اجباری شدن برچسب «ساخت سرزمین‌های اشغالی فلسطین» در اروپا


اجباری شدن برچسب «ساخت سرزمین‌های اشغالی فلسطین» در اروپا

دیوان عالی اروپا رای داد که محصولاتی که اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطین تولید می‌کند باید برچسبی بخورند که محل تولید آنها را برای خریداران در بازار اتحادیه اروپا روشن کند.

به گزارش جام نیوز، دیوان دادگستری اروپا روز سه‌شنبه با صدور حکمی بی‌سابقه از مقامات کشورهای اروپایی خواست محصولات تولیدی در «سرزمین‌های اشغالی فلسطین» را از این پس به جای برچسب «ساخت اسرائیل» با برچسب «ساخت سرزمین‌های اشغالی فلسطین» وارد اروپا کنند. این قانون قبلا فقط شامل مواد غیرغذایی می‌شد.

به گفته این نهاد قضایی اروپایی، مهم است که برچسب یک محصول نشانگر «قلمرو و مبدا» آن باشد.

جامعه بین الملل، به مجموع مناطقی شامل کرانه باختری رود اردن و نوارغزه و بیت‌المقدس شرقی که اسرائیل پس از آغاز جنگ با اعراب در سال ۱۹۶۷ میلادی اشغال کرد، سرزمین‌های اشغالی می گویند.

به نوشته یورونیوز، اسرائیل با شهرک سازی هم چنان سعی دارد مناطق فلسطینی‌ نشین سرزمین‌های اشغالی را از شهروندان عرب تخلیه و شهروندان اسرائیلی عمدتا یهود را جایگزین آنها کند. جامعۀ جهانی بارها مخالفت خود را با این شهرک سازی‌ها اعلام کرده است.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر از حکم دیوان دادگستری اروپا حمایت کرده است. به گفته این سازمان حکم دیوان دادگستری «اقدامی مهم از سوی کشورهای اروپایی برای عدم حمایت از شهرک سازی‌های غیرقانونی اسرائیل است.»

به گفته دیده‌بان حقوق بشر مصرف کنندگان اروپایی می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که محصولاتی که به خانه می‌برند با نقض جدی قوانین بین المللی بشردوستانه مرتبط نیستند.

سازمان آزادیبخش فلسطین نیز از این تصمیم استقبال کرد. صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی این سازمان، از کشورهای اتحادیه اروپا خواست این تصمیم را چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ حقوقی به اجرا در‌آورند. او همچنین خواستار این شد که عرضه محصولات تولید شده در مناطق اشغالی به بازارهای جهانی ممنوع شود.

اما اسرائیلی ها با انتقاد از این تصمیم، گفته اند این کار زمینه‌ای را برای بایکوت کردن اسرائیل فراهم می‌کند.

دیوان دادگستری اروپا این حکم را پس از شکایت یک سازمان یهودی صادر کرده است.

در سال ۲۰۱۶ یک سازمان یهودی از فرانسه به این خاطر شکایت کرده بود که این کشور اجازه عرضه محصولات تولید شده در مناطق اشغالی فلسطین را تنها با زدن برچسب مخصوص برای شناسایی محل تولید آن داده بود. فرانسه این مقررات را بر اساس این قانون وضع کرد که «در اتحادیه اروپا باید محل تولید هر محصولی روی اتیکت آن آورده شود».

چهار سال پیش در بروکسل قانونی به تصویب رسید که بر اساس آن در ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، تولیدات کرانه باختری رود اردن، بیت‌المقدس شرقی و بلندی‌های جولان باید به همان نام‌ها برچسب بخورند. سازمان ملل متحد سه منطقه یادشده را به عنوان بخشی از قلمرو حاکمیت اسرائیل به رسمیت نشناخته است.

اتحادیه اروپا آن زمان گفته بود که این تصمیم جنبه سیاسی ندارد و تنها به دلایل حقوقی مربوط به محصولات تولیدی اتخاذ شده است.

106

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس