آموزش دوخت زنجیره ای مراحل بسیار ساده ای دارد که در این مطلب سعی داریم آن را به شما یاد دهیم. دوخت زنجیره ای یکی از انواع دوخت است که کاربرد بسیار فراوانی دارد و به صورت حلقه ای کاملا ساده و زنجیر وار به شکل خمیده و یا شبیه یک خط راست دوخته می شود. در کارهایی مثل گلدوزی، روبان دوزی و یا حتی در کارهای نمدی این دوخت بسیار کاربرد دارد.

آموزش دوخت زنجیره ای روی پارچه با دست

در زمان های گذشته بسیاری از مادربزرگ ها برای تزیین و زیبا کردن دور روسری، دور دستمال و یا حتی دور بقچه از دوخت زنجیره ای استفاده می کردند. ما می توانیم با ایده های جالب و خلاقانه در بسیاری از کارهای تزیینی و هنری خود از این دوخت بسیار زیبا برای نقش بستن تصاویر بسیار زیبای فانتزی و یا گل و گیاه بر روی پارچه استفاده کنیم تا پارچه مورد نظر شکل زیبا با حالت نقش برجسته به خود بگیرد. همچنین می توان برای دوخت کیف پول نمدی و چرمی، کیف های دوشی و انواع کوله و… نیز به جای دوخت دندان موشی از این نوع دوخت زیبا استفاده نمود.

وسایل مورد نیاز برای دوخت زنجیره ای سوزن گلدوزی پارچه کتان کارگاه نخ یا روبان دو میل قیچی

مراحل آموزش دوخت زنجیره ای ساده

ابتدا طرحی که در نظر گرفته اید را به وسیله یک قلم محو شونده بر روی پارچه بکشید و برای این کار می توانید از شکل های ساده و خطوط صاف استفاده کنید.

پارچه را در داخل کارگاه بگذارید و آن را محکم کنید، توجه داشته باشید که پارچه کاملا صاف و بدون چروک باشد.

در مرحله اول آموزش دوخت زنجیره ای سوزن را نخ و وارد پارچه می کنیم و از طرف دیگر آن را گره می زنیم، سپس از آن طرف پارچه سوزن را به ابتدای خط می آوریم تا گره انجام شده در پارچه گیر کند.آموزش دوخت زنجیره ای روی پارچه با دست

ابتدا یک بخیه ساده به شکل کوک برگشتی بزنید یعنی سوزن را به وسیله همان سوراخ اولیه به طرف پایین بکشید به طوری که یک حلقه کوچک بر روی پارچه ایجاد شود.

در مرحله دیگر آموزش دوخت زنجیره ای برای ایجاد کوک دوم بعد از این که سوزن را از پارچه خارج کردیم دوباره آن را در وسط کوک اول وارد می کنیم و تا جایی نخ را می کشیم که حلقه دوم ایجاد شود ، باید طول تمام کوک ها به یک اندازه باشد.

دقت کنید که سوزن را محکم نکشید و می توانید از انگشتتان برای نگه داشتن حلقه در سر جای خود استفاده کنید، شبیه کوک های قبلی دوباره کار را تکرار کنید تا به پایان خط مورد نظر برسید و هنگامی که به انتهای طرح رسیدید سوزن را در پشت کوک آخر به طرف پایین بیاورید و نخ را گره بزنید، به این ترتیب شما توانستید دوخت زنجیره ای را یاد بگیرید.

آموزش دوخت زنجیره ای روی پارچه با دست

نکته ای برای تعویض نخ :

اگر در وسط کار مشاهده کردید که نخ در حال تمام شدن می باشد بهتر است قبل از تمام شدن آن، آخرین حلقه را که زده انتهای نخ را به پشت پارچه هدایت کنید و نخ جدید را از پشت پارچه به طرف روی آن بیاورید و کوک بعدی را از جایی که قرار است ادامه دهید بر روی پارچه بزنید.

آموزش دوخت زنجیره ای روی پارچه با دست

امیدواریم در این مطلب با آموزش دوخت زنجیره ای و مراحل دوختن این دوخت بسیار زیبا و کاربردی کاملا آشنا شده باشید و در منزل کارها و طرح های بسیار زیبایی به وسیله این دوخت خلق کنید. البته ما در بخش خیاطی مجله هنر در خانه آموزش دوخت های متنوع دیگری را نیز داریم که با کلیک بر روی خیاطی می توانید نهایت استفاده را از آنها ببرید.