سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل


کوبا کشوری در آمریکا لاتین است. عده ای آن را به سرزمین چهار فصل می شناسند. سفر به منطقه کارائیب معمولا انتخاب زوج ها برای گذراندن ماه عسل یا برای سپری کردن اوقات فراغت برای بازنشستگان است. اما جذابیت های کوبا آنقدر متنوع است که در هر سنی و با هر سلیقه ای می توانید حسابی خوش بگذرانید. از جاذبه های طبیعی و تاریخی هاوانا چه می دانید؟ در مورد شهر...

کوبا کشوری در آمریکا لاتین است. عده ای آن را به سرزمین چهار فصل می‌شناسند. سفر به منطقه کارائیب معمولا انتخاب زوج‌ها برای گذراندن ماه عسل یا برای سپری کردن اوقات فراغت برای بازنشستگان است. اما جذابیت‌های کوبا آنقدر متنوع است که در هر سنی و با هر سلیقه‌ای می‌توانید حسابی خوش بگذرانید. از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هاوانا چه می‌دانید؟ در مورد شهر تاریخی ترینداد چه می‌دانید؟ در کوبا می‌توانید براحتی رستوران گردی و کافه گردی کنید.

توقف در مسکو در سفر به کوبا

حتما آماده سفر به کوبا شده‌اید. برای رفتن به کوبا سرزمین چهار فصل اول باید به مسکو بروید. از مسکو به سوی هاوانا بزرگترین شهر منطقه کارائیب راهی می‌شوید. هاوانا شهری است که در قرن 16 توسط استعمارگران اسپانیایی ساخته شده است. پیشنهاد ما این است در ابتدای سفر به کوبا دقت لازم در مدیریت زمان و هزینه را داشته باشید

هاوانا

نمادهای آمریکا لاتین را می‌توانید در نمای ساختمان‌ها، سنگفرش خیابان‌ها و حتی فرهنگ و سبک زندگی مردم ببینید. وقتی به پوشش مردم و نمای ساختمان‌ها نگاه می‌کنید استفاده از رنگ‌های زیبا را خواهید دید. شاید همین علت باعث شده مردم روحیه خوبی داشته باشند. با گردشگران مهربان و بسیار خونگرم و مهمان‌نوازند. هاوانا شهر پرجمعیت و شلوغی‌ست اما همین نکته هاوانا را جذاب‌تر کرده. در تمام شبانه‌روز شما با شهری زنده روبه‌رو هستید. به‌خصوص عصر‌ها کم‌کم مردم جمع می‌شوند، کافه‌ها و رستوران‌ها مملو از جمعیت می‌شود و صدای موسیقی زنده همه‌جا به گوش می‌رسد.

سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

هاوانا از سه بخش توریستی تشکیل شده که شامل:

هاوانای مرکزی:

یکی از تفریحات پرطرفدار در میان گردشگران هاوانا کرایه ماشین‌های کلاسیک است. گردشگران می‌توانند هر ماشین را به‌همراه راننده به‌مدت 3 ساعت اجاره کنند و در هاوانا گشت بزنند. این شهر پر از ماشین‌های کلاسیک است و همین ماشین‌ها شما را به دهه 50 خواهند برد.

هاوانای قدیمی یا Old Havana:

در بخش بزرگی از هاوانای قدیمی تردد ماشین ممنوع است. این منطقه ساختمان‌های قدیمی و خیابان‌های سنگ‌فرش شده دارد. تماشای ساختمان‌ها خالی از لطف نیست، معماری آن‌ها قدیمی و رنگارنگ است. مهمترین تفریح در این بخش، قدم زدن در خیابان‌ها و آشنایی با مردم و فرهنگ کوبا‌ست. رستوران‌ها و کافه‌ها را فراموش نکنید

وِدادو

قبل از انقلاب کوبا در دهه 50 میلادی، ودادو مرکز بورس، دیسکو و کازینوهای مجلل بود. در حال حاضر هم سبک زندگی مردم در این شهر و امکانات آن با دیگر شهرهای کوبا متفاوت است. هتل‌های 5ستاره و ساختمان‌های مرتفع در این قسمت به چشم ‌می‌خورند؛ در حالی‌که اکثر شهرهای کوبا بسیار قدیمی هستند.

در بخش شمالی هاوانای مرکزی جاده‌ای به نام مَلِکون (Malecón) هست، این‌ جاده محل بسیار مناسبی برای پیاده‌روی‌ست. پیاده‌روی در مَلِکون وقتی‌که نسیم از سمت دریا به صورتتان می‌خورد و منظره‌ی خوش‌رنگ کارائیب در مقابل‌تان است، لحظات دلچسبی خواهد بود. گاهی هم دریا نسبتا طوفانی می‌شود و موج‌ها به دیواره‌ی سیمانی کنار خیابان برخورد کرده و می‌شکنند و قطرات آب ممکن است به سمت‌تان پرتاب شود. یک الی یک و نیم ساعت پیاده‌روی در طول جاده‌ی مَلِکون طول می‌کشد، این جاده حدود 8 کیلومتر است.

سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

اگر قصد توقف و استراحت در مَلِکون را داشته‌باشید، پیشنهاد ما رفتن به لابی هتل ملی کوباست. این هتل با قدمت 85‌ ساله خود تاریخ، فرهنگ و هویت کوبا را در دل خود دارد. در این هتل توپخانه سانتا کلارا را می‌بینید که میراث فرهنگی‌ کوباست و جزو لیست میراث‌جهانی یونسکو می‌باشد. ساخت این توپ‌خانه به سال 1797 برمی‌گردد. چهره‌های بسیار معروفی در این هتل اقامت داشته‌اند که می‌توان به فرانک سیناترا، باستر کیتون، گری کوپر و مارلون براندو اشاره کرد.

جاده مَلِکون را که ادامه دهید به Paseo de Marti می‌رسید. ادامه دادن این خیابان تا پایین شما را به منطقه‌ی دل‌پرادو می‌رساند. این منطقه با مجسمه‌ها، فواره‌ها، درختان بلند و سرسبز و حتی تیرهای چراغ‌برق آهنی قدیمی کاملا فضای نوستالژیکی دارد. در مسیر نیمکت‌های مرمر صیقلی را خواهید یافت که می‌توانید خستگی‌تان را روی یکی از همین نیمکت‌ها به‌در کنید. پرادو در مرز هاوانای قدیمی یا هاواناویجاست. با ادامه دادن این خیابان به پارک مرکزی (parque Central) می‌رسید. اطراف این پارک پر است از آثار تاریخی، موزه و کلیسا‌. یکی از موزه‌های پرطرفدار موزه‌ی Bellas Art است. در این موزه آثار نقاشی در سبک‌های مختلف را خواهید دید.

پیشنهاد ما این است که از سمت پارک مرکزی به طرف میدان ارتش (Plaza de Amas) حرکت کنید. از پارک اصلی سه خیابان اصلی وجود دارد که به سمت هاوانا ویجا یا همان Old Havana می‌رود. ما خیابان Obispo را توصیه می‌کنیم. البته خیابان Obrapia و خیابان O’Reilly هم به سمت هاواناویجا می‌روند. در امتداد اُبیسپو حرکت می‌کنیم، این خیابان سنگفرش شده با نمایی از ساختمان‌های رنگی خیابانی با جو نوستالژیک به سبک آمریکای لاتین است. فرصت را برای آشنایی با مردم و فرهنگ‌شان، همین‌طور تماشای مغازه‌ها و کافه‌ها از دست ندهید.

یک کافه بسیار قدیمی حوالی میدان ارتش وجود دارد که نامش Del medioست. جالب است بدانید این کافه پاتوق ارنست همینگوی نویسنده معروف بوده و چهره‌های شناخته شده دیگری چون آلنده سیاست‌مدار شیلیایی پابلو نرودا شاعر اهل شیلی روزگاری به این کافه رفت‌و‌آمد داشته‌اند.

سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

پینادل ریو

پینادل ریو نام استانی در کشور کوباست. اگر دقت کنید نقشه کوبا به شکل سوسمار است. پینادل ریو در قسمت دُم سوسمار قرار گرفته است. از هاوانا تا پینادل ریو دو ساعت راه با ماشین است. در مسیر هاوانا - پینادل ریو به یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری کوبا بر می‌خورید. کارخانه سیگار برگ به نام Francisco Donation. این کارخانه قبلا زندان بوده است. در سال 1960 این کارخانه به تولید سیگار برگ برای مصارف داخلی بوده اما از سال 1990 به بعد به عنوان یک برند سیگار برگ در دنیا مشهور شده است. بازدید از کارخانه سیگار برگ Francisco Donation برای گردشگران آزاد است. اگر علاقه‌مند به بازدید از این کارخانه هستید در برنامه‌ریزی هزینه‌های‌تان خرید بلیط از این کارخانه را در نظر بگیرید. در محوطه‌ای اطراف همین کارخانه مغازه‌ای هست که می‌توانید از آن پرچم کوبا یا یک تی‌شرت با تصویر چگوآرا خریداری کنید. مغازه‌ی دیگری به‌نام Casa del Tabaco درست آن‌طرف خیابان در مقابل کارخانه قرار دارد که از مغازه‌ی قبلی خیلی بهتر است. این مغازه بزرگ و وسیع فضای بسیار آرام و خوبی دارد، لحظه‌ای در آن‌جا درنگ کنید و پوکی به سیگارهای برگ کوبایی بزنید.

سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

وینیالس

وینیالس شهری کوچک اما بسیار تماشایی در استان پینادل ریو است. در این شهر ییلاقی دره‌ای با همین اسم یعنی دره‌ وینیالس وجود دارد که جزو لیست میراث جهانی یونسکو است. در وینیالس می‌توانیم در مزارع تنباکو قدم بزنید، مزارعی که نظیرش را در هیچ کجای دنیا نخواهید یافت. این دره تنها مرکز تولید تنباکوی سیاه در دنیاست. در وینیالس فرصت دارید تا سوار بر اسب از میان مزارع تنباکو گذر کنید یا می‌توانید یک دوچرخه کرایه کرده و با دوچرخه‌تان از تماشای وینیالس لذت ببرید. در این منطقه یک زیپ‌لاین نسبتا جمع و جور اما پر از هیجان هست که می‌توانید حسابی با آن تفریح کنید و وینیالس را از ارتفاع تماشا کنید. این زیپ‌لاین از میان جنگل‌ها عبور می‌کند. تجهیزات و امکانات آن بسیار حرفه‌ای‌ست و پیشنهاد ما این است که حتما امتحانش کنید.

سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

علاوه بر همه‌ی تفریحاتی که گفتیم رستوران‌های بسیار خوبی هم در این منطقه هست. پیشنهاد می‌کنیم به این رستوران‌ها سر بزنید. یکی از آن‌ها رستوران El Olivoست. بعد از اسب‌سواری در تپه‌ها و مزارع تنباکوی وینیالس وقت آن رسیده که خودتان را به صرف یک ناهار یا شام بسیار خوشمزه مهمان کنید. غذا در این رستوران کیفیت خوبی دارد و به‌علاوه قیمت‌ها هم مناسب است. مهمترین نکته این‌که شما می‌توانید با پرسنل رستوران انگلیسی صحبت کنید. برای دریافت غذای‌تان باید کمی صبور باشید گاهی بیش از 45 دقیقه طول می‌کشد تا غذای‌تان آماده شود. علت هم تعداد زیاد مشتریان است اما علی‌رغم تعداد زیاد مشتری، خدمات و سرویس رستوران وضعیت بسیار مطلوبی دارد.

ترینیداد

«ترینیداد شهری که در سال 1850 به خواب فرو رفته و هنوز بیدار نشده است.» لونلی‌پلنت درباره ترینیداد چنین گفته: صبح که چشمان‌تان را باز کنید صدای گاری و اسب‌های در حال حرکت بر روی سنگ‌فرش‌های تاریخی خیابان، اولین چیزی‌ست که به گوش‌تان می‌رسد، سپس صدای مرد گاریچی می‌آید که مشغول فروختن نان و لبنیات تازه است، (El Pan! , El Pa).

ترینیداد یک بخش مرکزی به‌اسم Plazo Mayor دارد. مجموعه‌ای از آثار تاریخی در اطراف این میدان قرار گرفته. خانه‌ها و آثار تاریخی که قدمتشان بیش از 200 سال است. این خانه‌ها متعلق به ثروت‌مندان و کسانی‌ست که در قرن نوزدهم و هجدهم بیشتر ثروت‌شان را از راه تجارت برده و شکر بدست‌آورده‌اند. برخی گردشگران که از این منطقه بازدید داشته‌اند معتقدند آن منطقه در عصر و شب‌ها بسیار دیدنی‌ست. حوالی عصر وقتی هوا رو به تاریکی می‌رود کم‌کم نوازندگان خیابانی و گروه‌هایی که موسیقی زنده می‌نوازند در میدان جمع می‌شوند. حتما سری به این منطقه بزنید. Palacio de Cantero موزه‌ای در اطراف پلازو مایور است که دیدن آن خالی از لطف نیست. بالای موزه دید پانارومیک بسیار خوبی نسبت به شهر دارد و شما با بالا رفتن از پله‌ها می‌توانید منظره‌ی زیبای شهر و دریای کارائیب را تماشا کنید.

رستوران‌های بسیاری در اطراف وجود دارد که به‌سادگی می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته‌باشید. اگر کمی هم از منطقه‌ مرکزی فاصله بگیرید، رستوران‌هایی را خواهید یافت که قیمت مناسب‌تری دارد. یکی از این رستوران‌ها Guitarra mia ‌ است. سعی کنید هنگام عصر و نزدیکی شب به این محله بروید تا از جو شاد و پر از جنب و جوش جمعیت و موزیک زنده در خیابان و رستوران استفاده کنید. این رستوران کوچک و کمی از مرکز تاریخی شهر دور است. اما فضای آن با اجرای موزیک زنده و برخورد صمیمانه پرسنلش بسیار محیط مناسبی برای صرف شام و گذراندن ساعت‌های پرنشاط در سفر به کوباست.

سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

از ترینیداد تا پِلایا‌اَنکن

هنگام اقامت‌تان در ترینیداد گشت و گذار در کنار ساحل کارائیب و سر زدن به یکی دو رستوران کوبایی را در برنامه‌ خود بگذارید. برای گشت و گذار در ساحل پیشنهاد ما این است که دوچرخه‌ای بگیرید و از ترینیداد به لابوکا بروید، حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا به مقصد برسید. از لابوکا به سمت پِلایا‌اَنکن در خط ساحلی دریای کارائیب رکاب بزنید. برای دوچرخه‌سواری باید در ترینیداد دوچرخه‌ای کرایه کنید و سپس به‌طرف لابوکا رکاب بزنید. در جاده‌ی ساحلی دریای کارائیب حسابی تفریح کنید. در بین راه چشم‌انداز فوق‌العاده دریا و ساحل و تفریحات آبی مثل اسنورکلینگ و کایت‌بازی را تجربه کنید. پیشنهاد ما این است که عجله‌ای برای به پایان رساندن این مسیر زیبا را نداشته باشید. یادتان باشد که حتما کرم ضد‌آفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید. راستی لباس شنا و تنقلاتی مثل آجیل که به سادگی قابل حمل باشند را با خود ببرید.

سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

رستوران‌های بسیار خوبی در بین راه هست که پس از مدتی رکاب زدن و برای رفع خستگی می‌توانید سری به آن‌ها بزنید و غذاهای خوشمزه‌شان را امتحان کنید. یکی از این رستوران‌ها Grill Caribo است. در این رستوران ساحلی در بالکن بنشنید و غذای دریایی با دست‌پخت آشپز‌های کوبایی سفارش دهید. البته اگر آفتاب تند هنگام ظهر اذیت‌تان کرد، این رستوران فضای سرپوشیده هم دارد که سایه‌ی آن در هنگام ظهر بسیار دلچسب خواهد بود. کمی پایین‌تر از همین رستوران ساحل بسیار آرامی ‌هست که برای استراحت و تماشای دریا موقعیت مناسبی دارد. آفتاب بگیرید و از آرامش ساحل لذت ببرید. پس از استراحت در این رستوران، سوار بر دوچرخه‌تان ادامه مسیر تا رسیدن به پِلایا‌اَنکن را رکاب بزنید. عکاسی و تماشای مناظر اطراف به‌خصوص دریای کارائیب را فراموش نکنید. در ترینیداد اگر اهل طبیعت هستید آبشار El Nicho گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

پارک جنگلی Topes de Collantes از دیگر مناظر طبیعی است. با هماهنگی لیدر می‌توانید برای بازدید به این پارک هم بروید. در این پارک استخرهای طبیعی را خواهید یافت که فضای دنج و مناسبی دارد تا در هوای نسبتا گرم کوبا تنی به آب بزنید. پوشش گیاهی، چشمه‌ها، آبشارها و مناظر طبیعی این پارک جنگلی حتما توجه‌تان را جلب خواهد کرد.

سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

سانتاکلارا

در سانتاکلارا تاریخ کوبا به اوج خود می‌رسد، یکی از جذابیت‌های سانتاکلارا بازدید از موزه‌ چگوآرا‌ست. چریک آرژانتینی در این‌جا به‌ خاک سپرده شده‌، آن‌هم بعد از سی سال که از زمان کشته شدنش می‌گذرد. جالب است بدانید که جسد چه‌گوآرا در سال 1998 در کاوش‌هایی در کشور بولیوی یافت می‌شود و دولت بولیوی تصمیم می‌گیرد تا پس از سی سال جسد وی را به کوبا برگرداند. همان ساعت، همان کوله‌پشتی و همان دوربین عکاسی که زمانی از آن‌ها استفاده می‌کرده، در این موزه گردآوری شده. علاوه بر این وسایل، عکس‌ها و مدارک تاریخی بسیاری نمایش داده می‌شود. تماشای این تصاویر بدون شک شما را منقلب خواهدکرد به‌خصوص زمانی که در موزه ترانه بدرود فرمانده پخش می‌شود.

علاوه بر بازدید از موزه به سراغ مجسمه مارتا آبرو (Marta Abreu de Estevez) می‌توانید بروید. او یکی از خیرین و نیکوکاران کوبایی بود که بعد از جریان جنگ‌های استقلال در کوبا ثروتش را صرف امور خیریه و کمک به فقرای کوبایی کرد. او نزدیک به 240 هزار پزو صرف امور خیریه کرد که امروزه چیزی حدود میلیون‌ها دلار می‌شود. شهر سانتا کلارا ابتدا با نام مارتا شناخته می‌شد تا این‌که جسد چگوآرا و همرزمانش در سال 1990 به این شهر بازگردانده شد. اکنون مارتا و ‌چگوآرا هر دو نمادهای شهر سانتاکلارا هستند.

سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

شهر سینفوئگوس

در این شهر نقاط دیدنی بسیار است و کلا یک مرکز تاریخی و تفریحی به‌شمار می‌رود. وقتی به شهر سینفوئگوس برسیم، کاخ واله یکی از آن جاذبه‌هایی‌ست که نباید از دستش بدهیم. یکی از جاذبه‌های شلوغ شهر همین کاخ واله است. وقتی وارد محوطه شوید حجم بسیار اتوبوس‌های گردشگران را خواهید دید که برای تماشای این کاخ زیبا آمده‌اند. ساعت بازدید از مجموعه و استفاده ز امکانات آن ساعت 9:30 صبح است تا 11 شب. امروزه این مکان زیبا با آن کاشی‌کاری‌های رنگی و معماری خاصِ سبک ساختمان‌های عربی که در مراکش بیشتر دیده می‌شوند، تبدیل به یک رستوران لوکس شده‌. این مجموعه هشت اتاق‌خواب، دو حمام و تعداد بسیاری بالکن دارد که همگی مشرف به یک چشم‌انداز زیبا از شهر هستند. باتیستا دیکتاتور اسپانیایی در زمان تسلطش بر کوبا قصد داشت تا این کاخ بسیار زیبا و شاه‌کار هنری را به کازینو تبدیل کند که البته چنین نشد.

کافه تئاتر تری(Café Teatro Terry) در شمال میدان Plaza de Armas قرار گرفته‌ است. کافی‌ست سراغ خیابان San Carlos را بگیرید، حتما این آمفی‌تئاتر را پیدا می‌کنید. این مکان باشکوه در سال 1889 با سرمایه‌ توماس تری یکی از تجار ثروتمند کوبایی تکمیل شد. این را هم بدانید که بسیاری از هنرمندان اپرا در قرن نوزدهم در این مکان اجرای برنامه داشتند، انریکو کاروسو ایتالیایی یکی از همین هنرمندان است.

سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

وارادرو و تفریحات آبی

وارادرو این شهر که یک نوار باریک در میان دریا‌ست، ریزورت‌های فوق‌العاده‌ای دارد و در مجموع جزو ساحل‌های شمالی‌ست؛ می‌گویند سواحل شمالی کوبا زیباتر از سواحل جنوبی هستند. کلا سبک زندگی و امکانات در وارادرو با دیگر نقاط کوبا متفاوت است. برگ برنده وارادرو در میان دیگران مناطق ساحلی کوبا، نوار ساحلی 20 کیلومتری و پیوسته آن است.

«ریزورت» اقامت‌گاه‌هایی هستند که در مناطق ساحلی ایجاد می‌شوند و امکانات بسیار خوبی در آن‌ها وجود دارد. در وارادرو بیش از 50 هتل وجود دارد. از تفریحات آبی در وارادرو لذت ببرید، اسنورکلینگ، غواصی و شنا در دریای‌کارائیب را از دست ندهید. آب‌های خوشرنگ و ساحل شنی وارادرو بهترین مکان برای استراحت و کسب آرامش است. وارادرو توریستی‌ترین ساحل کوباست.

بازار وارادرو را از دست ندهید! در این بازار نوشیدنی و بستنی هم هست. اکثر مغازه‌ها وسایل هنری و دست‌ساز دارند. بهتر است عصر به سراغ بازار بروید و صبح خود را در کنار ساحل و دریا بگذرانید. راستی یک نکته مهم، اگر قصد خرید از مغازه‌ای را ندارید اسم‌تان را به مغازه‌دار نگویید! مغازه‌داران وارادرو سریع نام شما را بر روی وسیله‌ای حک می‌کنند و به شما اصرار می‌کنند تا آن وسیله بخرید. البته اکثر مغازه‌داران این‌گونه نیستند اما بهتر است احتیاط کنید. یک یادگاری کوچک از همین بازار بعد از سفر تا سال‌ها می‌تواند خاطره‌ی شیرین کوبا را برای‌تان زنده کند. حتی شما را به‌یاد چانه‌زدن با آن مغازه‌دار بیندازد و لبخند را دوباره به لب‌تان برگرداند.

سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

از کوبا بیشتر بدانید:

برای دانستن نکات عجیب در مورد کوبا مطلب 20 نکته عجیب درباره کوبا را بخوانید. اگر به‌دنبال یک کتاب خوب در مورد کوبا هستید مطلب کتاب سفر - کوبا را بخوانید. برای آگاهی از مدارک اخذ ویزا مطلب مدارک ویزای توریستی کوبا را بخوانید.

اطلاعات بیشتر درباره تور کوبا



1398/08/22 | کد مطلب: 3645
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل
سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل هانیه کاظمی
سفری به کوبا سرزمین چهار‌فصل

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی