علت گریه‌های بی‌وقفه کودکان در شب چیست؟


علت گریه‌های بی‌وقفه کودکان در شب چیست؟

یک فوق تخصص اختلالات خواب کودکان گفت: 25 تا 30 درصد کودکان از اختلالات خواب رنج می‌برند و اطلاع کافی والدین از این گونه اختلالات بسیار حائز اهمیت است.

صراط:

محمدرضا مدرسی فوق تخصص اختلالات خواب کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عوامل بیدار شدن کودکان از خواب شبانه اظهار کرد: ۲۵ تا ۳۰ درصد کودکان از اختلالات خواب رنج می‌برند.

شایع ترین اختلال خواب در کودکان

به گزارش تابناک او در ادامه افزود: شایع ترین اختلال خواب در کودکان قطع نفس بوده که به آن سندرم وقفه تنفسی (آپنه) حین خواب گفته می شود. آپنه در حقیقت انسداد کامل راه هوایی در زمان خواب بوده که خروپوف از علامت مشخص آن است. مهم ترین علت انسداد راه هوایی در زمان خواب کودکان، بزرگی لوزه‌ها است همچنین کودکان چاق نیز ممکن است به این عارضه مبتلا شوند.

فوق تخصص اختلالات خواب بیان کرد: این اختلالات خود را به صورت مقاومت هنگام به رختخواب رفتن، دیر بخواب رفتن یا بیدار شدن‌های مکرر از خواب در طول شب یا بیدارشدن صبح زود خود را نشان می دهند. که علت‌های شایع آن خوابیدن به میزان زیاد هنگام عصر، خوردن چای و قهوه قبل از خواب شبانه و بیماری‌های جسمی مانند: گرفتگی بینی، آسم بیماری تیروئید است. مشکلات محیط منزل یا مدرسه و اختلالات روانی می توانند در ایجاد این عارضه دخالت داشته باشند.

کابوس شبانه

او گفت: کابوس شبانه از انواع دیگر اختلالات خواب کودکان است که در کودکان ۳ تا ۶ ساله شایع است. در این اختلال کودک با ترس وحشت از خواب بیدار می شود که این اتفاق طبق یک رویای ترسناک اتفاق می افتد. کودک برای ایجاد آرامش در خود ممکن است والدین را از خواب بیدار کند. در کابوس شبانه کودک بلافاصله با خواب دیدن صحنه‌های ترسناک یا هیولا از خواب بیدار شده و خواب خود را به یاد می آورد. اگر کودک در زمان دیدن خواب ترسناک از خواب بیدار نشود دچار وحشت شبانه خواهد شد که در وحشت شبانه برخلاف کابوس بیمار خواب خود را بیاد نمی آورد.

مدرسی ادامه داد: از علت‌های کابوس شبانه می‌توان به وقایع منزل یا مدرسه، جدایی والدین یا دیدن فیلم‌های ترسناک در روز و تب اشاره کرد.

او یادآور شد: از جمله موارد دیگر اختلال خواب در کودکان سندرم پای بی قرار است. در این بیماری کودک احساس بد و ناخوشایند و گزگز شدن در پا‌ها مخصوصا پشت ساق‌ پاها می‌کند. این احساس ناخوشایند تا حدی با ماساژ دادن برطرف می شود. کودکان مبتلا به این عارضه در اوایل شب به خواب نمی روند و ممکن است در انتهای شب و نزدیک به صبح به خواب بروند. ممکن است این اختلال همراه با حرکات ناگهانی پا‌ها در زمان خواب باشد که هر دقیقه یک تا ۶ مرتبه این اتفاق می افتد. معمولا علتی برای این عارضه یافت نمی‌شود ولی عوامل ارثی، مصرف چای و قهوه و بعضی از بیماری‌های جسمی در ایجاد آن دخالت دارند.

او درباره علائم و عوارض اختلالات خواب در کودکان اظهار کرد: اختلال خواب کودکان ممکن است در روز منجر به بد خلقی، بی قراری، کاهش توجه، عدم تمرکز درکلاس، خواب آلودگی در مدرسه، اختلالات رفتاری و همچنین افت تحصیلی و اختلال در یادگیری منجر شود. جالب است بدانید که کودکان بر خلاف بزرگسالان در روز به جای خواب آلودگی ممکن است دچار پرتحرکی ، کاهش توجه شده به اشتباه با بیماری بیش فعالی شوند. عدم افزایش وزن همچنین شب ادراری می تواند از عوارض دیگر اختلات خواب در کودکان باشد.

مدرسی، گفت: اختلالات خواب متاسفانه ممکن است عوارض جدی برای کودک به دنبال داشته باشد که می توان از عوارض قلبی- عروقی، ابتلا به دیابت، اختلات متابولیک و حتی بعضی از سرطان‌ها نام برد. بنابراین اطلاع کافی والدین از این گونه اختلالات بسیار حائز اهمیت بوده و لازم است در راستا‌ی تشخیص و درمان ان اقدام لازم به عمل آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید