سهامداران و افراد پشت پرده اسنپ چه کسانی هستند؟


سهامداران و افراد پشت پرده اسنپ چه کسانی هستند؟

بدون اغراق انسپ بزرگترین سرویس‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی کشور است و این روزها در همه جای ایران می‌توان رد پای آن را پیدا کرد. اما سوالی که تا به امروز همواره مجهول مانده این است که این شرکت از سوی چه منابعی پشتیبانی می‌شود و به صورت کلی سهامداران این کسب و کار بزرگ، چه افراد، گروه و چه شرکت‌هایی از کدام کشورها هستند؟

بدون اغراق انسپ بزرگترین سرویس‌دهنده خدمات تاکسی اینترنتی کشور است و این روزها در همه جای ایران می‌توان رد پای آن را پیدا کرد. اما سوالی که تا به امروز همواره مجهول مانده این است که این شرکت از سوی چه منابعی پشتیبانی می‌شود و به صورت کلی سهامداران این کسب و کار بزرگ، چه افراد، گروه و چه شرکت‌هایی از کدام کشورها هستند؟

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور طی هفته گذشته در جریان حضور در برنامه تلویزیونی تهران 20 در شبکه 5 سیما به موضوعی که از همان عنفوان فعالیت اسنپ و گسترش آن در کشور همواره مجهول بوده اشاره کرده و گفت:

در برنامه‌هایی که خدمات مبتنی بر شبکه را به صورت مشاغل دیجیتال ارائه می‌کنند، زمانی که داده‌های تولید شده ناشی از فعالیت آنها باید در داخل از کشور ذخیره شود و اگر شاهد خروج آنها به دلیل اینکه سرمایه‌گذار خارجی است و یا هر دلیل دیگری در پشت آن باشد، یک تهدید است.

تهدید بودن فعالیت اسنپ از دید رئیس سازمان پدافند غیرعامل به دلیل خارجی بودن برخی از سهامداران آن ذکر شده است ولی به راستی ترکیب سهامداران این شرکت به چه صورت است و پشت تجارت میلیاردی این شرکت، چه افرادی قرار دارند؟

در این هفته ژوبین علاقه‌بند مدیرعامل فعلی شرکت اسنپ در همان برنامه تلویزیونی حاضر شده و این بار دوباره بحث به سمت ترکیب سهامداران این کسب و کار بزرگ می‌رود. در این حالت مجری برنامه (دلاوری) از علاقه‌بند دوباره سوال معروف ترکیب سهامداران شرکت اسنپ را می‌پرسد که او این پاسخ را به دلاوری می‌دهد و می‌گوید که در حدود 60 درصد از سهام اسنپ متعلق به MTN و ایرانسل است؛ در حدود 30 درصد از سهام در اختیار سهامدار آلمانی (بدون اشاره به نام آن) و درصد دیگری (نامشخص) نیز در اختیار فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپر استار است.

اما در ادامه اسامی پای افرادی مانند عیاد الکسار (Eyad Alkassar) ، محمود فوز و ماجد الفطیم نیز به این گفتگو باز می‌شود ولی علاقه‌بند بدون اشاره به آنها از این موضوع عبور کرده و دوباره ترکیب فوق را برای سهامداران اسنپ عنوان می‌کند.

سهامداران و افراد پشت پرده اسنپ چه کسانی هستند؟

اما این افراد چه کسانی هستند و چطور با بزرگترین کسب و کار حوزه حمل و نقل آنلاین کشور مرتبط می‌شوند؟

عیاد الکسار
عیاد الکسار که به نظر باید بسیاری از شما دوستان با آن آشنا باشید یک تبعه عربستانی است که فارغ التحصیل مقطع دکتری علوم رایانه در کشور آلمان بوده و از کودکی در این کشور زندگی کرده است. او که در پایگاه اطلاعاتی World Economic Forum به عنوان یکی از موسسان اسنپ معرفی شده و مدیرعامل گروه راکت اینترنت خاورمیانه است که خود زیرمجموعه‌ای از گروه بزرگ راکت اینترنت است.

او فردی کارآفرین و بسیار فعال است که تا به امروز سه شرکت اسنپ در ایران، Middle East Internet Group در آلمان (فعال در زمینه ارائه خدمات اینترنتی) و Zidaya در لبنان (فعال زمینه تجارت الکترونیک را به صورت مستقیم تأسیس کرده و در زمینه تأسیس استارت‌آپ Namashi.com نیز نقش اساسی داشته است. عیاد الکسار در سال 2017 به دلیل تلاش‌های بسیاری که در زمینه ایجاد کسب و کارهای نو در خاورمیانه صورت داده بود مفتخر به دریافت عنوان برگزیده Young Global Leader از World Economic Forum شده است.

راکت اینترنت یکی از شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌هاست که با ایده‌ای ساده، کسب و کار موفق کشورهای غربی را در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته پیاده کرده و در بسیاری مواقع به صورت غیرمستقیم از آن منتفع می‌شود. البته این شرکت در برخی مواقع نیز به عنوان سرمایه‌گذار در زمینه‌های دیگر فعالیت می‌کند ولی عمده فعالیت آن در حوزه استارت‌آپ‌هاست.

شنیده‌ها حاکی از این هستند که در حال حاضر عیاد الکسار مسئولیت مستقیمی در اسنپ نداشته و ظاهراً در پشت پرده و بیشتر در نقش مشاور در اسنپ حضور دارد.

محمود فوز
اما محمود فوز نیز نفر دومی است که در این گفتگو از آن نام برده می‌شود. محمود فوز نیز از فارغ‌التحصیلان در دانشگاه Saarlands در آلمان و از دوستان دوره دانشجویی عیاد الکسار است که نام او نیز توسط بسیاری منابع به عنوان هم‌بنیان‌گذار اسنپ در کنار عیاد الکسار آمده است.

محمود فوز مدتی نزدیک به یک سال نیز در ایران به صورت مستقیم مدیریت عامل اسنپ را بر عهده داشته است ولی خود اصلیتی اماراتی داشته و در حال حاضر در راکت اینترنت فعالیت می‌کند.

ماجد الفتیم
اما نفر سومی که در این مطلب به نام او اشاره شده ماجد الفتیم است. اگر در اینترنت نام ماجد الفتیم را جستجو کنید به گروه بزرگ اماراتی فعال در زمینه سرمایه‌گذاری، هتل‌داری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و ... در همین زمینه می‌رسید که ارتباط آن با مجموعه اسنپ از طریق فروشگاه‌های هایپر استار است.

هایپر استار که در سال 1388 با تبلیغات فراوان توسط گروه بزرگ فروشگاه‌های زنجیره‌ای Carrefur فرانسه تأسیس شد سرمایه‌گذار بزرگ دیگری نیز دارد که همین گروه ماجد الفتیم است و به جز ایران در بیشتر کشورهای خاورمیانه در زمینه‌های یاد شده فعالیت می‌کند.

نکته دیگر این است که ماجد الفتیم خود از سهامداران Carrefur فرانسه است و هنوز مشخص نیست که گروهی که عمده فعالیت آن در زمینه فروشگاه‌های اینترنتی و خدمات تفریحی است چطور به کسب و کار اینترنتی مانند اسنپ علاقمند است.

مو معین
البته به جز این افراد باید به نام دکتر Moe Moeen نیز اشاره کنیم که در Crunchbase به عنوان هم‌بنیانگذار اسنپ معرفی شده و در حال حاضر ساکن لندن می‌باشد. معین نیز فارغ‌التحصیل علوم رایانه ولی در انگلستان است و در عنفوان تإسیس اسنپ سمت مدیر اجرایی شرکت را بر عهده داشته است. معین در حساب لیندکین خود اعلام کرده که در اوایل تابستان سال 2016 از اسنپ جدا شده است و در حال حاضر هیچ سمتی در این شرکت ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


خبر بیماری ترانه علیدوستی به حاشیه کشیده شد!