دل بیماران‌ «ای بی»

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیت کنید و فال حافظ 29 اسفند را بخوانید / فیلم