برای بسیاری از افراد؛ شکستن، گم کردن یا جا گذاشتن عینک هایشان امری بسیار آزار دهنده است. اما برای کریستیان رولیچ که به شدت نزدیک بین است استفاده نکردن از عینک مساوی است با ندیدن. رولیچ که در هلند بزرگ شده و ۱۵ سال پیش به ایالات متحده نقل مکان کرده می گوید: “دید من خیلی بد بود آنقدر که ارتش مرا قبول نکرد. اگر من لنز هایم را در بیاورم نمی توانم کسی را در اتاق شناسایی کنم، هر چقدر هم که نزدیک باشند. خوشبختانه برای رولیچ، لنزهای قابل کاشت هم اکنون می توانند به افرادی که نزدیک بینی متوسط ​​یا شدید دارند کمک کند. در این مقاله از بخش چشم و چشم پزشکی دکتر سلام به نحوه کاشت لنز می پردازیم.

نحوه کاشت لنز داخل چشمی + سوالات متداول

انواع کاشت لنز داخل چشمی

در ایالات متحده آمریکا دو نوع لنز قابل کاشت وجود دارد که و مطالعات نشان می دهد هر دو نوع بی خطر هستند و هر دو اثرات خوبی بر دید چشم می گذارند، اما هر کدام خطرات متفاوتی دارند. این لنزها به نام لنزهای داخل چشمی فاکیک شناخته می شوند. آنها با خم کردن پرتوهای نوری روی شبکیه کار می کنند تا تصویری شفاف ایجاد کنند.

مطالعات نشان داده اند که عمل جراحی این لنز ها به همان اندازه لیزیک بی خطر است. رولیچ می گوید: “این بهترین پولی است که من تا به حال خرج کرده ام. اکنون دید خلبانی دارم. من می توانم هر کاری را که می خواهم در حال حاضر انجام دهم. گشت و گذار کنم، بوکس بازی کنم، این واقعاً شگفت انگیز است.”

لنز داخل چشمی وریسای (آی او ال)

این لنز ها از پلاستیک ساخته شده است و در مقابل عنبیه نصب می شوند. این لنز برای افراد ۲۱ ساله یا بالاتر طراحی شده است که با تغییر ضریب شکست کمتر از ۰.۵ دیوپتر در شش ماه، بینایی پایداری دارند. جدای از آن در صورت نزدیک بینی میان ۵- دیوپتر تا ۲۰- دیوپتر نیز شما کاندیدای مصرف این لنز هستید.

لنز های کولامر قابل کاشت ویسیان (آی سی ال)

این لنز ها از کولامر ساخته شده اند که ماده ای است که به طور طبیعی در بدن ساخته می شوند. این لنز ها در پشت عنبیه در جلوی لنز های طبیعی چشم کاشته می شوند. این لنز برای افرادی در سنین ۲۱ تا ۴۵ سال طراحی شده است که با تغییر در ضریب شکست کمتر از ۰.۵ دیوپتر در یک سال، بینایی پایدار دارند.

اگر یکی از این موارد را داشته باشید استفاده از این لنز می تواند برای شما بسیار مناسب باشد:

اصلاح نزدیک بینی از ۳- دیوپتر تا ۱۶- دیوپتر کاهش نزدیک بینی از ۱۶ – دیوپتر تا ۲۰- دیوپتر

هیچکدام از این لنزها درمانی برای آستیگماتیسم محسوب نمی شوند، یک مشکل چشمی که غالباً با نزدیک بینی همراه است. بنابراین شما باید آستیگماتیسم ۲.۵ دیوپتر یا کمتر داشته باشید تا بتوانید از این دو لنز استفاده کنید. لنزهای قابل کاشت فاکیکی در اروپا وجود دارد که می توانند هم از نزدیک بینی هم آستیگماتیسم را درمان کنند، اما هنوز توسط سازمان غذا و دارو آمریکا برای استفاده در ایالات متحده تایید نشده اند.

انواع فاکیک آی او ال در کاشت لنز

لنز های قابل کاشت کولامر ویسیان در پشت عنبیه و جلوی لنز های طبیعی چشم نصب می شوند. این لنز ها مجوز سازمان غذا و داروی خود را در سال ۲۰۰۵ برای درمان نزدیک بینی در دامنه ۳- دیوپتر تا ۲۰- دیوپتر دریافت کردند. از آنجا که این لنز ها در پشت عنبیه قرار می گیرند، با چشم غیر مسلح غیر قابل مشاهده اند و فقط از طریق میکروسکوپ قابل مشاهده است.

بیشتر بدانید: راه های اصلاح قوز قرنیه یا کراتوکونوس چیست؟

این لنز ها از یک کوپلیمر کلاژن نرم و زیست سازگار ساخته می شوند. با توجه به انعطاف پذیری آن، لنزها را می توان در حین کاشت تا کرد و فقط نیاز به یک برش کوچک برای وارد کردن به چشم دارد. لنز های وریسای در جلوی عنبیه قرار می گیرند و نصب می شوند. در سال ۲۰۰۴ تاییدیه سازمان غذا و داروی خود را برای تصحیح نزدیک بینی متوسط تا شدید با دامنه ۵- تا ۲۰- دیوپتر دریافت کرد.

لنزهای وریسای از پلاستیک های پزشکی (پلی متیل متاکریلات) ساخته شده و از لحاظ شکل سفت و سخت هستند. در اروپا با نام تجاری آرتیزان تصویب و به بازار عرضه می شوند. لنز های وریسای به طور معمول در چشم قابل مشاهده نیستند، اگرچه اگر از نزدیک به آینه نگاه کنید ممکن است لنز ها را ببینید.

نحوه کاشت لنز داخل چشمی + سوالات متداول

نکات مثبت و منفی کاشت لنز

دکتر رکس همیلتون، مدیر مرکز لیزر انکساری یو سی ال ای می گوید: لنزهای وریسای قابلیت انعطاف پذیری ندارند. بنابراین باید برای نصب آنها یک برش بزرگ ایجاد کرد که این یک نکته منفی است. همچنین وریسای در جلوی عنبیه قرار می گیرد، بنابراین به سطح داخلی قرنیه نزدیکتر است. این بدان معناست که احتمال وارد آمدن آسیب به قرنیه وجود دارد که می تواند منجر به نیاز به پیوند قرنیه شود.

لنز های ویسیان انعطاف پذیرند، بنابراین می توان آن را از طریق برش های کوچکتر وارد کرد که معمولاً نیازی به بخیه ندارند. جیمز ج. سالز، پزشک بالینی چشم پزشکی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گوید: از آنجا که ویسیان نزدیک لنز طبیعی چشم است می تواند باعث ایجاد آب مروارید در درصد کمی از افراد شود و ما نمی دانیم که اگر بیش از ۱۰ سال این لنز را در چشم خود داشته باشند، چه تعداد بیمار مبتلا به آب مروارید خواهند شد.

لنزهای ویسیان اخیراً به گونه ای اصلاح شده اند تا خطر ابتلا به آب مروارید کاهش یابد. همچنین مانند هر عمل جراحی دیگر، نصب این دو لنز خطر عفونت کمی دارد که در موارد نادر می تواند باعث کوری شود. در آزمایشات بالینی هر دو لنز بینایی را به خوبی تصحیح کرده اند.

با لنز ویسیان ۹۵ درصد بیماران به نسبت ۲۰/۴۰ یا بینایی بهتری دست پیدا کردند و ۵۹ درصد از آنها بعد از سه سال به نسبت ۲۰/۲۰ یا بهتر از آن. با لنزهای وریسای ۹۲ درصد مردم به نسبت ۲۰/۴۰ یا بهتر دست پیدا کردند و ۴۴ درصد مردم بعد از سه سال به نسبت ۲۰/۲۰ رسیده اند.

چه چیزی در کاشت لنز فاکیک دخیل است؟

جراحی فاکیک یک روش انتخابی است، بنابراین تحت پوشش بیمه نیست. برای هر چشم حدود ۳۵۰۰ تا ۵۵۰۰ دلار هزینه دارد. جراحان در هر جراحی فقط یک چشم را عمل می کنند، بنابراین برای تصحیح بینایی در هر دو چشم، باید دو بار جراحی کنید. همیلتون می گوید لنز ها گران تر و جراحی آن از لیزیک تهاجمی تر و پیچیده تر است.

وی می گوید، عمل جراحی حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می کشد. “ما از قطره های بی حسی موضعی و آرام بخش آی وی استفاده می کنیم و شما می توانید بلافاصله چشم خود را باز کنید، نیازی به بستن چشم نیست.”
همیلتون همچنین می گوید که زمان بهبودی فقط یک روز است و در روز بعد دید بیمار بسیار عالی است. در مقایسه با لیزیک که تثبیت بینایی تا شش ماه می تواند طول بکشد.

لیزیک مناسب تر است یا کاشت لنز؟

از آنجا که لنز را داخل چشم قرار می دهند، این عمل خطرات متفاوتی نسبت به عمل جراحی لیزیک دارد که روی قرنیه خارج از چشم انجام می شود. سالز می گوید لنزهای قابل کاشت برای افرادی که بسیار نزدیک بین هستند انتخاب مناسبی است. بیمارانی که بالای دیدی با ۱۰- یا ۱۱- دیوپتر دارند، اغلب نمی توانند با جراحی لیزیک نتیجه مناسبی دریافت کنند.

بیشتر بدانید: تجویز لنز و موارد استفاده از لنز چشم

هامیلتون می گوید: این بیماران باید هر زمان که بیدار می شوند لنز گذاشته زیرا در غیر این صورت نمی توانند ببینند یا مجبورند عینک هایی با شیشه های ضخیم بگذارند که برای اکثر افراد غیرقابل قبول است. با لنزهای قابل کاشت، واقعاً زندگی این افراد را تغییر می دهید. برای افرادی که نزدیک بینی ۸- تا ۱۱- دیوپتر دارند، سلز عنوان می دارد که معیار مشخصی برای انتخاب وجود ندارد.

به گفته وی، برخی از جراحان ترجیح می دهند از لنزهای فاکیک استفاده کنند و برخی دیگر لیزیک را ترجیح می دهند. اگر در آن گروه قرار گرفتید مهم است که از چشم پزشک خود بخواهید در مورد فواید و خطرات هر جراحی توضیح دهد.

نحوه کاشت لنز داخل چشمی + سوالات متداول

چگونه یک پزشک برای جراحی کاشت لنز انتخاب کنیم ؟

زمان گذاشته و جراحی را پیدا کنید که تجربه زیادی در انجام جراحی لنز های فاکیک داشته باشد. و از هزینه های درمان آگاهی حاصل کنید. برای مثال اگر برای اصلاح آستیگماتیسم به جراحی های اضافی احتیاج دارید، ممکن است هزینه بیشتری نیز داشته باشد.

در اینجا چند سوال خوب برای پرسیدن از دکترتان وجود دارد:
۱. چند عمل تا به حال انجام داده اید؟
۲. چه مشکلاتی تا به حال حین عمل پیش آمده است؟
۳. آیا بیمارانی هستند که بتوانم با آنها صحبت کنم؟
۴. چه اتفاقی می افتد اگر من بعد از عمل هنوز هم نزدیک بین باشم یا بعد از عمل دور بین شوم؟
۵. برنامه ای برای پرداختن به آستیگماتیسم وجود دارد ؟
۶. اگر برای اصلاح نزدیک بینی یا آستیگماتیسم به درمان بیشتری جراحی های بیشتری نیاز داشته باشم آیا این هزینه ای را شامل می شود؟

لنزهای قابل کاشت برای سایر مشکلات بینایی امید بوجود می آورند

همیلتون پیش بینی کرده است که روزی از عمل جراحی فاکیک برای معالجه سایر مشکلات پیچیده بینایی مانند کراتوکونوس (شکل نامنظم قرنیه) استفاده شود. همیلتون می گوید: آستیگماتیسم نامنظم این بیماران با استفاده از عینک اصلاح نمی شود و لنزهای عادی نیز مناسب نیستند.

او می گوید این بیماران توان جراحی لیزیک یا روشهای مشابه دیگر را ندارند زیرا آنها قرنیه ضعیف تری دارند. امکان سفارشی کردن اپتیک لنزهای فاکیک برای این بیماری ها وجود دارد.

سوالات متداول کاشت لنز

چگونه متوجه بشوم که کاندید مناسبی برای استفاده از لنز های قابل کاشت هستم؟

کاندیدای مناسب افراد بین ۲۱ تا ۴۵ سال هستند که نزدیک بینی دارند. ترجیح داده می شود که بیمار تحت عمل جراحی چشم قرار نگرفته باشد و سابقه بیماری چشم مانند اریتس، گلوکوم یا رتینوپاتی دیابتی نداشته باشد. زنان باردار یا شیرده باید برای کاشت لنز صبر کنند. کسانی که عمق کافی در محفظه قدامی چشم ندارند یا تراکم سلول اندوتلیال ندارند ممکن است کاندیدا های خوبی برای این کار نباشند.

لنز در کجا کار گذاشته می شود؟

لنز از طریق برشی بسیار ریز دقیقاً در پشت عنبیه در مقابل لنز طبیعی چشم قرار داده می شود. همچنین هیچ ساختار داخلی چشم را لمس نمی کند و بدون استفاده از عنصری خارجی در محل خود ثابت می ماند.

نحوه کاشت لنز داخل چشمی + سوالات متداول

تاریخچه این لنز ها چگونه است؟

لنز های ویسیان مورد استفاده در مرکز چشم کلوگ در دسامبر ۲۰۰۵ توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شد و تا دسامبر ۲۰۰۶ حدود ۵۵۰۰۰ بیمار لنز کاشته اند. تولیدکننده گزارش می دهد که بیش از ۹۹ درصد بیماران از کاشت خود راضی بوده اند. این لنز بیش از ۱۰ سال است که در سطح بین المللی موجود است.

این لنز ها از چه ساخته شده اند ؟

لنز های ویسیان از کولامر ساخته می شوند که یک ماده لنز پیشرفته زیست سازگار است که حاوی مقدار کمی از کلاژن خالص است. کولامر در داخل چشم واکنشی ایجاد نمی کند و حاوی فیلتر ماوراء بنفش است که از چشم محافظت می کند.

اگر بینایی ام بعد از نصب کاشت لنز تغییر کند باید چکار کنم؟

اگر بینایی بعد از ایمپلنت به طرز چشمگیری تغییر کند، چشم پزشک شما می تواند آن را حذف و جایگزین کند. در صورت لزوم، در هر زمان روش دیگری می تواند انجام شود. در صورت درمان با لنز های ویسیان بیماران ممکن است هنوز هم به عینک یا لنز های عادی را نیاز داشته باشند.

برای مثال این لنزها پروتزوپیا (مشکل در خواندن در افراد ۴۰ سال و بالاتر) را درمان نمی کند، بنابراین ممکن است برخی از بیماران به عینک مطالعه نیاز داشته باشند.

در حین عمل چه اتفاقاتی می افتد؟

در طی مراجعه قبل از عمل، چشم پزشک از لیزر استفاده می کند تا راه کوچکی بین لنز و بخش جلویی چشم شما ایجاد کند. این اجازه می دهد تا مایعات بین دو ناحیه عبور کنند و از این طریق از ایجاد فشار داخل چشم بعد از عمل جلوگیری شود. عمل ایمپلنت به خودی خود حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد و به صورت سرپایی انجام می شود.

بیشتر بدانید: جراحی لازک؛ نحوه آماده شدن برای لازک و مراقبت های پس از آن

اکثر بیماران در طول ایمپلنت ناراحتی خاصی را تجربه نمی کنند. عمل با بی حسی موضعی یا کلی انجام شده و ممکن است از آرام بخش نیز استفاده شود. بعد از عمل ممکن است نیاز باشد که از قطره های چشمی یا داروهای خوراکی استفاده کنید. همچنین روز بعد از عمل برای مشاوره باید نزد پزشک خود بازگردید. همچنین یک ماه و شش ماه بعد از این عمل باید دوباره ویزیت هایی داشته باشید.

اگرچه این لنز ها به مراقبت خاصی نیاز ندارند اما به شما توصیه می شود سالانه برای معاینه به چشم پزشک خود مراجعه کنید.

آیا این لنز ها را می توان بعد مدتی برداشت؟

اگرچه قرار است این لنز به طور دائم در محل خود باقی بمانند، اما یک چشم پزشک متخصص می تواند در صورت لزوم کاشت را خارج کند.

آیا این لنز ها برای دیگران قابل مشاهده است؟

لنز در پشت عنبیه (قسمت رنگی چشم) قرار دارد، جایی که برای شما و ناظران نامرئی است. فقط چشم پزشک شما قادر خواهد بود بگوید که اصلاحی در بینایی صورت گرفته است یا خیر.

هنگامی که لنز کاشته می شود، میتتوان آن را حس کرد ؟

این لنز (آی سی ال) به گونه ای طراحی شده است که بعد از کاشت کاملاً پنهان باشد و به خودی خود در جایگاه خود باقی می ماند و با هیچ یک از ساختارهای چشم برخوردی ندارد.

نحوه کاشت لنز داخل چشمی + سوالات متداول

آیا شما کاندید مناسبی برای کاشت لنز فاکیک (آی او ال) هستید؟

همه بیماران کاندید پیوند لنز داخل چشمی فاکیک نیستند دقیقاً همانطور که همه بیماران کاندید مناسبی برای انجام لیزیک نیستند. اینجا برخی سوالاتی که شما را در فهمیدن این مهم کمک میکنند را آورده ایم.

۱. آیا نزدیک بینی شما در دامنه ای که لنز های فاکیک پوشش می دهند هست یا خیر؟ ( تا ۲۰- دیوپتر )
۲. آیا یک معاینه جامع چشم داشته اید تا مشخص شود که چشم شما می تواند لنز قابل کاشت را در خود جای دهد یا خیر؟ در این معاینه عمق چشم و سلامتی اندوتلیوم قرنیه از اهمیت بالایی برخوردار است.
۳. آیا سن شما بین ۲۱ تا ۴۰ سال است ؟ حتی اگر خارج از این محدوده سنی باشید، هنوز هم می توانید کاندید استفاده از این لنز ها باشید فقط باید در مورد آن با جراح چشم خود صحبت کنید. در حالی که این لنز ها به دلیل پیرچشمی (یک بیماری وابسته به سن است که عموماً در اوایل دهه ۴۰ شروع می شود) دید تار را نمی تواند درمان کند اما عمل جراحی یکپارچه آی او ال می تواند نیاز شما به عینک مطالعه را کاهش دهد.
۴. آیا در سال گذشته شماره عینک یا لنزهایتان تغییر کرده است؟ برای جراحی های تصحیح بینایی شما باید حداقل یک سال دید پایدار داشته باشید.
۵. چشمان شما سالم است؟ شرایطی مانند آب مروارید، گلوکوم و عفونت چشم درمان نشده به طور کلی شما را از داشتن لنز های فاکیک محروم می کند.
۶. آیا شما از سلامتی خوبی برخوردار هستید؟ برخی از بیماریهای دژنراتیو یا خود ایمنی مانند سندرم سوژرن، آرتریت روماتوئید، دیابت نوع ۱ و ایدز و همچنین برخی از داروهای خاص مانند استروئیدها و سرکوب کننده های سیستم ایمنی ممکن است در بهبود و نتایج نهایی دخالت داشته باشند.
۷. آیا هزینه لنز های فاکیک -از پیش غربالگری تا بررسی های منظم در حال انجام- تحت پوشش بیمه قرار می گیرند؟

از کاشت لنزهای فاکیک چه انتظاری باید داشت؟

قبل از عمل کاشت لنز

اگر لنزهای عادی دارید، حداقل یک هفته قبل از معاینه چشم و یا مشاوره باید از پوشیدن آنها دست بکشید. این لنز ها می توانند شکل قرنیه شما را تغییر دهند، بنابراین نتیجه آزمون خطای انکساری شما دقت بالایی نخواهد داشت. یک یا دو هفته قبل از عمل ایمپلنت فاکیک جراح چشم شما ممکن است یک ایریدوتومی با لیزر را بر روی هر چشم انجام دهد تا چشم شما را برای کاشت لنز آماده کند.

ایریدوتومی در لبه بیرونی عنبیه شما دریچه کوچکی ایجاد می کند و باعث گردش مایعات می شود و از افزایش فشار داخل چشم جلوگیری می کند. روش ایریدوتومی به طور معمول در یک کلینیک و نسبتاً سریع انجام می شود و برای هر چشم فقط چند دقیقه طول می کشد. مهم است که پس از انجام عمل جراحی، از دستورالعمل های جراح خود پیروی کنید تا عوارض احتمالی به حداقل برسید. برخی از جراحان ایریدوتومی را در همان روز ایمپلنت انجام می دهند.

نحوه کاشت لنز داخل چشمی + سوالات متداول

حین عمل کاشت لنز

برای رفع هرگونه ناراحتی در طول عمل ابتدا قطره های بی حسی بر روی چشم شما ریخته می شود. همچنین ممکن است پزشکتان مقداری داروی بی حسی به شما بدهد. ابزاری به نام اسپکولوم برای نگه داشتن پلک های شما استفاده می شود سپس پزشک برش کوچکی در قرنیه ایجاد می کند. طول برش برای لنز های وریسای حدود ۶ میلی متر است. برش لنز های ویسیان به دلیل انعطاف پذیر بودن لنز ها ۳.۲ میلی متر است.

در نصب لنز های وریسای، لنز در محفظه چشم قدامی در پشت قرنیه قرار گرفته و به قسمت جلوی عنبیه وصل می شود. از بخیه های حل شونده کوچک برای بستن زخم استفاده می شود و یک محافظ روی چشم شما قرار می گیرد. لنز ویسیان از جهت دیگر، در پشت عنبیه و مردمک و در مقابل لنز طبیعی چشم قرار دارد. پس از نصب لنز مصنوعی به عرض کامل خود باز می شود و به طور معمول نیازی به بخیه نیست.

بیشتر بدانید: انواع جراحی پیوند قرنیه + راهنمایی کامل

سپس محافظ روی چشم قرار می گیرد که تا یک یا دو روز بعد از عمل باید بماند. این عمل به طور معمول ۱۰ تا ۳۰ دقیقه طول می کشد و به صورت سرپایی انجام می شود. پزشک قطره های آنتی بیوتیک و ضد التهابی را برای استفاده در منزل تجویز می کند.

بعد از عمل کاشت لنز

دید اکثر افراد بلافاصله پس از عمل بهبود می یابد، اما بینایی ممکن است برای چند روز اول تار باشد و به نور حساسیت نشان دهد. برای برخی از افراد، ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشد تا دید آنها تثبیت شود. بینایی با لنز های ویسیان تقریباً در یک تا هفت روز تثبیت می شود که می تواند سریع تر از تثبیت بینایی در لنزهای وریسای باشد.

نحوه کاشت لنز داخل چشمی + سوالات متداول

معمولاً بعد از عمل ناراحتی هایی بوجود می آید حتی ممکن کمی احساس خارش در چشم خود داشته باشید. در صورت لزوم پزشک می تواند در طی چند روز اول بعد از عمل برای شما دارو های آرام بخش تجویز کند. شما باید روز بعد به پزشک خود مراجعه کنید. ضروری است که دستورالعمل های بعد از عمل خود را به دقت رعایت کرده و در معاینات مکرر شرکت کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

از مالیدن یا فشردن چشم خود، بلند کردن اجسام سنگین و شرکت در فعالیت های سخت خودداری کنید تا زمانی که چشم شما به طور کامل بهبود یابد، که ممکن است چندین هفته طول بکشد. از مالیدن یا فشردن چشم خود، بلند کردن اجسام سنگین و شرکت در فعالیت های سخت خودداری کنید تا زمانی که چشم شما به طور کامل بهبود یابد این پروسه ممکن است چندین هفته طول بکشد. اکثر افراد به محض تایید دکتر معالج می توانند دوباره به سر کار خود برگردند و رانندگی را از سر بگیرند.

نتایج کاشت لنز فاکیک آی او ال

در مطالعه ۳ ساله نتایج آزمایشات بالینی سازمان غذا و داروی آمریکا پیرامون استفاده از لنزهای وریسای، ۸۴ درصد از بیماران بینایی ای ۲۰/۴۰ ام یا بهتر بدست آوردند که این حد مجاز دید برای رانندگی بدون عینک در اکثر ایالت ها است. ۳۱ درصد به دید ۲۰/۲۰ ام یا بهتر دست یافتند. رضایت بیماران از بهبود بینایی با هر دو نوع ایمپلنت های فاکیک به طور کلی بالا بوده است.

بعضی از بیماران، به ویژه بیمارانی که نزدیک بینی شدید دارند، برای بهبود بیشتر بینایی بعد از عمل ایمپلنت تحت درمان لیزیک نیز قرار می گیرند. ایمپلنت های های فاکیک یک گزینه مؤثر برای افراد با نزدیک بینی متوسط ​​و شدید است که در محدوده درمانی لیزیک قرار ندارند. هنگام تصمیم برای انجام هر گونه عملی قبل از آن درباره فواید و خطرات آن با جراح چشم خود صحبت کنید.

افراد مبتلا به نزدیک بینی متوسط ​​تا شدید بهتر است از ایمپلنت های فاکیک به جای لیزیک استفاده کنند. برای بسیاری از افراد که خارج از محدوده درمانی لیزیک هستند، لنزهای داخل چشمی می توانند نتایج بسیار خوبی ارمغان آورند. یک مطالعه جدید که لیزیک را با ایمپلنت ها برای تصحیح ۶- تا ۲۰- دیوپتر نزدیک بینی ارزیابی کرده است، نشان داده که این دو روش به طور مساوی شانس دستیابی به دید ۲۰/۲۰ ام بدون لنزهای اصلاحی تا یک سال پس از عمل را دارند.

این مطالعه همچنین نشان داد که بیمارانی که تحت عمل کاشت لنز داخل چشمی قرار گرفته اند، از حساسیت کنتراست بهتری برخوردار بوده و نسبت به بیمارانی که جراحی لیزیک کرده اند از نتایج رضایت بیشتری دارند. هیچکدام از این تکنیک ها عوارض قابل توجهی نداشته و به طور دائم بینایی را تحت تأثیر قرار داده اند.

نحوه کاشت لنز داخل چشمی + سوالات متداول

آلن برسام از بیمارستان چشم مورفیلدز لندن می گوید: تحقیقات نشان داده ایمپلنت های فاکیک از جراحی لیزر اکسمر برای اصلاح نزدیک بینی متوسط تا شدید موثر تر و ایمن تر است. هزینه های ایمپلنت را نیز باید در نظر گرفت که بسیار بیشتر از جراحی لیزیک است. نباید گذاشت که هزینه بالا در شرایط اضطراری شما را از انجام این عمل منصرف کند. بعد از معاینه دقیق و ارزیابی سلامت چشم، پزشک بهترین نوع جراحی را به شما توصیه می کند.